به گزارش پایگاه خبری نشان :

چیزی که یک اتاق معمولی را به آزمایشگاهی با عملکرد خوب تبدیل می کند سکوبندی مناسب است.

برای کمک به شما در تجهیز آزمایشگاه، مشاوره رایگان سکوبندی آزمایشگاه را از رویان ایران دریافت کنید.

 

عواملی که هنگام سکوبندی آزمایشگاه باید به آن ها توجه کرد

هدف از سکوبندی آزمایشگاه ایجاد آزمایشگاهی بسیار کارآمد است. در طراحی آزمایشگاه ، باید عوامل موثر بر کارایی و ایمنی آزمایشگاه مانند فضا ، سکوبندی آزمایشگاهی (کابینت ، هود ، میز ضد استاتیک و غیره) ، تهویه ، روشنایی و غیره را به طور کامل در نظر گرفت.

آزمایشگاه ها باید با توجه نوع فعالیت و تجهیزات، سکوبندی شوند. عوامل زیادی در سکوبندی فضای آزمایشگاه باید رعایت شوند مانند تعداد کارکنان ، نوع فعالیت ها و آزمایش ها، ابزارها و تجهیزات مورد نیاز و غیره. سکوبندی آزمایشگاه ها باید انعطاف پذیر و قابل تغییر باشند.

اندازه فضای کار باید طوری باشد که حداکثر تعداد کارکنان به طور همزمان بتوانند کار کنند. فضا به مناطق موثر و تمیز تقسیم می شود (دفتر ، سالن ، اتاق مطالعه) ، (مناطق ذخیره سازی ، محل عرضه ، راهرو) ، مناطق آلوده (محل کار ، محل شستشو ، محل ذخیره نمونه).

CdDyLpYqLZ0S

جنس سکوبندی آزمایشگاه

به منظور برآوردن نیازهای آزمایشگاه ها با محتویات آزمایشی مختلف ، سکوبندی آزمایشگاهی باید از نظر عملکرد ، استحکام ، مقاومت در برابر خوردگی و انعطاف پذیری در نصب و چیدمان بررسی. سکوبندی آزمایشگاهی با سکوبندی خانگی متفاوت است. سکوبندی آزمایشگاهی اغلب در تماس با آب ، برق ، گاز ، مواد و مواد شیمیایی و همچنین ابزار و تجهیزات است. بنابراین ، هنگام سکوبندی آزمایشگاه نکات زیادی را باید رعایت کرد.

میزهای کار باید مقاوم در برابر حلال های رایج آزمایشگاهی ، معرف ها (مانند اسیدها و بازها) و ضدعفونی کننده ها باشند. معمولا سکوبندی آزمایشگاه ها از جنس فولاد ضد زنگ و یا رزین اپوکسی است.

جنس چوب: این جنس معمولاً در 20 سال گذشته استفاده می شد. سبک تر و انعطاف پذیرتر است و می توان آن را با واحدهای مختلف ترکیب کرد. عیب آن این است که مصرف چوب زیاد است.

سکوبندی فولادی: این ساختار از کابینت های فولادی ، میزهای پیشخوان و قفسه برای نگهداری معرف ها تشکیل شده است. کابینت استیل از فولاد با روکش اپوکسی ساخته می شود. از مزایای سکوبندی آزمایشگاهی فولادی می توان محکم بودن ، زیبایی ، دوام 10 ساله بدون تغییر شکل، مقاومت در برابر اسیدها و قلیاهای قوی را نام برد.

رزین اپوکسی: سکوبندی آزمایشگاه ها عمدتا از رزین اپوکسی  با لبه های قوسی شکل و ایمن است. دارای مقاومت عالی در برابر اسید و قلیا ، ضربه و در برابر درجه حرارت بالا (حدود 800 درجه سانتی گراد) است.

