به گزارش پایگاه خبری نشان :

بالی، جایی که آن را جزیره خدایان نامیده‌اند، در قلب خودش یکی از بزرگترین و زیباترین معابد جهان را جای داده است: معبد بساکی بالی یکی از مراکز گردشگری مهم جهان و یکی از جزایر کوچکِ بزرگترین مجمع‌الجزایر جهان یعنی اندونزی، به شمار می‌آید. این جزیره اگرچه مساحت چندانی ندارد، اما هر آنچه از جاذبه‌های طبیعی بخواهید در خود دارد؛ از کوه‌های آتشفشانی تا جنگل‌های استوایی، از غواصی در آب‌های اقیانوس هند تا تاب‌سواری بر فراز درختان نخل.
بدون شک، بالی جزیره شگفتی‌هاست و از شگفتی‌های این جزیره همین بس که محل استقرار یکی از مهم‌ترین معابد هندو در جهان است. اگر می‌خواهید در تور بالی با این معبد زیبا بیشتر آشنا شوید و بدانید چرا سالانه هزاران گردشگر را به این جزیره زیبای کشور اندونزی می‌کشاند، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه معبد بساکی بالی

این معبد از معروفترین جاهای دیدنی بالی و بزرگترین معبد هندو در این شهر است. مردم محلی آن را پورا بساکی می‌نامند. واژه پورا در زبان مردم بالی به معابد هندو گفته می‌شود که براساس قواعد و آداب معماری بالی ساخته شده‌اند.

این معبد، مهم‌ترین و مقدس‌ترین معبد این محسوب می‌شود که در دامنه‌های کوه آگونگ، یکی از کوه‌های آتشفشانی فعال اندونزی ساخته شده است.

تاریخچه و قدمت ساخت این مجموعه معابد عظیم دقیقاً مشخص نیست، اما از زمان‌های بسیار دور، حتی زمان‌های ماقبل تاریخ، این ناحیه برای مردم مقدس بوده است. محققان معتقدند سنگ بنای معبد اصلی این مجموعه حداقل ۲۰۰۰ سال قدمت دارد.

آنچه به طور قطعی می‌دانیم این است که این بنا به تدریج در قرن هشتم میلادی ساخته شده و از قرن سیزدهم میلادی به بعد به عنوان معبد اصلی هندوییسم در بالی شناخته شده است.

مردم محلی درباره تاریخ معبد بالی و علت ساختش معتقدند که آن را یک راهب هندی به نام رسی مارکاندیا ساخته است. او که در جزیره دیگری به مراقبه و عبادت مشغول بوده، در سفری که به سوی جزایر دیگر داشته است، از خداوند دستور می‌گیرد که یک مکان مقدس در بالی بسازد و آن را برای عبادت پیروان آیین هندو وقف کند.

رسی مارکاندیا و ۸ هزار نفر از پیروانش به بالی می‌روند و سعی می‌کنند بزرگ‌ترین معبد بالی را بسازند. اگرچه این کار بسیار سخت و طاقت‌فرسا، جان بسیاری از همراهان مارکاندیا را می‌گیرد؛ اما درنهایت آنها کار ساخت معبد را به پایان می‌برند. پس از آن، به تدریج در همین محل، معابد کوچک و بزرگ دیگری ساخته می‌شوند و بساکی به شکل امروزی خود درمی‌آید.

پورا بساکی در نگاه مردم بالی تنها یک مکان مذهبی نیست؛ بلکه جایی است که در بطن زندگی مردم حضور دارد. انواع مراسم مذهبی و ملی، بیش از ۷۰ مراسم در سال، در این مکان برگزار می‌شود. مردم به بهانه‌های مختلف در این مکان جمع می‌شوند که عملاً به عنوان شاهرگ حیاتی زندگی معنوی و اجتماعی مردم عمل می‌کند.

چرا پورا بساکی به معبد مادر معروف است؟

بساکی به نام معبد مادر شهرت دارد؛ چراکه تنها یک معبد نیست؛ بلکه مجموعه‌ای از ۸۶ معبد کوچک و بزرگ را در خود جای داده است. به همین دلیل به عنوان مادر معابد بالی شناخته می‌شود.

به صورت کلی، در این معبد، سه بخش وجود دارد:

۱. بخش خارجی یا نیستا ماندالا که معمولاً از آن برای اجراها و نمایش‌ رقص‌های مذهبی استفاده می‌کنند. نیستا ماندالا در معبد، یک باغ سرسبز بزرگ است و پلکان بسیار زیبایی دارد که بخش خارجی را به بخش میانی معبد متصل می‌کند.

