به گزارش پایگاه خبری نشان :

چند سالی است که شاهد تورم بی سابقه‌ای در سطح جامعه بوده‌ایم. قیمت‌ کالاهای اساسی از همان ابتدای سال 1402 افزایش زیادی داشتند. بازار آهن آلات هم تحت تاثیر عوامل مختلف با نوسان مواجه شد؛ اما با وجود این همه تورم و افزایش قیمت در میانه سال 1402 با ثبات و حتی کاهش قیمت میلگرد، مواجه شدیم. این سیر نزولی، (هرچند شیب کمی داشت) پیش‌بینی قیمت میلگرد در سال 1402 را زیر سوال برد! اما به هرحال اتفاقات غیر منتظره‌ داخلی و خارجی، همیشه مسیری متفاوت ایجاد کرده‌اند. در ادامه این مطلب میلگرد کدام کارخانه ارزان است؟ ، دلایل کاهش ناگهانی قیمت میلگرد در سال 1402 را مورد بررسی قرار می‌دهیم و با تعدادی از عوامل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد آشنا می‌شویم.

علت کاهش ناگهانی قیمت میلگرد و آهن آلات

میلگرد مهمترین مقطع ساختمانی است؛ حتی قیمت آن می‌تواند روی قیمت دیگر محصولات آهنی اثرگذار باشد. معمولا بهار و تابستان اوج ساخت و ساز است و مطابق با قانون عرضه و تقاضا، قیمت مصالح باید روند صعودی داشته باشند! اما تابستان امسال شرایط طور دیگری رقم خورد! قیمت میلگرد روند کاهشی به خود گرفت که در ادامه دو عامل اصلی آنرا بررسی می‌کنیم:

  • قطعی برق

در تابستان سال 1402 کشور با کمبود انرژی مواجه شد و قطع مکرر برق، روند کاری کارخانجات فولاد را با چالش مواجه کرد. البته قطعی برق جریان تازه‌ای نبود اما امسال شرایط متفاوت رقم خورد و راهکاری برای تامین برق کارخانجات اعمال نشد. از طرفی تولید کنندگان با پیش‌بینی چنین شرایطی، مقدار زیادی از مقاطع فولادی را در انبارهای خود دپو کردند. حجم زیاد میلگرد موجود در انبارها و از طرفی کاهش میزان تقاضا، روی دیگری از قانون عرضه و تقاضا را نمایان کرد! و قیمت میلگرد تا حدودی کمتر شد.

  • قیمت دلار

با توجه به اینکه قیمت دلار به عنوان یک ارز معاملاتی بین‌المللی شناخته می‌شود، تغییرات در ارزش دلار می‌تواند به نوسان در بازار میلگرد، منجر شود. در تابستان 1402 کاهش قیمت دلار به قطعی برق دامن زد و این دو عامل باهم جریان تازه‌ای ساختند. اوضاع کلی بازار آهن آلات، ثبات بیشتری پیدا کرد و نمودار آن یک شیب نزولی ملایمی را به نمایش گذاشت. بسیاری از مهندسان و پیمانکاران از این شرایط استفاده کردند و با خرید میلگرد مورد نیازشان برای ساخت و ساز در هزینه‌ها صرفه‌جویی کردند.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد

قیمت میلگرد تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد؛ در ادامه به برخی از فاکتورهای کلی تأثیرگذار بر قیمت میلگرد اشاره می‌کنیم:

https://www.markazeahan.com/product-category/%D9%85%DB%8C%D9%84%DA%AF%D8%B1%D8%AF/

  1. قیمت مواد اولیه:
  • قیمت مواد اولیه مانند آهن، کربن، نیکل و دیگر عناصر تشکیل‌دهنده بر قیمت میلگرد تأثیرگذار است. تغییرات در قیمت این مواد اولیه می‌تواند قیمت میلگرد را مستقیما تحت تأثیر قرار دهد.
  1. تقاضا و عرضه:
  • به طور کلی عرضه و تقاضای بازار میلگرد، نقش مهمی در تعیین قیمت دارند. اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد، معمولاً قیمت‌ها افزایش می‌یابد.
  1. تغییرات ارزش ارزی:
  • ارزش ارزها نسبت به یکدیگر نیز تأثیرگذار بر قیمت مواد اولیه است. افت یا افزایش ارز می‌تواند تأثیری بر هزینه تولید و قیمت میلگرد داشته باشد.
  1. شرایط بازار جهانی:
  • تغییرات در شرایط بازار جهانی و رخدادهای جهانی مانند تغییرات در تولید خودروها، ساخت و سازهای بزرگ و غیره می‌تواند قیمت میلگرد را تحت تأثیر قرار دهد.
  1. قوانین و مقررات:
  • قوانین و مقررات مربوط به تولید، حمل و نقل، حفاظت از محیط‌زیست و ایمنی کارگران می‌توانند هزینه‌های جانبی تولید را تحت تاثیر قرار دهند.
  1. تکنولوژی تولید:
  • شاید رسیدن به یک تکنولوژی جدید هزینه‌بر باشد؛ اما استفاده از آن می‌تواند به کاهش هزینه‌ها و در نتیجه کاهش قیمت میلگرد منجر شود.
  1. تغییرات قوانین مالی:
  • تغییرات در قوانین مالی ممکن است تأثیری بر هزینه‌های تولید و در نهایت قیمت محصول داشته باشد.
  1. شرایط اقتصادی عمومی:
  • شرایط اقتصادی عمومی، از جمله رشد اقتصادی یا رکود آن بر تقاضا و عرضه محصولات می‌توانند تأثیر داشته باشند.

کاهش قیمت میلگرد امروز

وضعیت کنونی بازار آهن‌آلات مقداری ملتهب است! به همین دلیل امکان دارد قیمت آهن در روزهای آینده ما را مقداری شگفت زده کند! بعد گذر از یک بازار رو به افزایش، امروز شاهد کاهش قیمت میلگرد بودیم. اما بعید است این روند کاهشی ادامه پیدا کند، زیرا قیمت دلار روزانه در حال افزایش است؛ و همانطور که اشاره کردیم نوسان دلار مستقیما قیمت میلگرد و انواع آهن آلات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

جمع بندی

تابستان 1402 فصل تغییرات ناگهانی در بازار آهن بود! قطعی برق و کاهش قیمت دلار دو عامل اساسی بودند. قطع برق باعث مواجهه کارخانجات با چالش شده و موجب افزایش مقدار میلگرد در انبارها شد. از طرفی کاهش قیمت دلار نیز به تثبیت قیمت میلگرد کمک کرد. عوامل تأثیرگذار بر قیمت میلگرد شامل قیمت مواد اولیه، تقاضا و عرضه، تغییرات ارزش ارزی، شرایط بازار جهانی، قوانین و مقررات، تکنولوژی تولید، تغییرات قوانین مالی و شرایط اقتصادی عمومی هستند. از همراهی شما تا پایان این مطلب سپاسگزاریم. Top of Form