به گزارش پایگاه خبری نشان :

«محمدحسن قدیری‌ابیانه» کارشناس مسائل استراتژیک و سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا  در آستانه ورود ایران به گام چهارم کاهش تعهدات برجامی براساس بیانیه ۱۸ اردیبهشت شورای عالی امنیت ملی و فرصت 10 روز باقیمانده از گام سوم عنوان کرد: اروپا نه تنها در 10 روز آینده، بلکه طی 10 سال آینده نیز به تعهداتش عمل نخواهد کرد، حتی اگر ایران به کل برجام عمل کند.

*برجام به یک جسد متعفن تبدیل شده

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه غربی‌‌ها برجام را امضا نکردند که به آن عمل کنند، برجام را «دامی» برای ایران برشمرد و افزود: متأسفانه دولت بر خلاف تأکیدات مقام معظم رهبری، ضمانتی برای اجرای برجام توسط غربی‌ها پیش بینی نکرد. 

قدیری‌ابیانه تنها راه ضمانت را عمل گام به گام خواند و گفت: یک گام در مقابل یک گام، در حالی که دولت خوش خیالانه و البته خوش بینانه تصور کرد که اگر به کل برجام عمل کند، بهانه را از غربی‌ها خواهد گرفت و آنها به اجرا مفاد آن اقدام خواهند کرد.در حالی که وقتی ایران به هر آنچه آنها می‌خواستند عمل کرده، دیگر دلیلی ندارد که آنها بخواهند به تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه امروز برجام به یک جسد متعفن تبدیل شده است، یادآور شد: اما دولت و دستگاه دیپلماسی ما به جای دفن برجام به فکر مومیایی کردن آن است و با اینکه می‌داند برجام یک افتضاح کامل بود، حیثیت خویش را در گرو تأیید برجام می‌داند و هنوز هم از برجام به عنوان یک دستاورد نام می‌برد.

* پایبندی به NPT به تعلیق درآید

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل درباره گام چهارم کاهش تعهدات برجامی نیز بیان کرد: گام بعدی باید معلق کردن تمامی تعهدات برجامی باشد و ایران باید بررسی مجدد آن را مؤکول به عمل غرب به تعهداتشان کند. تهدید بعدی باید تعلیق پایبندی به NPT باشد و ایران اعلام کند که بررسی مجدد عمل به معاهده مزبور، مؤکول به عمل متقابل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حمایت از برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران و نیز پیوستن رژیم صهیونیستی به NPT و انجام بازرسی توسط بازرسان آژانس از برنامه‌های هسته‌ای آن رژیم غاصب و نامشروع باشد.

وی افزود:‌ از قبل هم باید با چین و روسیه مذاکره کرد تا تعلیق عمل به NPT به صدور قطعنامه جدیدی علیه ایران نینجامد. 

سفیر پیشین ایران در مکزیک یادآور شد: البته غربی‌ها نگران ساخت بمب هسته‌ای در ایران نیستند، چون می‌دانند ایران به دنبال ساخت سلاح نیست، آن هم به خاطر مواضع شرعی که توسط مقام معظم رهبری بارها بر آن تأکید شده است.

*اگر تمام پیچ و مهره‌های هسته‌ای ایران نیز جمع شود باز هم از دشمنی غرب با ایران کم نخواهد شد

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه دشمنی غرب با ایران ربطی به برنامه هسته‌ای ندارد، اظهار داشت: این فقط یک بهانه است، کما اینکه ترغیب عراق برای حمله به ایران و حمایت همه جانبه و تسلیح آنها به سلاح‌های کشتار جمعی نیز در شرایطی انجام شد که ایران هیچگونه فعالیت صلح‌آمیز هسته‌ای نداشت.

وی افزود: اگر تمام پیچ و مهره‌های هسته‌ای ایران نیز جمع شود و ایران تعهد دهد که تا ابد به دنبال سلاح‌ هسته‌ای و سایر سلاح‌های کشتار جمعی نخواهد بود، باز هم از دشمنی غرب با ایران چیزی کم نخواهد شد.

قدیری‌ابیانه با تأکید بر اینکه دولت باید خوش خیالی را کنار بگذارد و از دادن پیشنهادات مضحک مثل برگزاری رفراندوم برای مذاکره با آمریکا دست بردارد، عنوان کرد: دولت با 1+5 مذاکرات طولانی داشت، در این مذاکرات بین مقامات کشورمان و آمریکایی‌ها نیز مذاکره شد ولی نتیجه‌ای به همراه نداشت. نه تنها بهبودی حاصل نشد، بلکه چه در دوران اوباما و چه در دوران ترامپ بر تحریم‌ها افزوده شد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با ذکر این نکته که برجام به گونه‌ای نوشته شده که شکایت از غربی‌ها بابت عدم عمل به تعهداتشان هم به ضرر ایران تمام می‌شود، گفت: لذا دولت به جای تلاش برای توجیه فضاحت‌های به عمل آمده، بهتر است با بیان شکست برجام، خام خیالان را از خواب بیدار کند. هر چند مطابق با نظرسنجی‌های به عمل آمده توسط مراکز آمریکایی، اکثریت مردم ایران به بی فایده بودن مذاکرات با آمریکا و برجام واقفند و اکثریت خواستار خروج از برجام هستند.

سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا در عین حال یادآور شد: البته نحوه خروج یا تعلیق باید به گونه‌ای باشد که غربی‌ها نتوانند ایران را مقصر شکست برجام معرفی کنند، هر چند آنها چنین تلاشی را انجام خواهند داد.

منبع: فارس