۲. بخش میانی یا مادیا ماندالا که معمولاً به عنوان بخش خدماتی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آن محل ملاقات، آشپزخانه و محل استراحت قرار دارد.

۳. بخش اصلی یا اوتاما ماندالا که مقدس‌ترین مکان معبد محسوب می‌شود و همان جایی است که پیروان آیین هندو در آن به عبادت می‌پردازند.

از بین این ۸۶ معبد، سه معبد هستند که جایگاه ویژه‌ای دارند و به‌عنوان معابد اصلی شناخته می‌شوند. این سه معبد به خدایان سه‌گانه هندو یعنی شیوا، براهما و ویشنو اختصاص یافته‌اند:

• معبد پناتاران آگونگ در مرکز قرار گرفته و به رنگ‌ها و نشانه‌های سفید مزین است که نشانگر خدای شیوا است.

• معبد کیدولینگ کرتنگ با نشانه‌های قرمز به براهما اختصاص دارد.

• معبد باتو مادنگ با نشان‌های سیاه‌رنگ، معبد خدای ویشنو است.

چگونه خودمان را به معبد بساکی برسانیم؟

اگر قصد دارید با یک تور خارجی همراه شوید و به بالی بروید، بی‌تردید یکی از نقاطی که بازدید از آن در برنامه تور خواهد بود، معبد بساکی است. اگر خودتان می‌خواهید به سواحل بالی و سپس پورا بساکی بروید، از تهران تا بالی، مسیری حداقل ۱۵ ساعته را در پیش خواهید داشت؛ چراکه پرواز مستقیم از تهران به بالی وجود ندارد و پرواز شما در امارات و جاکارتا متوقف خواهد شد و سپس از جاکارتا به بالی می‌روید. از فرودگاه بین‌المللی بالی تا بساکی، باید مسیری ۲ ساعته را طی کنید. برای طی این مسیر، به‌راحتی می‌توانید از تاکسی‌های فرودگاه و حمل‌ونقل عمومی استفاده کنید و خودتان را به این معبد برسانید.

نکات مهم برای رفتن به پورا بساکی

طبیعتاً بازدید از هر مکان، قواعد و قوانین خاص خود را دارد و خوب است که از قبل با این نکات آشنا باشید.

• در بساکی باید قوانین مربوط به پوشش را رعایت کنید. به بازدیدکنندگان نوعی پوشش به نام سارونگ (نوعی دامن سنتی) و نوعی کمربند داده می‌شود و همه باید از این لباس استفاده کنند.

• پوشاندن شانه‌ها و پاها در این معبد ضروری است.

• در این معبد و همه معابد بالی، گردشگران باید مراقب رفتار و گفتار خود باشند و ادب و متانت را رعایت کنند؛ چراکه این معابد محل عبادت هستند.

• در تمامی روزهای هفته، از ساعت ۸ صبح الی ۵ عصر می‌توانید از معبد بساکی دیدن کنید.

• هزینه ورودی برای هر بزرگسال، ۶۰ هزار روپیه اندونزی است.

• معمولاً در تمامی ساعات روز، گردشگران زیادی برای بازدید از این معبد به این مکان می‌آیند؛ بنابراین بهتر است بازدید خود را در ساعات ابتدایی صبح انجام دهید.

تجربه گشت و گذار در معبد بساکی بالی با آژانس سپهران

در سفر به بالی علاوه‌بر گشتن در طبیعت و سواحل زیبای این شهر اندونزی، داشتن یک تجربه معنوی نیز می‌تواند لذت سفرتان را دوچندان کند. معد بساکی چنین تجربه‌ای را نصیبتان خواهد کرد. برای اینکه یک تجربه شیرین و لذت‌بخش در بالی داشته باشید، بهتر است که از یک آژانس هواپیمایی معتبر و حرفه‌ای کمک بگیرید.
آژانس مسافرتی سپهران سیر باستان مجری مستقیم تور ترکیه و سایر تورهای خارجی در ایران است که با تکیه بر تجربه و تخصص خود، توانسته اعتماد گردشگران عزیز را جلب کند و به مرجعی قابل اطمینان برای تجربه‌های جهانگردی تبدیل شود. شما نیز می‌توانید با بررسی قیمت و شرایط هر تور در وبسایت www.sepehrantour.com تور مورد نظر خود را رزرو کنید. همچنین اگر قصد سفر در تعطیلات نوروز را دارید، فرصت را از دست ندهید و همین الان برای تعطیلاتی به‌یادماندنی برنامه‌ریزی کنید.