به گزارش پایگاه خبری نشان :

غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت در مجلس، با اشاره به شیوع ویروس کرونا در استان‌های مختلف ایران وضعیت استان گیلان و به‌ویژه رشت را بحرانی‌تر از سایر مناطق درگیر اعلام کرد و گفت تمام بیمارستان‌های رشت پُر از بیماران مشکوک به کرونا است.

جعفرزاده توضیح داد؛ امروز صبح (شنبه) چندین پیامک و تماس تلفنی از پزشکان و پرستاران رشت داشتم که خطاب به من می‌گفتند آیا حق آن‌ها که در حال کمک به درمان افراد درگیر با ویروس کرونا و آنفلوآنزا هستند، یک ماسک استاندار هم نیست؟

این نماینده مجلس افزود؛این قبیل موارد نشانده عدم وجود برنامه‌ریزی و امکانات بسیار ضعیف برای مقابله با این قبیل اپیدمی‌هاست.

دستور ضدعفونی کردن شهر به 10 روز زمان نیاز داشت؟

جعفرزاده در همین ارتباط به خبر ضدعفونی بعضی شهرها از جمله رشت حدود 10 روز بعد از درگیر شدن صدها تَن از شهروندان با این ویروس عنوان کرد و گفت؛مثلا برای ضدعفونی کردن شهرها به چه دستورالعمل ویژه‌ای نیاز بود که 10 روز بعد از شیوع بیماری نسبت به آن مبادرت کردند؟

این نماینده رشت با اظهار تاسف از وضعیت ایجادشده در مرکز استان گیلان عنوان کرد،وضعیت به‌گونه‌ای است که در حال حاضر بر سر در بیمارستان رازی (که به‌عنوان مرکز اصلی پذیرش بیماران کرونا در گیلان در نظر گرفته‌شده بود) نوشته‌اند به دلیل پُر شدن ظرفیت، بیماران جدید را پذیرش نمی‌کنند.

جعفرزاده تاکید کرد که وضعیت در بیمارستان‌های دیگر هم به همین ترتیب است. و حتی راهروهای بیمارستان‌ها هم پر از بیماران درگیر با آنفلوآنزا و کرونا شده است.

این نماینده مجلس به کمبود امکانات و خستگی کادر درمان اعم از پزشکان و پرستاران هم اشاره کرد و گفت:کادر درمان بیمارستان‌های گیلان از کمبود شدید امکانات اولیه در رنج هستند.

چرا در مقابل ایجاد بیمارستان صحرایی در رشت مقاومت می‌شود

جعفرزاده با ذکر این نکته که چرا در مقابل ایجاد بیمارستان صحرایی در رشت مقاومت می‌شود گفت: دلیل روشنی نداریم که چرا نماینده وزیر در رشت از ایجاد بیمارستان صحرایی در این شهر ممانعت می‌کند.

او پیشنهاد داد در شرایطی که بیمارستان‌های رشت پُر از بیمار شده است می‌توان از سالن 6 هزارنفری ورزشی در رشت، تالارهای پذیرایی و مواردی مانند این‌ها هم برای پیشبرد کار و بستری و نجات جان مردم استفاده کرد.

دفن غیربهداشتی افراد فوت‌شده براثر کرونا در روستاهای گیلان

نماینده رشت درباره آمار بیماران درگیر با کرونا و افراد فوت‌شده براثر این ویروس هم توضیح داد؛ واقعیت آن است که به دلیل کمبود کیت‌های آزمایش و تشخیص دیرهنگام ابتلای افراد به کرونا، هیچ‌کس از آمار دقیق مبتلایان و فوت‌شدگان براثر این بیماری اطلاع دقیقی ندارد. اما براساس شواهد و قرائن و اطلاعاتی که به ما رسیده تعداد افراد درگیر و فوت‌شده براثر این بیماری بیشتر از رقمی است که اعلام می‌شود.

او گفت؛یعنی درعین‌حالی که مسئولان امر دروغ نمی‌گویند اما تمام واقعیت ماجرا را هم بیان نمی‌کنند.

به گفته جعفرزاده چون مدیران مربوطه تنها افرادی را قربانی اعلام می‌کنند که تست کرونای آن‌ها مثبت اعلام‌شده است و تعداد اندک کیت‌های تشخیص ویروس اجازه آزمایش‌های زیادی را برای افراد مبتلا نمی‌دهد در نتیجه شاهد آن می‌شویم که علی‌رغم خبر درگذشت تعدادی از بیماران بستری، خبر چندانی از افزایش آمار کشته‌شدگان براثر ویروس کرونا نیست.