سکوبندی های مختلف آزمایشگاه بر اساس هدف آزمایشگاه

بسته به چیدمان آزمایشگاه ، به سکوی آزمایشی که در وسط آزمایشگاه قرار دارد سکوی آزمایشی به سبک جزیره می گویند. اگر یک سر سکوی آزمایشی در برابر دیوار باشد شبه جزیره نامیده می شود. اگر قسمتی از سکو که طول بیشتری دارد در برابر دیوار باشد ، به آن سکوی آزمایشی جانبی می گویند. برخی نیز سکوی آزمایشی را به یک سکوی آزمایشی یک طرفه و سکوی آزمایشی دو طرفه تقسیم می کنند. سکوبندی آزمایشگاهی دو طرفه در واقع به یک سکوی آزمایشی به سبک جزیره و سکوی آزمایشی به سبک شبه جزیره اشاره دارد.

fD3754Oyopdv

فیوم هود

هود یک عضو اصلی در بسیاری از آزمایشگاه ها است ، به همین دلیل است که باید در هنگام سکوبندی آزمایشگاه به محل قرارگیری آن توجه خاصی شود. هود باید در موقعیتی قرار گیرد که رفت و آمد در آن ناحیه کم باشد و از در و پنجره نیز دور باشد. هنگام تهیه نقشه آزمایشگاه خود ابتدا موقعیت هود را در نظر بگیرید ، زیرا می تواند در نحوه سکوبندی تأثیر بگذارد.

کابینت ذخیره سازی آزمایشگاه

  • کابینت ذخیره سازی دارو: برای ذخیره معرف های مایع ، مانند اسید کلریدریک ، اسید نیتریک ، اسید پرکلریک ، معرف های آلی و سایر داروهای فرار استفاده می شود. به طور کلی از چوب یا فولاد ساخته شده است که می تواند معرف های با مشخصات مختلف را ذخیره کند. کابینت ها باید پایدار باشند و می توانند در کنار هم استفاده شوند یا به دیوار یا زمین وصل شوند.
  • کابینت ذخیره سازی کالاهای خطرناک: مناسب برای ذخیره سازی کوتاه مدت کالاهای خطرناک ، ساخته شده از فولاد ضد زنگ یا ساخته شده از آجرهای نسوز.
  • کابینت ذخیره سازی مواد قابل اشتعال: این کابینت برای ذخیره مواد شیمیایی مایع قابل اشتعال استفاده می شود. برای بهبود عملکرد مقاومت در برابر آتش ، کابینت باید دو جداره باشد. روکش اپوکسی با رنگ قرمز ، زرد و آبی برای نگهداری مواد شیمیایی مختلف دارد.

سینک ظرفشویی ، ایستگاه های ایمنی و دوش اضطراری

طیف وسیعی از سینک های ظرفشویی از جنس استنلس استیل ، اپوکسی و شیشه ای موجود است. بر اساس فعالیت های تحقیقاتی شما می توانید انتخاب مناسبی را انجام دهید. اپوکسی اغلب در آزمایشگاه های شیمی استفاده می شود در حالی که سینک های فولادی ضد زنگ برای میکروبیولوژی یا آزمایشگاه های پزشکی مناسب تر هستند.

اگر در آزمایشگاه شیمی کار می کنید یا مواد سمی را حمل می کنید ، ممکن است نیاز به نصب دوش اضطراری نیز در آزمایشگاه داشته باشید.

قیمت در انتخاب سکوبندی مناسب

بودجه شما نیز هنگام در نظر گرفتن سکوبندی آزمایشگاهی بسیار مهم است. بودجه شما تا حد زیادی مشخصات آزمایشگاه را تعیین می کند. در حالی که مقرون به صرفه بودن بسیار اهمیت دارد ، اما مهم است که از محصولات بی کیفیت صرفاً به دلیل قیمت ارزان آن ها استفاده نکنید.

LDA2EsVsldY0

جمع بندی

در مقاله بالا با سکوبندی و موارد مهم آن آشنا شدیم و برای شما یک مجموعه معتبر در سکوبندی را معرفی کردیم. در ادامه نحوه ساخت سکوبندی را نیز می توانید در مقاله لینک شده در سایت تالاب مطالعه کنید.