به گزارش پایگاه خبری نشان :

علیرضا زاکانی امروز چهارشنبه ۱۰ مهر ۹۸ در اولین دوره تخصصی مبارزه با مفاسد اقتصادی، اظهار داشت: امروز انقلاب اسلامی در سطح بالایی حرکت می‌کند؛ ولی جمهوری اسلامی ایران، از آسیب‌ها و معایب رنج می‌برد؛ ضمن اینکه موانعی وجود دارد که وقتی بررسی ‌می‌کنیم به مافیای پنهان با ۳ ضلع قدرت‌پرستی، ثروت‌پرستی و بیگانه‌پرستی می‌رسیم که زمانی این ۳ ضلع جمع می‌شوند، به عنوان مانع بزرگی فراروی جامعه اسلامی قرار می‌گیرند.

نماینده ادوار مجلس افزود: البته ثروت‌پرستی به منزله تولید ثروت از راه‌های درست نیست؛ بلکه ما ثروت‌های بادآورده و دست کردن در جیب ملت را مذمت می‌کنیم.

وی با اشاره به سطوح فساد، گفت: فساد تک‌گیر، فساد شبکه‌ای، طغیان فساد در شبکه‌های مختلف، فساد سیستمی و فساد همه‌گیر، ۵ سطح فساد هستند.

زاکانی افزود: فرار چند روز «دانیال‌زاده» از کشور با حدود ۳ هزار میلیارد تومان بدهی، در دسته بندی فساد شبکه‌ای قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: پیش از انقلاب، فساد تا مرحله چهارم یعنی فساد سیستمی رسیده بود و تا شاه و فرح را در برگرفته بود؛ اما «همه‌گیر» نشده بود؛ اما این موضوع که در آن زمان مردم از فساد بدشان می‌آمد، یکی از عوامل شکل‌گیری انقلاب بود.

زاکانی تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی، کم کم فساد به سطح بالا رسید و اکنون که در دهه ۹۰ قرار داریم، اپیدمی فساد صورت گرفته است؛ اما نکته مهم این است که در نظام اسلامی، امکان ندارد «فساد سیستمی»شکل گیرد؛ زیرا اولا که نظام بر پایه اسلام است که اسلام حداقل فساد را نمی‌پذیرد و ثانیا راس این نظام «ولی فقیه» است که از اساس، با هر گونه فساد مقابله دارد؛ بنابراین قطعا نظام اسلامی به مرحله «همه‌گیر» شدن فساد نخواهد رسید.

وی تاکید کرد: نکته مهم این است که باید بدانیم چگونه با اپیدمی (شبکه) فساد برخورد کنیم.

زاکانی با بیان اینکه برای مبارزه با فساد، کار ایجابی و سلبی باید صورت گیرد، گفت: بالاترین کار ایجابی این است که جامعه را رشد دهیم و سطح عقلانیت را بالا ببریم، در این صورت، جامعه مصون و شایسته‌سالاری نهادینه می‌شود.

وی ادامه داد: لایه عمیق‌تر در حوزه ایجابی این است که شرایط را به سمتی ببریم که زمینه‌های فساد در جامعه ریشه‌کن شود؛ این در حالی است که بسیاری از مفاسد در جامعه، ناشی از فقر است. 

زاکانی گفت: در مراحل بعدی نیز سیستم نظارتی، ایجاد شفاقیت و تقویت رسانه‌ها باید مدنظر قرار گیرد.

نماینده ادوار مجلس افزود: برای کار سلبی نیز باید برخورد با دانه‌درشت‌ها و قدرتمندترین در دستور کار قرار گیرد؛ این در حالی است که برخی علاقه دارند برخورد در سطح پایین صورت گیرد و سیستم فلج شود که در این صورت، امکان برخورد از بین می‌رود.

 

منبع: مهر