   این نماینده مجلس اضافه کرد در حالی که طبق گزارش‌های دهیاران و اعضای شوراهای روستا تعدادی از مردم روستاهای گیلان با علائم مشابه کرونا طی این مدت فوت کرده و بدون آنکه علت فوت آن‌ها ثبت شود، دفن شده‌اند.

جعفرزاده تاکید کرد این در حالی است که مقامات نباید اجازه دفن غیربهداشتی در قبرستان‌های روستاها را صادر کنند. چون در بعضی از روستاهای گیلان قبرستان‌ها نزدیک مناطق مسکونی قرار دارند که دفن افراد بدون رعایت موازین و پروتکل سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت می‌تواند وضعیت سلامت و زندگی مردم این مناطق را به‌شدت دچار مشکل کند.

نماینده رشت در مجلس آمار فوت حدود 40 نفر براثر کرونا در ایران را چیزی شبیه شوخی عنوان کرد و گفت:از رسانه‌ها درخواست می‌کنم بیشتر به گیلان بپردازند. چون وضعیت گیلان بسیار وخیم‌تر از قم و حتی دیگر نقاط ایران است

آمار رسمی فوت‌شدگان براثر کرونا چیزی شبیه شوخی است

نماینده رشت در مجلس آمار فوت حدود 40 نفر براثر کرونا در ایران را چیزی شبیه شوخی عنوان کرد و گفت:از رسانه‌ها درخواست می‌کنم بیشتر به گیلان بپردازند. چون وضعیت گیلان بسیار وخیم‌تر از قم و حتی دیگر نقاط ایران است.

اتوبوسِ درمانی به رشت بفرستید

این نماینده رشت در مجلس ادامه داد؛امروز طی صحبتم با رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران از او درخواست کردم که تعدادی اتوبوسِ درمانی را تجهیز کرده و به گیلان روانه کنند و در برخی میدان‌ها از مردم متقاضی ویزیت کنند تا هم از مراجعات متراکم به مراکز بیمارستانی کاسته شود و هم از نظر روانی باعث حس مثبت در مردم و آرامش خاطر آن‌ها شود.

درخواست کمک از متخصصان استان‌های دیگر

جعفرزاده در همین راستا اضافه کرد؛می‌توان از اساتید،پرستاران،متخصصان علوم آزمایشگاهی،شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشجویان رشته پزشکی آگاه با موضوع در استان‌های دیگر برای کمک به مردم گیلان دعوت کرد و با قرار دادن امکانات لازم در اختیار آن‌ها به کاهش هزینه‌های جانی و روانی ویروس کرونا به مردم کمک کرد.

او با ذکر این نکته که در تعدادی از درمانگاه‌ها، پزشکی برای ویزیت حضور ندارد ادامه داد؛به‌طور مرتب از تمام بیمارستان‌های رشت با من تماس می‌گیرند و از وضعیت نامناسب خود و بیماران می‌گویند.

در بیمارستان 17 شهریور هم ماسک ندارند

 جعفرزاده با اشاره مصداقی به وضعیت کادر درمانی سایر بیمارستان‌ها و نگرانی بابت شیوع بیشتر کرونا و آنفلوآنزا در بیمارستان‌هایی مانند 17 شهریور که مربوط به کودکان در رشت است هم گفت:امروز از کمبود ماسک برای پرسنل این بیمارستان هم مطلع شدم و نگرانی که خانواده‌های بخش درمان و خانواده‌های کودکان بستری در 17 شهریور دارند. او اضافه کرد ما قدردان زحمات همه مسئولان بیمارستانی، پزشکان و پرستاران هستیم و می‌دانیم که تعدادی از آن‌ها تمام هفته گذشته را در بیمارستان‌ها مشغول کمک به بیماران بوده‌اند.

نباید وسط بحران،شرایط را گل‌وبلبل نشان دهیم

این نماینده تاکید کرد:نباید در چنین شرایطی اوضاع را عادی و گل‌وبلبل نشان دهیم.چون تعداد زیادی از مردم با موضوع درگیر هستند و واقعیت‌ها را مشاهده می‌کنند. به همین دلیل علاوه بر تلاش‌های صادقانه باید از کمبودها هم بگوییم.

جعفرزاده توضیح داد؛ چون اگر مردم واقعیت‌ها را ببینند هم بیشتر همکاری می‌کنند و از نظر روانی هم بهتر با یک بیماری ویروسی که اپیدمی شده کنار می‌آیند.

او تاکید کرد؛ باید تا جایی که امکان دارد از ظرفیت تمام رسانه‌های کشور برای آموزش به مردم در راستای مراقبت و قرنطینه استفاده شود.

