به گزارش پایگاه خبری نشان :

روزهای منتهی به هفته سوم آبان 98 بود که زمزمه افزایش قیمت بنزین در رسانه‌ها به گوش می‌رسید. خیلی‌ها این خبر را یک شایعه می‌خواندند که در حد حرف باقی خواهد ماند اما برخی دیگر از تصمیم سران قوا در این خصوص سخن می‌گفتند و معتقد بودند اجرای طرح اصلاح قیمت سوخت حتمی است.

اما شامگاه 24 آبان 98 بود که مردم با مراجعه به جایگاه‌های سوخت، متوجه افزایش 300 درصدی یا همان 3 برابری بنزین شدند.

بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان اجرای یکباره این طرح را نادرست دانسته و نسبت به شیوه اجرای آن از سوی دولت انتقاداتی داشتند.

در پی اجرای این طرح مردم در گوشه و کنار شهرهای مختلف اعتراض خود را نسبت به شیوه این طرح اعلام کردند اما در این میان برخی آشوبگران و سلطنت‌طلب‌ها از این اعتراضات بحق و مسالمت آمیز مردم سوء استفاده کرده و از آن سودجویی کردند به نحوی که به بیت‌المال و اموال عمومی آسیب رساندند.

ما موظف هستیم که هم کالای مورد نیاز مردم را به وفور به دستشان برسانیم و جریان تولید را کنترل کنیم و هم نگذاریم آن اثر روانی و سوء استفاده‌چی‌ها جولان دهند

در این میان مردم گلایه هایی از جنس تاثیر افزایش قیمت بنزین بر قیمت کالاها و سایر خدمات داشتند اما دستگاه هایی همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت قول داده بودند که از این رویه جلوگیری کنند. با این حال به گفته مردم و برخی نمایندگان، این افزایش قیمت در برخی کالاهای اساسی خود را نشان داده است.

در همین رابطه رضا رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت در حاشیه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی، طی گفت‌وگویی مشروح با خبرنگار پارلمانی فارس، به سؤالاتی پیرامون افزایش قیمت کالاها و تاثیر قیمت بنزین بر قیمت کالاها و سایر خدمات پاسخ داد که متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

فارس: بحث افزایش قیمت کالاها را مطرح کردید که هیچ دستگاهی نباید نسبت به افزایش قیمت کالاها اقدام کند و در صورت بروز چنین موضوعی با آنها برخورد خواهد شد. امروز هم در مجلس، نمایندگان و رئیس مجلس بر این موضوع تاکید کردند اما سؤال بنده این است که به چه میزان از مواردی که شما به دستگاه‌ها مبنی بر عدم افزایش قیمت کالاها ابلاغ کرده‌اید، محقق شده است؟ و حتی گفته شده در برخی موارد کاهش قیمت هم داشته‌ایم. آیا واقعا این اتفاق افتاده است؟ می‌توانید به صورت مصداقی بفرمایید؟

*تخلفات و افزایش قیمت کالاها را گزارش کنید؛ برخورد می کنیم

رحمانی: ببینید در رابطه با دستگاه‌هایی که گفتید حق افزایش ندارند. منظور دولتی‌ها و شبه‌دولتی‌ها هستند. آنجا تحقق این مسئله صد در صد است یعنی اگر یک مورد شما ببینید برخلاف این مورد عمل شده‌ حتما تخلف است به ما گزارش کنید و ما حتما با آن برخورد می‌کنیم.

فارس: منظور شما تعدی از قانون در دستگاه‌های دولتی است دیگر؟

رحمانی: بله منظور دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی کشور است. غیر از بخش خصوصی واقعی این بحثی است که هم تنظیم بازار مصوب کرده و هم آقای رئیس‌جمهور دستور داده و ابلاغ کرده و تردیدی در آن نیست.

*بخشی از افزایش قیمت ها متاثر از جو روانی بوده و انتزاعی است

فارس: برنامه نظارتی برای بخش‌های غیردولتی هم دارید؟

رحمانی:  ببینید در حوزه غیردولتی دو فرض داریم که یک فرض این است که اثر واقعی دارد. مثلا راننده تاکسی حقش است که می‌گوید بنزین از هزار تومان 1500 تومان شده است. خب این یک اثری دارد دیگر. ما باید این را به رسمیت بشناسیم، می‌شناسیم و خواهیم شناخت. فقط در این حد. یک اثر روانی و انتزاعی هم هست و یا خدای ناخواسته ناشی از سوء استفاده است که برخی افراد انجام می‌دهند.

