به گزارش پایگاه خبری نشان :

 آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه با قضات و کارکنان دادستگاه قضایی استان آذربایجان شرقی دیدار کرد.

رئیسی در این دیدار گفت: کار در دستگاه قضایی کار سختی است؛ سختی کار به این دلیل است که رسیدگی به حقوق مردم، دعاوی، جرائم و اعمال مجازات‌ها کار سختی است که انسان در یک امتحان و آزمون مهمی قرار دارد.

وی ادامه داد: باید بهترین‌ها را عمل کنیم؛ چراکه مواجهیم با آنچه که حق مردم است و آنچه که حق الله است و مال، جان و آبروی مردم است. تشخیص درست موضوع، تشخیص دقیق حکم و تناسب بین حکم و موضوع و از همه مهمتر تصمیم درست گرفتن کار آسانی نیست.

رئیسی یادآور شد: نگاه به تخصص، تبحر و تجربه دیگران و تصمیم گرفتن از مقدماتی است که خیلی‌ها دریافتن آن از جمله قاضی، کارشناس، ضابط، وکیل یا نیروهای پزشکی قانونی نقش دارند. از سویی برخی تلاش می‌کنند حقیقت بر قاضی پوشیده شود. برخی تلاش می‌کنند که باطل، حق جلوه کند و حق به صورت باطل نمایان شود و تلاش می‌کنند با جو سازی و فضا سازی آن را انجام دهند.

وی افزود: خاصیت و خصوصیت فضاسازی آن است که می‌خواهند حق را باطل جلوه دهند و باطل را حق؛ اینجا سختی کار قاضی آن است که می‌خواهد تمام این غبارها را کنار بزند وحقیقت را کشف کند. در کشف این حقیقت چند امر ضرورت دارد: نخست آنچه که حقیقت را به انسان می نمایاند، برخورداری از ملکه تقوا است. خداوند انسان با تقوا را از یک توانایی برخوردار می‌کند که تمیز بین حق و باطل دهد.

رئیسی تصریح کرد: آنچه که می‌تواند به ما مدد کند تا ما حق را از باطل و سره را از ناسره در میان همه این فضاسازی‌ها و جو سازی‌ها بشناسیم، تقوای الهی است؛ تقوا ملکه‌ای است که انسان را از تندروی و کندروی‌ها باز می‌دارد.

وی گفت: تقوا ملکه‌ای است که انسان را با ملامت ملامت کنندگان از میدان بیرون نمی‌برد و تشویق مشوقان انسان را وا نمی‌دارد که از مسیر حق خارج شود. برای قضاوت ظرفیتی لازم است که این ظرفیت، سرمایه قاضی است. سرمایه مهم قاضی ظرفیتش است.

رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: نکته دوم در باب قضاوت برخورداری از علم و دانش است. به هنگام شدن و به روز شدن دانش همه ما ضرورت دارد. هیچ کس در هیچ مرحله‌ای از علم و دانش، خودش را بی نیاز از دانش افزایی نداند و همواره باید وقت بگذاریم و بر دانش خود بیافزاییم.

رئیسی گفت: قضات ما عموما چه در سطح حوزوی و چه دانشگاهی برخوردار از سطوح عالی علمی هستند.

وی افزود: اکثر قضات ما به مدرک تحصیلی در ورود به دستگاه قضایی اکتفا نکردند؛ بلکه سعی کردند دانش کلاسیک و عمومی خود را بیافزایند؛ لذا سطح دانش در بین قضات ما سطح بالا و قابل توجهی است و تجربیات و اندوخته‌های آن‌ها در شناخت موضوع، حکم و صدور احکام، ارزشمند و مبارک است؛ لذا بالا بردن سطح آموزش و دانش و به روز بودن، مسلط بودن بر قوانین و مقررات و مسلط بودن به شناخت موضوع اهمیت دارد.

رئیسی تصریح کرد: آنجا که قضات خودشان تخصص لازم را ندارند، می‌توانند در تشخیص یک پرونده اقتصادی از متخصص اقتصادی و در امر حسابرسی از حسابری متبحر بهره ببرند.

وی ادامه داد: در مشورت کردن نباید ابایی داشته باشیم و برای خوب فهمیدن موضوع حتما برای خودتان حد نشناسید و با قضات عالیرتبه مشورت نمایید.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به حضور رئیس دیوان عالی کشور و قضات این دیوان در استان‌های مختلف بیان داشت: حجت الاسلام و المسلمین مرتضوی مقدم و قضات همراه وی مدتی است به استان‌ها می‌روند و با قضات جلسه می‌گذارند و سئوالات قضایی طرح می‌شود و این سفرها بسیار در دانش افزایی قضات موثر است.

رئیسی افزود: دیوان عالی کشور با قضات با سابقه سی ساله در سطح میانی و با قضات دادگاه‌های بدوی و دادرسان سخن می‌گویند که امر پسندیده و مهمی در جهت تبادل تجربیات است.

وی با تاکید بر اینکه شناخت موضوع بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: یک زمانی یک حکمی صادر و تصمیمی گرفته می‌شود؛ اما موضوع دقیق برای قاضی روشن نشده است. میزان ارجاعات به یک قاضی زیاد است و گاهی علیرغم داشتن حوصله، قاضی آن وقت کافی را برای دقت لازم ندارد؛ ولی در هر صورت عمیقا معتقدیم که کیفیت نباید فدای کمیت شود.

رئیس قوه قضاییه بیان داشت: پرونده‌ها را بطور دقیق رسیدگی کردن و مو را از ماست کشیدن و با حوصله رسیدگی کردن مسائل مهمی است که باید مورد توجه همه همکاران گرامی باشد.

رئیسی افزود: در این بین برخی پرونده‌ها جنبه ویژه دارد. نگاه مردم در یک روستا یا یک شهر و یا یک منطقه به این پرونده است؛ همه پرونده‌ها مهم هستند؛ ولی مثلا دو تا پرونده است که بسیار اثرگذار در زندگی مردم است و تاخیر در این رسیدگی، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. رسیدگی به این پرونده‌ها اولویت دارد.

وی افزود: پرونده‌هایی که دغدغه و موضوع سئوال مردم در یک صنف یا یک منطقه خاص و یا مسئله ملی و کشوری شده‌اند، از نظر رسیدگی باید در اولویت قرار گیرند.

ادامه دارد...

منبع: ايسنا