به گزارش پایگاه خبری نشان :

سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور در نشست خبری که صبح امروز دوشنبه ۲۹ مهر برای تشریح برنامه های این سازمان به مناسبت هفته پدافند غیر عامل برگزار شد گفت: در سال ۱۳۸۲ بنا بر فرمان فرماندهی معظم کل قوا سازمان پدافند غیر عامل کشور به عنوان یک بخش از حوزه دفاع کشور ابلاغ و سازمان پدافند غیر عامل  تاسیس شد و بنا بر همین ۸ آبان ماه روز پدافند غیر عامل نامگذاری شده است.

وی افزود : وظیفه پدافند غیر عامل، دفاع از مردم و زیر ساخت ها کشور است،و در این راستا مصون سازی زیرساخت ها و صیانت از مردم را دنبال می کند،  امروزه با توجه تغییر تهدیدات موضوع پدافند غیر عامل گسترش بسیاری یافته است.

سردار جلالی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت پدافند غیر عامل گفت: رهبر معظم انقلاب همواره بر اهمیت پدافند غیر عامل تاکید دارند و امسال با توجه به افزایش تحریم ها و تهدیدات، اقدامات ما عملیاتی تر است.

وی افزود: با عنایت به رهنمودها و تدابیر مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت اجرای برنامه های پدافند غیرعامل برای مقابله با تهدیدات فراروی و تهاجم دشمنان و همچنین لزوم درک مشترک مسئولان، مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی، امید است با روحیه جهادی و مقاومت، اقدام بسیجی و مدیریت انقلابی و کارآمد، در تعمیق و نهادینه سازی فرهنگ پدافند غیرعامل به منظور مصونیت بخشی، تاب آوری و ایمن‌سازی زیرساخت‌های حیاتی کشور، اقدامات شایسته به عمل آید.

سردار جلالی گفت: «پدافند غیرعامل مقاومت و بازدارندگی با رونق تولید (دفاع همه‌جانبه نظامی _ غیرنظامی)» شعار امسال هفته پدافند غیرعامل خواهد بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: مهمترین هدف از گرامیداشت  پدافند غیرعامل، تبیین نقش، جایگاه، معرفی ضرورت‌ها، کارکردها و دستاوردهای پدافند غیرعامل با گفتمان‌سازی عمومی و تخصصی و نهادینه‌سازی آن در سطح جامعه است.

وی ادامه داد: در تقویم امسال گرامیداشت هفته پدافند غیرعامل، ۸ آبان روز «حفظ سرمایه های شهری کشور با مشارکت مردمی» و «پدافند شهری»، ۹ آبان روز «حفظ سرمایه‌های ملی در برابر تهدیدات با خودباوری و اقتدار علمی و همه جانبه»، ۱۰ آبان روز «صیانت از مردم در برابر تهدیدات دشمن» و «پدافند مردم محور»، ۱۱ آبان روز «مصون سازی زیرساخت های کشور با تفکر بسیجی روحیه جهادی و مقاومت» و «پدافند کالبدی»، ۱۲ آبان روز «جامعه سالم و آماده در برابر تهدیدات نوین» و «پدافند زیستی»، ۱۳ آبان روز «استحکام‌بخشی و صیانت از زیرساخت‌های سایبری کشور» و «پدافند سایبری» و ۱۴ آبان روز «پدافند غیرعامل، مقاومت و بازدارندگی با رونق تولید» نامگذاری شده‌اند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل ادامه داد: همزمان با هفته گرامیداشت پدافند غیرعامل، رزمایش دانش‌آموزی در دبیرستان پسرانه ابن سینای تهران، رزمایش قطع برق و تست مولدهای اضطراری در مرکز توزیع برق تهران، رزمایش ملی پایداری سیگنال رسانی در سازمان صدا و سیما و رزمایش پرتوی تهران در سایت تهرانِ سازمان انرژی هسته‌ای اجرا خواهند شد.

وی گفت: رونمایی از شبیه‌ساز تهدیدات سایبری از دیگر برنامه‌های سازمان پدافند غیرعامل خواهد بود که در روز ۱۴ آبان در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما انجام خواهد شد.

وی گفت: سازمان پدافند غیر عامل کشور یک سازمان حکومتی و فرا سازمانی است که سازماندهی و دفاع غیر نظامی را برعهده دارد ما وظیفه داریم تهدیدات را تشخیص ، رصد و تحولات را بررسی و اعلام هشدار می کنیم . سازمان آموزش،  توانمند سازی و کنترل و هدایت عملیات های پدافندی را برعهده دارد.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با اشاره تغییر تهدیدات گفت: تهدیدات امروز« مردم محور» شده و با ابزار رسانه و افکار عمومی شکل جنگ را تغییر داده اند و مردم را هدف قرار داده اند. با تحریک و هدایت مردم، به سمت درگیر کردن مردم می روند ، درواقع امروز «مردم محوری» یکی از ویژگی های جنگ دشمنان است که می تواند تهدیدات اجتماعی و نظامی را در پی داشته باشد.

وی تهدیدات را در ذات فناوری دانست و گفت: زمانی که با یک فناوری روبرو می شویم باید تهدیدات و فرصت های آن را مد نظر قرار دهیم،  پدافند غیر عامل کشور وظیفه دارد که فناوری ها را رصد و تهدیدات آن را شناسایی و آگاهی بخشی کند تا آسیب ها کمتر شود.

سردار جلالی ناپایدار سازی زیر ساخت ها را یکی دیگر از اهداف دشمن دانست و گفت:  زیرساخت هایی که از دارایی های اساسی ملت ها یعنی افکار عموی حفاظت می کنند بسیار اهمیت دارند پس باید دربرابر تهدیدات مصون سازی شود. مصون سازی زیرساخت ها و صیانت از مردم از مهمترین اهداف ما در پدافند غیر عامل است.