مدیران استانی،مشکلات را پنهان نکنند

جعفرزاده در همین راستا خطاب به استاندار گیلان هم گفت؛ از آقای زارع انتظار دارم که مشکلات را در سطح ملی پنهان نکنند. و آن‌ها را به مدیران بالادستی منعکس کنند.

او توضیح داد؛ متاسفانه بعضی از مدیران استانی برای آنکه وانمود کنند که مدیر موفقی در حل مشکلات هستند،معضلات را در سطح ملی پنهان می‌کنند.در حالی که این قبیل بحران‌ها را نمی‌توان در سطح استان حل کرد.

رستم دستان هم بدون کمک نمی‌تواند کرونا را شکست دهد

جعفرزاده تاکید کرد؛ هنگام وقوع مشکلی مانند ویروس کرونا که مدیریت جهانی را درگیر خودکرده،رستم دستان هم استاندار گیلان یا استان‌های دیگر باشد نمی‌تواند بدون کمک ملی وضعیت منطقه خود را بهبود ببخشد.

تصمیمات دولت برای مقابله با کرونا ضعیف و کُند بود

جعفرزاده درعین‌حال با انتقاد از برخی تصمیمات مربوط به دولت گفت؛متاسفانه دولت در زمینه ویروس کرونا ضعیف و کُند عمل کرد و از آغاز بحث در سطح جهانی چندان جدی با موضوع برخورد نکرد.

او با اشاره به اظهارات حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران که 3 روز قبل عنوان کرده بود از شنبه 10 اسفندماه همه‌چیز عادی می‌شود توضیح داد؛این قبیل اظهارات نشان می‌دهد که شاید در دولت هنوز به‌درستی به عمق فاجعه پی نبرده‌اند.

کم‌اهمیت نشان دادن کرونا و سفر 700هزار شهروند به گیلان

به گفته جعفرزاده این قبیل موضع‌گیری‌های مسئولان باعث شد تا مردم هم چندان جدی با موضوع برخورد نکنند و حتی تعدادی از آن‌ها به مسافرت رفتند که تنها حدود 700هزار نفر طی روزهای گذشته به گیلان سفر کردند.

این نماینده مجلس تصریح کرد؛من در چنین شرایطی دنبال مچ‌گیری نیستم ولی در آینده باید موضوع کرونا به‌دقت بررسی شود و با افرادی که با سهل‌انگاری مدیریتی جان مردم را به خطر انداختند برخورد شود.

هنوز قرنطینه جواب می‌دهد

این نماینده مجلس با ذکر این نکته که هنوز اعتقاددارم می‌توان با قرنطینه کردن مناطق درگیر، از ضرر ماجرا کاست توضیح داد؛ به‌طور مثال می‌توان قرنطینه شهر به شهر در گیلان را انجام داد یعنی مثلا رفت‌وآمد از رشت به آستانه‌اشرفیه یا آستانه به لاهیجان ممنوع شود تا این بحران مهار شود.

او در همین راستا خواستار لغو جشن‌های ازدواج، مراسم‌های سوگواری و دیگر تجمعات مرسوم در ایران شد.

لزوم استفاده بیشتر از نیروهای نظامی

جعفرزاده استفاده از ظرفیت نیروهای نظامی برای کاهش مشکلات را از دیگر راهکارها اعلام کرد و گفت؛از شب گذشته ضدعفونی سطح شهر رشت توسط ارتش و سپاه آغازشده است.که به نظرم باید برای مهار این بحران استفاده بیشتری از امکانات نیروی دریایی هم صورت بگیرد. چون این نیروها کادر پزشکی و نیروهای داوطلب زیادی هم دارند.

او توضیح داد؛ می‌توان با استفاده از کادر درمان نیروهای نظامی در نقاط مختلف شهر با برپایی چادر نسبت به ویزیت و مشاوره و راهنمایی در جهت کنترل بیماری کرونا قدم گذاشت. و حتی شبکه‌ای ایجاد کرد که افراد قرنطینه در منزل هم با اطمینان دوران نقاهت خود را بگذرانند.

باید کرونا را در حد یک جنگ دید

جعفرزاده با تاکید بر این نکته که کرونا را باید مانند یک «جنگ» دید گفت:باید با نگاه «مدیریت جنگ» به مصاف این ویروس رفت گفت؛کار مدیران ما دشوارتر هم است چون ما در شرایطی به سر می‌بریم که تحریم‌های ظالمانه آمریکا ما در بخش تامین دارو هم با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

این نماینده مجلس افزود؛با آموزش و اطمینان خاطر به مردم و فراهم کردن امکانات درمانی و دارو برای آن‌ها می‌توان امیدوار بود که دست‌ در ‌دست هم این روزهای سخت را بگذرانیم.

منبع: عصرایران