فارس: برای چنین افرادی چه اقدامی در نظر دارید؟

رحمانی: خب ما آن اولی را می‌پذیریم که اثر واقعی دارد اما بحث دومی را قطعا نمی‌پذیریم  و هر کجا ببینیم و بدانیم و گزارش شود حتما طبق قانون با آنها برخورد می‌شود.

فارس: در بحث خودرو هم شنیده شده شاهد افزایش قیمت هستیم و در همین رابطه گفته می‌شود برخی قطعه‌سازان خواستار افزایش قیمت بوده و در صدد اعتصاب در این خصوص هستند. آیا این صحت دارد و در صورت بروز چنین مواردی چه برخوردی صورت می‌گیرد؟

رحمانی:  خیر؛ صحت ندارد. قطعا این موضوع  وجود ندارد.

*افزایش قیمت خودرو در بازار متاثر از فضای روانی بود

فارس: ولی ما در بازار خودرو شاهد افزایش قیمت هستیم. این را که دیگر می‌بینیم؟

رحمانی: این در بازار است. شرکت‌ها خودشان افزایش ندادند و این افزایش قیمت خودرو در بازار تحت تاثیر همین فضا است.

فارس: با توجه به اینکه افزایش یافته است چه برخوردی با متخلفان دارید؟

رحمانی :برای آن هم قطعا برنامه داریم و طبق همان روالی که عرض کردم با آنها برخورد می‌شود.در جاهایی هم فراتر از تخلف افراد است یعنی مواردی داریم که یک نفر یک پراید هم ندارد در 20 روز 5 هزار پراید در سایت برای فروش گذاشته است که قیمت‌‌سازی کند. معلوم است که هر کدام از اینها را در جای خود هم دستگاه‌های امنیتی ورود کرده‌اند و همچنین سازمان تعزیرات و سازمان حمایت و امثال اینها پیگیر هستند اما در هر صورت از ناحیه خود شرکت‌ها هیچ افزایش قیمتی در بحث خودرو نبوده است. اینها هم شامل همان دستور کلی آقای رئیس‌جمهور هستند یعنی حتما تا آخر سال هم افزایش قیمت در این حوزه نخواهیم داشت.

ما که اصل طرح افزایش قیمت بنزین را اجرا  نکرده‌ایم؛ به هر حال طرح مجری دارد و وزارتخانه‌های مربوطه مسئول آن هستند 

*با متخلفان بازار خودرو برخورد می کنیم

فارس: آقای وزیر! آماری می‌توانید در این حوزه ارائه کنید در باره اینکه به چه میزان کاهش قیمت داشتیم و یا چه درصدی از خواسته‌های شما در حوزه عدم کاهش قیمت‌ها محقق شده است تا مردم دلگرم شوند؟

رحمانی: ما در مورد کالاها یعنی خدمات را منظورم نیست؛ بیشتر بحث کالاها مدنظرم است که به شدت پیگیر هستیم.  

*قیمت 100 قلم کالاهای اساسی و مورد نیاز را مرتب رصد می کنیم

فارس: منظور شما بیشتر بحث کالاهای اساسی است و مواردی است که فرمودید پیگیری می‌کنیم. درست است؟

رحمانی: بله. ما صد قلم کالای پرمصرف را پیگیری می‌کنیم. در مورد آن کالاها حدود43 مورد از آن همین هفته نسبت به هفته قبل کاهشی بوده و اکنون هم کاهشی است. مجموعا این کاهش 43 مورد است.

فارس: یعنی از مجموع این صد قلم مواردی که شما در افزایش قیمت آن نظارت داشتید، قیمت 43 مورد سیر کاهشی داشته است؟

رحمانی: بله. از صد قلمی که منظور من است.

فارس: عرض بنده برای سیر کاهشی، پس از اجرای طرح افزایشی قیمت بنزین است.

رحمانی: بله. هفته دوم نسبت به هفته اول سیر کاهشی داشته است.

*7 کالا، افزایش قیمت غیرمتعارف و مسئله ساز داشته است

فارس: این آماری که می‌فرمایید را چه زمانی کسب کرده‌اید؟

رحمانی: این آمار شب گذشته است. اینها تا دیشب به اطلاع من رسیده است. یعنی بر اساس آخرین اطلاعات 43 مورد از قیمت کالاها کاهشی بوده‌ است و 7 مورد افزایشی کاملا غیرمتعارف و مسئله‌ساز بوده که بالای 5 درصد از مجموع همان صد قلمی است که عرض کردم.