وی با بیان اینکه هشت حوزه فعالیت در پدافند غیر عامل انتخاب شده است اظهار داشت: ما باید بتوانیم برای همه دستگاه های دولتی آمادگی ایجاد کنیم به همین دلیل باید طرح ها آماده و با رزمایش های متعدد آمادگی کامل را برای مقابله با تهدیدات ایجاد کنیم. ما رزمایش های مختلفی در پنج حوزه سایبری، زیستی، شیمیایی، هسته ای و قطع برق را برگزار کردیم و با قطع مصنوعی در حوزه های مختلف میزان آمادگی زیرساخت ها را در شرایط خاص بررسی کردیم.

سردار جلالی با اشاره به رزمایش های برگزار شد اظهارداشت: بیش از ۸۵ در صد از زیر ساخت های ما در صورت قطع اینترنت می توانند تداوم کارکرد داشته باشند.

وی ادامه داد: در سال گذشته ۳۸۰ رزمایش در مدارس برگزار کردیم، همچنین چندین رزمایش قطع برق برگزار شد و آمادگی ها در این حوزه بررسی شد. دو رزمایش شیمیایی در نیروگاه های هسته ای برگزار شد و امسال نیز یک رزمایش در امیرآباد تهران خواهیم داشت.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور گفت: ما در رزمایش ها به دنبال کشف ایرادها و میزان آمادگی زیرساخت ها هستیم.

سردار جلالی گفت: از سوی دیگر آمریکا اعلام کرد که ما در پاسخ به سرنگونی پهپاد جاسوسی آمریکا دوبار حمله سایبری به زیر ساخت های ایران داشته ایم اما بنابر بررسی‌های ما هیچ آسیبی از این حمله ها که مدعی شده اند به زیر ساخت ها زده اند، وارد نشده است. آمریکایی‌ها چند بار گفتند که ما سرنگونی پهپاد گلوبال هاوک در فراز خلیج فارس را با حمله سایبری به مراکز و تاسیسات ایران پاسخ دادیم. وقتی که ما کنترل‌ها را انجام دادیم دیدیم که هیچ‌آسیبی از ناحیه حمله دشمن در حوزه سایبری ندیده‌ایم. نیویورک تایمز آمریکا هم نوشت «یا قدرت پدافندی ایران خیلی قوی شده یا اینکه توان آفندی ضعیف شده است». ما امروز توانسته‌ایم قدرت حملات سایبری دشمنان را کاملا کنترل کنیم.

سردار جلالی گفت: در حوزه پدافند زیستی نیز رزمایش‌هایی برگزار و سند جامع پدافندی فضایی و پدافندی شهری تصویب و ابلاغ شد تا بر اساس این سند اقدامات لازم انجام شود.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پدافند غیر عامل گفت: ما امسال ششمین نمایشگاه پدافندی را با ارائه محصولات پدافند حوزه هسته ای و معرفی محصولات دانش بنیان و همچنین محصولات در حوزه پدافند زیستی و کالبدی در ۱۲۵ غرفه نمایشگاه ارائه می شود. در این نمایشگاه ۲۰۰ شرکت دانش بنیان حضور خواهند داشتند و محصولات بومی مورد تایید در آن ارائه می شود.

سردار جلالی همچنین گفت: تا کنون مواردی که در حوزه «بیوتروریسم» به سازمان پدافند غیرعامل ارجاع شده، به عنوان بیوتروریست قابل اثبات نبودند؛ ممکن است این موارد مشکوک بوده باشند اما قابلیت اثبات را نداشته‌اند.

وی همچنین در خصوص هشدارهای سالیان پیش سازمان پدافند غیرعامل به مسئولان کشور پیرامون عدم استفاده از گوشی‌های هوشمند، گفت: نمی‌توانیم بگوییم امروز مسئولان و مدیران تمام دستگاه‌های کشور این مورد را رعایت کرده‌اند اما طبق بررسی‌هایی که اخیرا انجام دادیم، دیدیم که موضوع عدم استفاده مسئولان از گوشی‌های هوشمند، در مراکز مهم و حیاتی کشور رعایت می‌شود.

سردار جلالی با اشاره به اقدام انجام شده در حوزه گوشی های هوشمند گفت: ما در مرحله اول قرار بود که گوشی های هوشمند موجود را مصون‌سازی کنیم که این اقدام توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای صورت گرفت، اقدام دیگر تولید گوشی تماما بومی بود که این اقدام هم در دو شرکت در حال پیگیری است.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم بگوئیم که از فناوری و شبکه های اجتماعی استفاده کنیم اما راهکار آن استفاده از شبکه ملی ارتباط است مانند کاری که چین و روسیه در حال انجام آن هستند و ما نیز به دنبال دستیابی به آن هستیم، این رویکرد موجب واکنش و نگرانی ترامپ از این اقدام شده است.

سردار جلالی در خصوص اهمیت مدیریت ارز رمزها و استفاده از  پول الکترونیک گفت: ما نمی‌توانیم خود را از این امکان محروم کنیم اما باید مدیریت آن را در دست گرفته و آن را به خوبی مدیریت کنیم.

وی با اشاره به اقدام سپاه در دستگیری یکی از فعالان رسانه ای ضد انقلاب گفت: دستگیری روح الله زم سر شبکه کانال معاند آمدنیوز نشان داد که اهمیت شبکه‌های اجتماعی در حد یک مرکز حیاتی در کشور است که باید به آن در حد زیادی توجه شود.

منبع: مهر