به گزارش پایگاه خبری نشان :

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با اشاره به سفر هیئت ایرانی به نیویورک گفت: سفر هیئت ایرانی در صدر توجه‌ها قرار گرفته بود. ابتدا به نظر می‌رسید که دولت آمریکا مایل به سفر تیم ایرانی به نیویورک نبوده است.

وی افزود: اولین دستاورد سفر رئیس‌جمهور به نیویورک، شکسته شدن فضای روانی و اتهامات علیه ایران بود. دستاورد دوم ارائه طرح صلح و دوستی از سوی رئیس‌جمهور بود که این طرح امنیت در خلیج فارس را درون‌زا می‌بییند و هیچ کشوری را برای حضور در این ائتلاف کنار نمی‌گذارد، ضمن اینکه این طرح علیه هیچ کشوری نیست و به جای رویکرد سلبی رویکرد ایجابی دارد. اکنون هیچ کشوری نمی‌تواند این طرح را نادیده بگیرد و از امروز آماده مذاکرات جدی‌تر در مورد این طرح هستیم.

سخنگوی دولت درباره بیانیه ضدایرانی سه کشور اروپایی در موضوع آرامکو گفت: هدف آنها پیگیری سیاست‌های ضدایرانی فشار روانی به هیئت ایرانی بود . لذا از اروپایی‌ها خواسته شده بود اشتباه خود را جبران کنند و این موضوع را آقای دکتر روحانی هم در ملاقات‌های خودشان به آن اشاره کردند. با اصرار و پیگیری رئیس‌جمهور روشن شد که هیچ مدرکی در خصوص ارتباط ایران با حملات به آرامکو وجود ندارد و سه کشور اروپایی هم حاضر نبوند مسئولیت بیانیه را بر عهده بگیرند.

ربیعی گفت: تعداد "233224 " ناشنوا در کشور هستند و  غربالگری ناشنوایان از سال 92 آغاز شد و هزینه کاشت حلزون در گوش با یک فرانشیز انجام می‌شود.

وی درباره قیمت خرید تضمینی گندم اظهار داشت: نرخ خرید تضمینی گندم طبق مصوبه شورای اقتصاد برای سال آینده 2200 تومان مشخص شده است.

ربیعی درباره سفر رئیس‌جمهور به نیویورک گفت: آقای روحانی آمادگی داشت با برداشته‌شدن همه تحریم‌ها در همان نیویورک با سران 5+1 گفت‌وگو کند اما ترامپ با نگه‌داشتن تحریم‌ها نشان داد عزمی در این زمینه ندارد.

سخنگوی دولت ادامه داد: مسئولیت عدم شکل‌گیری گفتگو در نیویورک مستقیما با آمریکاست ولی هر چند آنان جرئت حرکت به سوی اقدام درست را نداشتند ولی نشان داده‌اند متوجه واقعیت‌های ایران شده‌اند و فهمیده‌اند که تحریم‌ها اثری بر ایران ندارد.

ربیعی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا ایران امیدی به اروپایی‌ها در زمینه برجام دارد؟ تصریح کرد: این مربوط به خود آمریکایی‌هاست و فکر می‌کنیم ما مطابق بحثی که مطرح کرده بودیم روند خود را ادامه می‌دهیم و امیدواریم به زمانی برسیم که هم آمریکا تعقل کند و هم اروپایی‌ها به تعهدات خود عمل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: از ابتدا خواهان پایان جنگ در یمن و تجاوز عربستان بودیم و الان نیز خواهان آتش‌بس و استقرار صلح در یمن هستیم. اشکال تاکنون از خود عربستان بوده و این هم درست است که برخی کشورها پیام‌هایی از سوی عربستان برای آقای روحانی آوردند ولی این باید در عمل هم دیده شود و تجاوزات آنان به یمن قطع شود.

سخنگوی دولت خاطر نشان کرد: اگر عربستان واقعا به دنبال تغییر رفتارش باشد، صرف‌نظر از قسمت اول سخنانی که امروز مطرح کردند، ما از بخش دوم استقبال می‌کنیم.

ربیعی همچنین درخصوص طرح «بیشتر در برابر بیشتر» که رئیس‌جمهور در نیویورک مطرح کرد، اظهار داشت: هیچ چیزی مانند توان موشکی در آن طرح نیست یا در این طرح به‌دنبال قطع کمک به کشورهایی که به ما دست نیاز دراز کرده‌اند نیستیم. این طرح در چارچوب برجام بوده و بیشتر درباره سرعت بخشیدن به انجام تعهدات برجامی از سوی دو طرف است نه چیزی بیش از این.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در برابر علت خنده‌های رئیس‌جمهور در دیدار با بوریس جانسون، تصریح کرد: این خنده‌ها علامت نشاط، برتری و تسلیم‌نشدن در برابر فشارهاست که اتفاقا از سوی برخی تندروهای آمریکایی هم مطرح شد. از سوی دیگر برخی در داخل از این خنده‌ها انتقاد کردند، به هر حال ظاهرا هر کاری آقای روحانی انجام دهد مورد انتقاد برخی قرار می‌گیرد، اگر ایشان اخم می‌کرد هم باز عده‌ای اعتراض می‌کردند ولی موضوع واقعا خیلی پیش‌پاافتاده‌تر از این حرف‌هاست و جای این همه بحث ندارد.

ربیعی همچنین در پاسخ به این سوال که دولت برای بودجه سال 99 چه تغییرات ساختاری ایجاد خواهد کرد؟ اظهار داشت: امسال در پیوست بودجه سال 99 بودجه 1400 را تقدیم مجلس می‌کنیم، یعنی بودجه 2 ساله خواهیم داد.

وی افزود: در بودجه 99 درآمدهای نفتی از بودجه جدا و تنها صرف طرح‌های عمرانی ‌می‌شود و درآمدهای دولت نیز از طریق مالیات و بهره‌وری تامین می‌شود.

منبع: تسنیم