به گزارش پایگاه خبری نشان :

علی ربیعی سخنگوی دولت در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با اشاره به اجرای طرح سهمیه بندی بنزین اظهار کرد: اجرای این طرح ناگهانی نبود بلکه در برنامه‌های مختلف پیش بینی شده بود که قیمت‌ حامل‌های انرژی تعدیل شود، در ماده ۳۹ برنامه ششم توسعه پیش بینی شده و به دولت اجازه داده شده است که قیمت ها را تعدیل کند تا به یک درصدی از فوب خلیج فارس برسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت نباید به تدریج قیمت بنزین را افزایش می‌داد تا به فوب خلیج فارس برسد؟ افزود: امروز سه سال است که دولت با وجود اختیار قانونی اقدامی نکرده است و از آخرین قیمت تعدیل بنزین سه سال می گذرد. ما هر زمانی که می‌خواستیم برای قیمت بنزین تصمیم بگیریم شرایط خاص ایجاد می شد و برخی می‌گفتند چرا در این زمان می خواهید این طرح را اجرا کنید.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا دولت نمی‌توانست ۳ برابر کردن قیمت بنزین را در یک شیب چهار ساله انجام دهد؟ تاکید کرد: بالاخره این هم یک دیدگاه است اما در آن صورت هم برخی می‌گفتند شما هر سال یک بار روانی توام با نگرانی را به جامعه تحمیل کردید. درواقع ما هر سناریویی دنبال می‌کردیم، یک ابهام پشت آن بود.

وی افزود: در یک سناریو قیمت بنزین باید ۵ هزار تومان می‌شد و یک سناریو هم می‌گفت اصلا قیمت را مستقیم به فوب خلیج‌فارس برسانید. اینکه ما در حقیقت هم سهمیه را گذاشتیم و هم قیمت آزاد تعیین کردیم یک دیدگاه تعدیل شده از قانون برنامه توسعه بود.

ربیعی تاکید کرد: به اعتقاد من غیرقابل قبول بودن ادامه توزیع ناعادلانه درآمدهای ناشی بنزین و سایر حامل‌های انرژی یک اصل غیر قابل تغییر است و قابل قبول نیست که این درآمدها اینگونه توزیع شود اما چون یک فضای یکباره به وجود آمد ما نتوانستیم در این خصوص توضیحی بدهیم.

سخنگوی دولت گفت: برخی می‌گویند چرا شبانه و یکدفعه اعلام کردید؟ فرض بگیرید از یک هفته قبل می‌گفتیم که می‌خواهیم گران کنیم، آیا ما تجربه نداشتیم که این بنزین‌ها به خانه‌ها انتقال پیدا کرد و آتش سوزی‌هایی صورت گرفت و افرادی مجروح شدند و صف‌های طولانی و درگیری‌های متعددی ایجاد شد؟ این مسئله باعث شد که ما تصمیم را پخته کنیم و طی یک برنامه ریزی آن را انجام دهیم. مراکز پژوهشی و اقتصاددانان معتقد بودند که دیگر قیمت بنزین با این وضعیت قابل تحمل نیست. گفتگوهای متعددی صورت گرفت که این نوع توزیع ناعادلانه به نفع کشور نیست و فساد آور است در بستر آن رانت‌های بسیاری صورت می‌گیرد و قاچاق انجام می شود؛ جامعه متوجه این بحث‌ها و نظرات نبوده است. چرا ما باید بنزین ارزان قیمت خودمان را به کشورهای همسایه بدهیم.

وی افزود: من بارها درخصوص سناریوهای مختلف صحبت کردم. در تلویزیون بارها درباره این مسائل ازجمله قاچاق سوخت صحبت‌های زیادی انجام شده است اما چون پراکنده صحبت کردیم شاید کسی به طور کامل نشنیده باشد. این مساله بارها در مجلس بحث شده و در زمان تصویب برنامه ششم توسعه در این خصوص بحث‌های زیادی صورت گرفت.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که اعلام از قبل افزایش قیمت بنزین، یکسری تشنجات در پمپ بنزین ها ایجاد می‌کند و انتقال بنزین به خانه ها باعث بروز خطراتی می‌شود. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم اجرای این طرح را یک شبه اعلام کنیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: من صادقانه اعلام می‌کنم که اجرای این طرح، با یک نیت خیرخواهانه برای دهک های متوسط به پایین جامعه انجام شد. با توجه به شرایط تحریمی کشور، ما باید یا مالیات را افزایش می دادیم یا فروش نفت را اضافه می‌کردیم تا بتوانیم قدرت خرید مردم را بالا ببریم. متاسفانه این ضعف را قبول دارم که نتوانستیم توضیح دهیم که این تصمیم برای افزایش قدرت خرید ۶۰ میلیون نفر گرفته شد. البته اگر بتوانیم منابع و راه های جدید بدست بیاوریم، قطعا در جهت آن حرکت می‌کنیم.

