به گزارش پایگاه خبری نشان :

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی از دستور رئیس مجلس به این کمیسیون برای بررسی اختصاص 14 میلیارد دلار به کالاهای اساسی خبر داد و گفت: در این زمینه بحث‌های مختلفی در جلسات غیر علنی مجلس و شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح شده است.

وی ادامه داد: دولت درباره اختصاص 14 میلیارد دلار به کالاهای اساسی اعتقاد دارد که تغییر پایه ارز مصرفی برای کالاهای اساسی از 4هزار تومان به ارز نیمایی اثر تورمی خواهد داشت، اما مجلس معتقد است این تغییر پایه اثر تورمی خود را گذاشته است و کالاهای که الان بر سر سفره مردم است با ارز 4200 تومانی تامین نشده است.

نماینده گچساران در مجلس با بیان اینکه اختیار اختصاص ارز به کالاهای اساسی در اختیار دولت است و مجلس نمی‌تواند بیش از این به قوه مجریه فشار وارد کند، اظهار داشت: به دلیل شرایط فعلی کشور رقم 14 میلیاردی که مجلس مصوب کرده بود در حال حاضر به رقم  9 تا 10 میلیارد دلار کاهش پیدا کرده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه نمایندگان به دولت چک سفید برای اختصاص 14 میلیارد دلار به کالاهای اساسی نداده‌اند، گفت: مجلس مصوب کرد که دولت 14  میلیارد دلار با ارز 4200 تومان به کالاهای اساسی اختصاص بدهد اگرچه مجلس به دولت این اجازه را داد که شرایط این موضوع را تغییر بدهد.

تاجگردون با بیان اینکه در سال 98 مشخص شده که این 14 میلیارد دلار باید به چه کالاهای اختصاص داده شود، اظهار داشت:البته اعتقاد بنده این است برخی از کالاهای که ارز برای واردات به آنها تعلق می‌گیرد را می‌توان در داخل تولید کرد و نیاز به واردات نداریم که از جمله این کالاها روغن و شکر است.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اینکه آیا در بودجه سال 99 هم مجلس قرار است مبلغی برای تامین کالاهای اساسی در نظر بگیرد یا خیر؟ گفت: هنوز در اینباره پیشنهادی مطرح نشده است.

منبع: تسنیم