به گزارش پایگاه خبری نشان :

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در نشست علنی نوبت عصر امروز یکشنبه (12 آبان ماه 98) مجلس شورای اسلامی برای پاسخ به سوال محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر درباره علت اظهارات وزیر خارجه در باب پولشویی به میزان ۳۰ هزار میلیارد تومان در ایران و انفعال در برابر وقت کشی سه کشور فرانسه، آلمان و انگلیس در صحن علنی پارلمان حضور یافت.

ظریف در بخش ابتدایی سخنانش اظهار داشت: روز گذشته شورای امنیت ملی تصمیم گرفت که جلسه خود را امروز ساعت ۱۵ برگزار کند، از هیئت رئیسه مجلس درخواست کردم که طرح سوال از بنده را عقب انداخته تا سر فرصت جواب دهم که با آن مخالفت شد.

وی افزود: امروز برای هشتمین بار در طول سه ماه گذشته برای پاسخ به سوال در صحن مجلس حاضر شده و به جلسه شورای امنیت نرفتم.

پس از بخش اول سخنان ظریف، محمدجواد ابطحی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی (نماینده سوال کننده) خطاب به ظریف اظهار داشت: آقای ظریف! اصلا انتظار نداشتیم که شما به چنین توپ پری به مجلس بیایید و بعد هم بگویید سوال ما جناحی است.

ظریف نیز در بخش دوم سخنانش ضمن ارائه سخنانی به دفاع از سخنان خود در خصوص پولشویی پرداخت اما در خاتمه سخنانش خطاب به نمایندگان مجلس عنوان کرد: «به علت اینکه مقامات عالی‌رتبه کشور در جلسه شورای عالی امنیت ملی حضور داشته و منتظر بنده هستند در ادامه این جلسه نخواهم بود». 

براساس این گزارش پس از ایراد این سخنان ظریف نشست علنی مجلس را ترک کرد. 

در همین حال، محمدجواد ابطحی در انتقاد به رفتن وزیر امور خارجه از صحن علنی مجلس گفت: این اقدام وزیر امور خارجه توهین به مجلس و خلاف آیین‌نامه است. 

در ادامه مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در پاسخ به سخنان ابطحی گفت: شما حرفتان را بزنید در مورد آیین‌نامه در هیات رئیسه صحبت خواهیم کرد. 

اما ابطحی انتقادات خود را ادامه داد و گفت: وزیر حق ترک جلسه را ندارد. وی ادامه داد: اینکه آقای ظریف یکطرفه حرف بزند و همه را متهم کند که نمی‌شود. 

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس  اضافه کرد: وزیر امور خارجه در مورد انفعال در قبال برجام و اظهاراتش در مورد پولشویی در ایران حرفی نزد این چه استدلالی است که‌ آقایان پول داده‌اند تا عده‌ای با FATF مخالفت کنند؟ 

وی با طرح این سوال که چرا اخم‌های آقای ظریف برای داخل و خنده‌هایشان برای کری و بقیه است گفت: من  در بخش دوم صحبت نمی‌کنم و این سوال را به رای نمی‌گذارم چرا که آقایان تحمل شنیدن حرف مخالف را ندارند.

ابطحی در ادامه از مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت خواست تا ادامه بررسی این سوال را به جلسه بعدی مجلس موکول کند.

وی گفت: وزیر امور خارجه با ترک جلسه، به مجلس شورای اسلامی توهین کرد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آقای ظریف باید می‌نشست و به صحبت‌های بنده گوش می‌داد، چراکه وی اصلا پاسخی در رابطه با اینستکس و تعهدات طرف مقابل نداده است.

وی بیان کرد: اینکه صرفا آقای ظریف بگوید عده‌ای پول دادند تا گروهی با FATF مخالفت کنند حرف غیرمنطقی است.

مسعود پزشکیان در پاسخ به سخنان ابطحی گفت: شما حرفتان را بزنید در مورد آیین‌نامه در هیات رئیسه صحبت خواهیم کرد. 

وی افزود:  جلسه بعد که آقای ظریف برای پاسخ به سوال آقای ذوالنور به مجلس آمدند اظهارات شما را هم می‌شوند. 

وی ادامه داد: کاری که ظریف انجام داد اشتباه بود. 

پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر آقای ظریف 8 دقیقه دیگر در مجلس می‌ماند اشکالی پیش نمی‌آمد لذا اقدام وی قابل قبول نیست. 

