به گزارش پایگاه خبری نشان :

«محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه خواستار اتمام حمله به سوریه و رفع نگرانی‌های میان آنکارا و دمشق با «توافق آدانا» شد.  

وزیر امور خارجه ایران در توئیتر نوشت: «مسئله ضروری در حال حاضر اتمام تهاجم به سوریه و رفع همه نگرانی‌ها از طریق "توافق آدانا" است. به علاوه ضروری است که اصول اصلی قانون حمایت از قربانیان جنگ ( jus in bello)، یعنی تمایز میان غیرنظامی و رزمندگان و جلوگیری از وارد آوردن رنج غیرضروری کاملاً رعایت شود.»

توافق «آدنا» که آقای ظریف از آن نام برده توافقی است که بین در سال ۱۹۹۸ بین سوریه و ترکیه منعقد شده است. 

پیشینه این توافق به سلسله اختلافاتی بر می‌گردد که سوریه و ترکیه را در اواخر قرن بیستم به سمت جنگ پیش برد. فعالیت‌های سیاسی کُردها در قالب گروهک پ.ک.ک.، چگونگی تقسیم آب رود فرات و استان هاتای (اسکندرون) عمده مسائلی بود که دو کشور را رودرروی هم قرار داده بود.

حضور «عبدالله اوجالان» در شمال سوریه و پناه گرفتن وی در سوریه تا جایی پیش رفت که ترکیه به طور جد دمشق را به حمله نظامی تهدید و نیروهایش را در مرز با این کشور مستقر کرد و بیم شروع جنگ می‌رفت که با وساطت ایران، مصر و اتحادیه عرب، دو کشور در شهر «آدنا» رو در روی یکدیگر نشستند.

آدنا،  پنجمین شهر پر جمعیت ترکیه و شهری در جنوب این کشور است.

طبق این توافق که در ۲۰ اکتبر ۱۹۹۸ و با نظارت ایران و مصر میان ترکیه و سوریه امضاء شد، دو کشور متعهد شدند که از ورود گروه‌های تروریستی به خاک یکدیگر جلوگیری کنند و ارتش ترکیه نیز اجازه یافت تا برای سرکوب گروههای تروریستی فقط تا عمق پنج کیلومتری وارد خاک سوریه شود و همزمان بتواند تدابیر امنیتی لازم را در صورت تهدید امنیت ملی خود را اتخاذ کند.

در حال تکمیل...

منبع: فارس