وی افزود: اصل موضوع ناعادلانه بودن توزیع درآمدها درست است اما اگر به عنوان مثال منابع جدید به دست بیاوریم تا بتوانیم افزایش حمایت اجتماعی بکنیم، قطعا این را انجام خواهیم داد. قدم کار را انجام خواهم داد. دیده شدن آثار بنزین بر بخش‌های مختلف جامعه که ممکن ایت دیده نمی شوند یکی دیگر از دستور کارهای ماست. دیروز برخی با من تماس گرفتند که ما مسافرکشی می‌کنیم اما چون مدل ماشین ما برای سال‌های گذشته است، سهمیه به آن تعلق نمی‌گیرد. خب ۵۰۰ هزار خودروی مدل قدیمی وجود دارد که ما در این طرح آنها را ندیدیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: بنابراین راه اعمال اصلاحات لازم این طرح برای ما بسته نیست و ما کماکان آن را دنبال خواهیم کرد.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چقدر برای اجرای این طرح کار کارشناسی دقیق صورت گرفت؟ تاکید کرد: کارهای کارشناسی حتما انجام شده است. به عنوان مثال به تاکسی‌های اینترنتی سهمیه دادیم، به وانت بارها سهمیه دادیم، به گازوئیل دست نزدیم تا حمل و نقل جاده‌ای آسیبی نبیند. بحث من این است که اصل اجرای این طرح درست است اما در مسیر و فرایندها قطعاً چیزهایی که دیده نشده است، اصلاح خواهد شد.

وی افزود: برخی این نگرانی را دارند که ممکن است بنزین اثر تورمی داشته باشد. تغییر قیمت بنزین آثار علمی، اقتصادی و روانی دارد و همواره گران شدن بنزین بر قیمت سایر کالاها تاثیر خواهد گذاشت. ما تصمیمات زیادی درباره کنترل قیمت‌ها در هیئت دولت گرفته‌ایم تا کسی نتواند قیمت کالاها را افزایش دهد. بنابراین من به همه مردم اعلام می‌کنم که یک ضمیمه و پیوست این طرح کنترل قیمت ها و بهانه گیری برای افزایش قیمت‌ها است. اولین اقدامت هم در حوزه نظام حمل و نقل است. حتی سرویس مدارس در این طرح دیده شده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که رانندگان حمل و نقل شهری چگونه باید اختلاف هزینه ۵۰۰ تومانی افزایش قیمت بنزین سهمیه را جبران کنند و در عین حال قیمت‌ها را بالا نبرند؟ گفت: ما راههای مختلفی در نظر گرفتیم. حالا شما می‌خواهید به صورت جزئی مسائل را بررسی کنید. درخصوص این فاصله ها و اختلاف هزینه ها برنامه ریزی شده است. در این طرح صنعت حمل و نقل و مابه‌التفاوت‌ها پیش بینی شده است. ما روی حمل و نقل ایستادیم تا بتوانیم قیمت را کنترل کنیم.

ربیعی در ادامه این برنامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مبنای محاسبه سهمیه ۶۰ لیتر بنزین برای خودروهای شخصی چیست؟، گفت: اگر ۲۰ لیتر درنظر می‌گرفتیم می‌گفتند چرا ۲۰ لیتر، الان که ۶۰ لیتر محاسبه گذاشتیم می‌گوئید چرا ۶۰ لیتر؟

وی در پاسخ به این سوال که چرا ۱۰۰ لیتر سهمیه ندادید و آیا مبنای محاسبه‌ای درخصوص سهمیه بنزین وجود ندارد؟ گفت: برای یک فردی که بخواهد به صورت طبیعی سفر کرده و از اتومبیل استفاده کند، سهمیه ۶۰ لیتری کافی است. امروز بیش از ۵۰ درصد ایرانی‌ها خودرو ندارند و یک عده هم سه تا چهار ماشین دارند. مساله ما در محاسبه میزان سهمیه با آن دهکی است که با خودرو کسب درآمد می‌کنند، اصل برای ما برقراری عدالت بوده و در کنار آن اصلاح ساختار اقتصادی هم بوده است. اصلاحات ساختار اقتصادی در همه دنیا اصلاحات تلخی است ولی ما سعی کردیم برای اینکه فشار این اصلاحات به مردم نیاید، درآمد حاصل از آن را به مردم بدهیم، بخصوص آنهایی که اصلا خودرو ندارند.