آمریکا می‌خواست پدافند سوریه هواپیمای ایرانی را سرنگون کند/ لزوم پی‌گیری حقوقی از طریق نهادهای بین‌المللی

نقشه شوم آمریکا در حمله به هواپیمای ماهان لو رفت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کارشناس غرب آسیا با اشاره به تهدید هواپیمای مسافری ایران توسط جنگنده‌های آمریکایی گفت: آمریکا به دنبال این بود که یک اتفاق ناگوار از سوی پدافند سوریه برای هواپیمای ایران بیفتد.
​سید رضا صدرالحسینی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری فارس، با اشاره به تعرض غیرقانونی جنگنده‌های آمریکایی علیه هواپیمای مسافربری ایران در آسمان سوریه اظهار داشت: آمریکایی‌ها به دلیل اینکه به بن‌بست راهبردی در منطقه غرب آسیا رسیده‌اند و جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین عامل این بن‌بست است و اخیرا با توجه به افزایش تحریم‌ها نتوانستند مسیر، رفتار و بیان جمهوری اسلامی را نسبت به آمریکا تغییر دهند، بسیار عصبانی هستند و تلاش می‌کنند که به هر شکل ممکن شرایطی را فراهم کنند که یک اختلاف را در عموم ملت و نظام سیاسی کشور ایجاد کنند.

* آمریکا می‌خواهد ادعا کند ایران برای جان و مال مردم ارزش قائل نیست

وی افزود: آمریکایی‌ها در تلاش هستند که به جامعه ایران القا کنند که جمهوری اسلامی ایران برای جان، مال و حیات مردم ارزش قائل نیست و همه موارد را به نقطه‌ای برسانند که جمهوری اسلامی حاضر شود با آمریکایی‌ها وارد مذاکره شود. 

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: جمهوری اسلامی هم در این باره اعلام کرده که آماده گفت‌وگو در هیچ‌یک از مواضعی که آمریکایی‌ها می خواستند، نیست و برای هیچ‌یک از موضوعات را نمی‌پذیرد که پای میز مذاکره بنشیند.

*ایجاد وحشت در مردم و آزمایش پدافند سوریه؛‌ اهداف تهدید جنگنده‌ آمریکا

1402742_878

صدرالحسینی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها با این اقدامشان چند هدف را دنبال می کنند، خاطرنشان کرد: هدف اول اینکه یک رعب و وحشت را در عموم مردم و در خطوط هوایی جمهوری اسلامی ایجاد کنند و دیگر اینکه پدافند هوایی سوریه را که به زعم آمریکایی‌ها جمهوری اسلامی در آن حوزه وارد شده، به گونه‌ای آزمایش کنند.

*آمریکا می‌خواست پدافند سوریه هواپیمای ایران را سرنگون کند

وی به احتمالات دیگر از اهداف این اقدام غیرقانونی آمریکایی ها اشاره کرده و گفت: یکی از احتمالات هم این هست که آنها به دنبال این مسئله بودند که یک اتفاق ناگوار توسط پدافند سوریه برای هواپیمای جمهوری اسلامی بیافتد و پدافند هوایی سوریه که به زعم آمریکایی‌ها بخشی از آن در دست جمهوری اسلامی است، برای دفاع از فضای سوریه شلیک‌هایی را انجام دهد و در این راستا بتوانند سقوط هواپیمای مسافربری را توسط پدافند سوریه پیگیری کنند.

* آمریکایی‌ها برای داخل ایران و ناامن‌سازی خطوط هوایی کشور برنامه داشتند

این کارشناس مسائل غرب آسیا ادامه داد: به نظر می‌رسد این اقدام آمریکایی‌ها چند وجهی بوده و آنها هم برای داخل ایران و هم ناامن‌سازی خطوط هوایی کشور برنامه داشتند. همچنین این احتمال وجود داشت که با هدف برهم زدن روابط بین جمهوری اسلامی ایران و ملت سوریه، هواپیمای مسافربری کشورمان در آن فضا توسط پدافند هوایی سوریه مورد اصابت قرار گیرد و لکه ای توسط آمریکایی‌ها ایجاد شود که بتوانند با گسترش آن، بین سوریه و ایران کینه و ناراحتی ایجاد کنند.

