به گزارش پایگاه خبری نشان :

به نقل از روزنامه الشرق قطر، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در جلسه بحث و گفت وگو در چارچوب "نشست امنیت جهانی 2019" در شهر دوحه درباره رابطه کشورش با ایران گفت: ایران همسایه ما است و از زمان تاسیس کشور قطر، ما هیچ گونه رفتار خشن یا خصمانه‌ای از جانب این کشور ندیده‌ایم. درباره مسائل زیادی در منطقه اختلاف نظر داریم و برخی فعالیت‌های آنها را تایید نمی‌کنیم؛ همانطور که آنها نیز برخی فعالیت‌های ما را تایید نمی‌کنند اما با این حال این تفاهم وجود دارد که ما همسایه هستیم و شایسته است که با هم همزیستی داشته باشیم. این رابطه برپایه احترام دوجانبه است.

در همین راستا، خالد بن محمد العطیه معاون نخست وزیر و وزیر مشاور در امور دفاعی قطر درباره تفاهم‌های مشترک برای استفاده از پایگاه‌های نظامی آمریکا در قطر و ترکیه علیه ایران گفت: "توافقنامه‌هایی با واشنگتن داریم. ما یک کشور دارای حاکمیت هستم که حاکمیت کشورهای دیگر را محترم می‌شماریم. روابط خوبی با آمریکا داریم و به طور روزانه با این کشور هماهنگی می‌کنیم. ترکیه از بزرگترین کشورهای ناتو است و با آمریکا توافقنامه‌ها و یادداشت تفاهم‌های دوجانبه و رابطی مشترک دارد. گمان نمی‌کنم که آمریکایی‌ها بدون کشور میزبان دست به اقدامی خواهند زد. هماهنگی روزانه در سطح بالا خواه در سطح عملیاتی یا تاکتیکی وجود دارد".

برپایه این گزارش، العطیه درباره مسیر بحران بین آمریکا و ایران به "اهمیت گفت وگو و طرح پرونده امنیتی روی میز" مذاکره اشاره کرد و گفت: "جنگی بین واشنگتن و تهران در آینده قابل پیش بینی نخواهد بود؛ با وجود اینکه طرف‌هایی هستند که برای شعله ور کردن جنگ تلاش می‌کنند و همه تلاش خود از جمله تولید بازی‌های ویدئویی را بکار بسته‌اند تا آمریکا را به سمت وارد کردن ضربه‌ای نظامی به ایران سوق دهند".

وی افزود: "بهترین حدس من این است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دوست دارد با حسن روحانی رئیس جمهور یا رهبران ایران دیدار کند."

العطیه گفت: "اگر برخی کارهای ساده نظیر گسترش اجازه درخصوص صادرات نفت صورت گیرد، گمان می‌کنم که طرف ایرانی برای نشستن بر سر میز نرمش خواهد داشت. این تنها حدس من است و اطلاعاتی ندارم. اگر حسن نیتی وجود داشته باشد، طرف مقابل این سیگنال را به خوبی خواهد گرفت و چه بسا در نیمه راه با هم دیدار کنند. رویارویی و دیدار و بحث و گفت وگو رو در رو بهترین راه برای تامین ثبات برای منطقه است".

منبع: تسنیم