اما حاشیه مربوط به ترک حضور وزیر امروز خارجه در مجلس به همینجا ختم نشد و جمعی از نمایندگان از جمله حجت‌الاسلام ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اعتراض خود را در صحن مطرح کرد که با سخنان برخی اعضای فراکسیون امید از جمله پروانه سلحشوری در حمایت از ظریف مواجه شد.

اما پس از اینکه ابطحی سوال خود را به رای نگذاشت، نوبت به تذکرات شفاهی نمایندگان شد که برخی نمایندگان اعتراضات خود را نسبت به ترک حضور ظریف در قالب تذکر شفاهی مطرح کرده و این اقدام را نوعی توهین به جایگاه مجلس خواندند.

اما این اعتراضات صرفا به نمایندگان اصولگرای مجلس معطوف نشد و صدای نمایندگان اصلاح طلب را هم درآورد که در بخش زیر تعدادی از تذکرات این نمایندگان آورده شده است:

*ساداتی‌نژاد: ظریف باید عذرخواهی کند

سیدجواد ساداتی نژاد نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر امروز طی تذکری شفاهی، اظهار داشت: اقدام ظریف و ترک حضور او باید رسیدگی شود.

 پزشکیان: کاری که ظریف انجام داد اشتباه بود، اگر 8 دقیقه دیگر در مجلس می‌ماند اشکالی پیش نمی‌آمد لذا اقدام وی قابل قبول نیست

وی افزود: با توجه به اینکه وزیر امور خارجه در خارج از کشور رفتارهای مودبانه و دیپلماتیکی دارد، امروز هم باید آداب جلسه مجلس را رعایت می کرد و نباید جلسه مجلس را ترک می‌کرد.

ساداتی نژاد در ادامه عنوان کرد: در طول 40 سال گذشته چنین رفتار غیرمحترمانه‌ای در مجلس رخ نداده است. این موضوع باید مورد رسیدگی قرار گیرد و وزیر عذرخواهی کند.

*کواکبیان: ظریف نباید جلسه علنی را ترک می‌کرد

 مصطفی کواکبیان عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در نشست عصر روز یکشنبه پارلمان در تذکر شفاهی، اظهار داشت: قبول دارم ظریف نباید جلسه علنی را ترک می‌کرد اما چرا سؤال بنده از وزیر کشور در دستور کار مجلس قرار داده نمی‌شود؟

*پزشکیان: اقدام ظریف اشتباه بوده و قابل قبول نیست

وی ادامه داد: کاری که ظریف انجام داد اشتباه بود. 

پزشکیان خاطرنشان کرد: اگر آقای ظریف 8 دقیقه دیگر در مجلس می‌ماند اشکالی پیش نمی‌آمد لذا اقدام وی قابل قبول نیست. 

*صباغیان: دیگر نباید ظریف را به مجلس راه دهیم

محمدرضا صباغیان نماینده مردم بافق در مجلس شورای اسلامی در نشست نوبت عصر خانه ملت طی اخطار قانون اساسی اظهار داشت: متاسفانه امروز در زمان طرح سوال از وزیر امور خارجه، وضعیتی در مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد که منجر به تضعیف جایگاه نمایندگان و مجلس شد.

وی افزود: وزیر امور خارجه که منتخب و مورد تایید نمایندگان است، حرف های خود را در این جلسه مطرح کرد اما هیچ توجهی به صحبت های نماینده سوال کننده نکرد و به راحتی مجلس شورای اسلامی را ترک کرد.

نماینده مردم بافق و مهریز در مجلس تصریح کرد: هیأت رئیسه مجلس باید از حقوق نمایندگان و ملت دفاع کند چرا که مجلس شورای اسلامی در راس امور است.

صباغیان با تاکید بر اینکه ظریف باید صحبت های ابطحی را می شنید و پاسخ وی را می داد، گفت: متاسفانه هیئت رئیسه و به ویژه پزشکیان که ریاست جلسه را بر عهده داشت در این باره کوتاهی کرد و نباید اجازه می داد ظریف از مجلس خارج شود و حالا که خارج شده است دیگر نباید او را به مجلس راه دهیم.

نماینده مردم بافق در مجلس با بیان اینکه با این اقدام ظریف جایگاه مجلس تضعیف شد، خاطرنشان کرد: پزشکیان و هیأت رئیسه مجلس باید این موضوع را جبران کنند.

منبع: فارس