وی ادامه داد: البته ممکن است اهداف دیگری هم پشت این اقدام ناجوانمردانه و ظالمانه و غیر حقوقی آمریکایی ها وجود داشته باشد ولی به نظر می رسد با توجه به اطلاعاتی که تاکنون در اختیار هست، این اقدام برای اهداف فوق انجام گرفته است.

*لزوم پیگیری حقوقی از طریق ایکائو و نهادهای بین المللی

تهاجم یک جنگنده

صدرالحسینی با بیان اینکه این هواپیما در کانال کریدور هوایی قانونی در حرکت بوده و این کریدور از جانب ایکائو به تصویب رسیده و ثبت شده بود و هواپیما از چارچوب قانون خارج نبوده است،‌گفت: باید هم از طریق قوانین بین‌الملل پافشاری کنیم و هم از سوی ایکائو و نهادهای بین المللی در این رابطه پیگیری حقوقی داشته باشیم؛ چون بر اساس حقوق هوایی، هواپیمایی می‌تواند توسط هواپیماهای نظامی مورد آسیب و تهاجم قرار گیرد که در فضای خود آن کشور باشد. 

* تجاوز آمریکا به سوریه می‌تواند محمل قانونی پیگیری حقوقی باشد

وی با تاکید بر اینکه تجاوز آشکاری که آمریکایی‌ها به سوریه داشتند در این رابطه می‌تواند محمل قانونی برای پیگیری‌های ما باشد، تصریح کرد: آمریکایی‌ها بر اساس اسناد و مدارک و بیان صریح مسئولین سوری، در سوریه حضور دارند و این کارشان خارج از همه عرف بین‌المللی هست که بر علیه هواپیمای مسافربری انجام شده است. واقعیتی هم وجود دارد و آن اینکه فشار روحی و روانی که به مسافران این هواپیما وارد شده، قطعاً غیرقابل بررسی دقیق است و این هم می تواند نقطه سیاهی در پرونده آمریکایی‌ها باشد.

*«بازرسی بصری» سرپوش نهادن بر اصل ماجراست

صدرالحسینی با اشاره به ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر بازرسی بصری مسافربری ایران گفت:‌ اینکه ارتش آمریکا در واکنش عجیب و غریبی اعلام می‌کند جنگنده‌های اف۱۵ فقط به صورت حرفه‌ای اقدام به بازرسی بصری از هواپیمای ماهان مسیر تهران ـ بیروت کردند، سرپوش نهادن بر اصل ماجراست! در حقوق بین‌الملل و پیمان شیکاگو که مقررات مربوط به عبور و مرور هوایی بین‌المللی است، چنین حقی به هواپیماهای نظامی داده نشده که به شکلی که در این ماجرا دیدیم، یک هواپیمای مسافربری را به اسم مقوله‌ای به نام بازرسی بصری مورد تعرض قرار دهند. 

*اقدام جنگنده‌های آمریکا چیزی جز به خطر انداختن پروازها و مسافران ایرانی نیست 

وی با تاکید بر اینکه اصلاً در حقوق بین‌الملل مربوط به پروازهای بین‌المللی چنین معیاری در خصوص بازرسی بصری وجود ندارد، ‌تصریح کرد: ضمن اینکه امروز هواپیماهای آمریکایی به سیستم‌ها و تجهیزات ناوبری الکترونیکی پیشرفته مجهز هستند که می‌توانند هر هواپیمایی را از چند کیلومتری رصد کنند و نیازی به ورود به حریم کمتر از صد متری هواپیماها نیست، لذا این اقدام جنگنده‌های آمریکایی به چیزی جز به خطر انداختن پروازها و مسافران خطوط هوایی ایران که از آسمان سوریه و لبنان عبور و مرور دارند و آن هم با استفاده از ابزارهای نظامی تفسیر نمی‌شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: یکی دیگر از احتمالات این است که پشت پرده این‌ اقدام اف۱۵های آمریکایی در این کریدور هوایی مورد تایید ایکائو این می‌تواند باشد که آن را باید در تبلیغات و القائات غیر واقعی که در دو سال گذشته مقامات آمریکایی در بالاترین سطح از وزیر خارجه تا رئیس جمهور علیه شرکت هواپیمایی ماهان راه انداخته‌اند، جستجو نمائیم.

فیلم حمله: