به گزارش پایگاه خبری نشان :

 توکلی گفت: یادم می‌آید آقای هاشمی رفسنجانی در آن زمان نظر داشت که مقداری کنترل شده‌تر عمل کنیم که هرکسی برنده نشود اما آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل اینکه اولا ذاتا این کار را قبول نداشت و ثانیا نتیجه این کار این می‌شد که تعداد زیادی از مردم کنار بکشند با این فکر مخالفت می‌کردند. به نظر من هم حق با رهبری است.

احمد توکلی، عضو تشخیص مصلحت نظام، درباره اظهارات چند سال پیش مقام معظم رهبری که گفته بودند «حتی اگر کسی نظام و بنده را قبول ندارد در انتخابات شرکت کند» و در مورد لزوم ایجاد زمینه‌ای جهت مشارکت همه اقشار جامعه در انتخابات گفت: در شرایطی که ما زندگی می‌کنیم و باتوجه به دشمنانی که در منطقه و جهان داریم، پشتیبانی مردم از حکومت و تایید ساختار موجود توسط مردم یک سرمایه گرانقدر امنیتی - اجتماعی است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: با اینکه در برخی کشورهای دنیا مشارکت زیر ۵۰ درصد هم برایشان رقم بالایی است و از آن تعجب هم نمی‌کنند، اما برای ما اهمیت دارد، لذا رهبری همواره این رویکرد را داشتند، حتی زمانی که رئیس‌جمهور بودند معتقد بودند که مشارکت مردم در انتخابات باید افزایش پیدا کند.

این نماینده ادوار مجلس در بیان خاطره‌ای از دوران حیات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: یادم می‌آید آقای هاشمی رفسنجانی در آن زمان نظر داشت که مقداری کنترل شده‌تر عمل کنیم که هرکسی برنده نشود اما آیت‌الله خامنه‌ای به دلیل اینکه اولا ذاتا این کار را قبول نداشت و ثانیا نتیجه این کار این می‌شد که تعداد زیادی از مردم کنار بکشند با این فکر مخالفت می‌کردند. به نظر من هم حق با رهبری است.

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که چرا این رویکرد مقام معظم رهبری را در بین همه مسئولان و نهادها شاهد نیستیم و آیا اظهارات اخیر آیت‌الله جنتی که گفتند مخالفان نظام شناسایی و محکوم شوند در جهت مخالف دیدگاه رهبری نیست؟، گفت: قبول نداشتن نظام اهمیتش بیشتر از قبول نداشتن رهبری است. بنده فکر می‌کنم مشی رهبری آن‌ها را هم در بر می‌گیرد، ولی این اظهارات آقای جنتی که بر شناسایی مخالفان نظام تاکید می‌کنند، وجه عقلانی دارد. چون کسی که می‌خواهد به مجلس بیاید و به قانون اساسی قسم بخورد که من این قانون اساسی را اجرا می‌کنم اگر آن فرد مخالف نظام باشد که آن قسم‌ها و رویکردهایش باطل می‌شود. ولی اگر کسی باشد که نظام را قبول داشته باشد و قانون اساسی را اجرا کند، حتی اگر رهبری را قبول نداشته باشد اما با ایشان وارد مخالفت هم نمی‌شود، این اشکالی ندارد.

توکلی گفت: ضمنا رهبری گفته‌اند کسانی که من را و نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند به این معنا نیست که نامزد شوند، بلکه به این معنا است که در انتخابات شرکت کنند و رای دهند. رهبری می‌فرمایند مخالفان من که این فرمایش ایشان مخالفان نظام را هم در بر می‌گیرد و منظورشان رای دادن و مشارکت در انتخابات است. در اینکه بخواهیم امانتی سنگین را به افراد بسپاریم باید شرایطی داشته باشند که خاطرجمع شویم که آن امانت را به سلامت به مقصد برسانند. بنابراین هرکسی حق انتخاب شدن ندارد. همه مردم حق انتخاب شدن دارند به شرط آنکه شرایط را احراز کنند، اگر احراز نکنند حق انتخاب شدن ندارند اما همه حق انتخاب کردن دارند.

وی ادامه داد: درواقع فرمایش رهبری به شرکت در انتخابات و رای دادن و مشارکت در سرنوشت جامعه برمی‌گردد و صحبت آقای جنتی به کسانی بر می‌گردد که می‌خواهند رای بگیرند و نماینده شوند. بدیهی است، کسی که می‌خواهد نماینده شود باید احراز صلاحیت شود.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که باتوجه به این صحبت آیت‌الله جنتی مردم فکر نخواهند کرد که منظور ایشان، عموم افراد جامعه و مردمی باشند که حق انتخاب کردن دارند؟، گفت: خیر. ایشان که نمی‌گوید همه مردم اینگونه‌اند. ایشان برفرض همه جامعه را سالم می‌دانند و می‌گویند عده‌ای افراد اینچنینی هم در جامعه هستند، درنتیجه از جامعه می‌خواهند که این افراد را بشناسیم که به مجلس نروند. این کار تا اینجا بد نیست. این اصل که امانت مجلس را نمی‌شود به دست هرکسی داد یک امر عقلایی است.

این نماینده ادوار مجلس در پاسخ به اینکه آیا نگرانی برخی شخصیت‌ها یا جریان‌های سیاسی کشور از نوع برخورد شورای نگهبان در تایید صلاحیت‌ها را به‌جا می‌دانید؟، گفت: بنده شورای نگهبان را دچار یک مشکل واقعی می‌بینم و آن این است که در یک مدت کوتاه نمی‌شود یک ارزیابی درست انجام داد. این حتی به ساختار انتخابات مجلس شورای اسلامی هم برمی‌گردد. شورای نگهبان در عرض پانزده روز باید حداقل پنج هزار  پرونده را رسیدگی کند معلوم است که خیلی حرف‌ها پیش می‌آید.

این فعال سیاسی با بیان اینکه ما یک اشکال ساختاری در انتخابات داریم در تشریح این اشکال گفت: ما پروسه‌های مربوط به انتخابات را در کشور دیر شروع می‌کنیم. کارهای مربوط به انتخابات باید حداقل شش‌ماه قبل از زمان برگزاری انتخابات آغاز شود و همه کارها باید با دقت و انصاف صورت گیرد. اما وقتی که کار عجله‌ای انجام شود از کارگروه‌ها و مراجع زیرمجموعه خود استعلام می‌گیرند که این روش، کار را با مشکل روبرو می‌کند و باتوجه به آن استعلام یک فرد را رد یا فرد دیگری را تایید می‌کنند. این امر باعث می‌شود ارزیابی با همه‌جانبه‌گرایی صورت نگیرد.

 

منبع: ایلنا