فارس: می‌توانید مصداقی بفرمایید این موارد افزایش قیمت غیرمتعارف چه بود‌ه‌اند؟

رحمانی: حالا دیگر اگر بخواهم اینها را بگویم مانند این است که گرانی آنها را تبلیغ کرده‌ام. همچنین بخشی از مابقی اقلام بین صفر تا یک و یک تا پنج طبقه‌بندی می‌شوند که اکثر آنها خوشبختانه بین صفر تا یک بوده‌اند. یعنی 20 و چند قلم در این حوزه جای می‌گیرند. یعنی اینها همه در آن صد قلمی است که ما رصد کرده‌ایم. گاهی ممکن است ما کل کالاها را بررسی کنیم و گاهی نه این طور نیست. تعداد مشخص از کالاهای اساسی را بررسی می‌کنیم که موارد مذکور از جمله مواردی است که مدنظر ما برای رصد بوده است. 

 7 مورد از اقلام و کالاها از مجموع 100 کالای مورد رصد ما، افزایشی و کاملا غیرمتعارف و مسئله‌ساز بوده که بالای 5 درصد از صد مجموع اقلام مورد نظر ما است

فارس: یعنی در مجموع به صورت کلی می‌فرمایید این صد قلم خیلی افزایش قیمتی نداشته است؟

رحمانی: خیر اینگونه نیست. مواردی بوده است دیگر. عرض کردم 7 مورد از این اقلام بالای 5 بوده یعنی خیلی بالا بوده است. یعنی موردی داریم که افزایش قیمت خیلی بالا بوده است. 

*«گوجه فرنگی» در دو هفته اخیر بیشترین افزایش قیمت را داشته است

فارس: یعنی از نظر شما کاملا غیرمتعارف بوده است؟

رحمانی: بله دقیقا،‌کاملا نامتعارف بوده است. حال بعضا هم این دلایل روی هم می‌افتد.

فارس: مانند گوجه‌فرنگی!

رحمانی: بله دقیقا. مانند گوجه‌فرنگی که بیشترین افزایش قیمت را داشته است.

فارس: بله از دو هزار تومان به قیمت 14 هزار تومان رسیده و این یعنی افزایش 700 درصدی داشته است. 

رحمانی: بله بیشترین افزایش قیمت در هفته اخیر بین این صد قلم گوجه‌فرنگی بوده است. البته این به خاطر بنزین نبوده است و در واقع چند عامل با هم تاثیر گذاشته است. لذا می‌خواهم بگویم این را سازمان حمایت و تعزیرات و معاونت بازرگانی ما رصد می‌کنند و پیگیری می‌کنند اما جاهایی هم نباید واقعیت را نادیده بگیرم مانند قیمت تاکسی‌ها و در جاهایی از حوزه خدمات تاثیر واقعی داریم مانند حمل و نقل و در جاهایی هم تاثیر واقعی نیست و انتزاعی است.

فارس: می‌توانید مثال بزنید؟

رحمانی : مثلا مانند یک نفر که تعمیرکار بوده و کاری را با صد هزار تومان انجام می‌داده اما اکنون می‌گوید همان را با 150 هزار تومان انجام می‌دهد. چرا که بنزین گران شده است. این افزایش قیمت بنزین که هم آنقدر در کار او تاثیر نداشته است . اینها دیگر به همان مباحث انتزاعی برمی‌گردد. 

*از بسیج برای نظارت در بازار گرفته ایم

فارس: آیا قرار است نظارت‌ها همچنان تداوم داشته باشد؟

رحمانی :بله. ما تازه اکنون از بسیج هم کمک گرفته‌ایم و تعداد بازرسان ما در بعضی موارد کم بوده و امکان رسیدگی نبود. لذا از بسیج هم کمک گرفتیم و آنها هم به کمک آمده‌اند تا انشاالله بتوانیم گام مؤثری در این حوزه برداریم.

فارس: آقای دکتر سؤال آخرم را مطرح می‌کنم. امروز با حضور خود در مجلس شورای اسلامی قولی به رئیس مجلس دادید و یا اینکه مجلس وزارت صنعت  معدن و تجارت را ملزم کند تا به صورت مرتب و مداوم گزارشی از عملکرد این وزارتخانه به مجلس ارائه کند؟

*نمی گذاریم سوء استفاده‌چی‌ها بعد از افزایش قیمت بنزین جولان دهند

رحمانی : اصلا وظیفه ما این است که این کار را انجام دهیم. ما که اصل طرح افزایش قیمت بنزین را اجرا  نکرده‌ایم. به هر حال طرح مجری دارد و وزارتخانه‌های مربوطه مسئول آن هستند اما آثارش که یکی از آنها روی کالاها است به ما مربوط می‌شود. ما موظف هستیم که هم کالای مورد نیاز مردم را به وفور به دستشان برسانیم و جریان تولید را کنترل کنیم و یک کاری هم که باید انجام دهیم این است که نگذاریم آن اثر روانی و سوء استفاده‌چی‌ها جولان دهند. ما با آنها برخورد می‌کنیم وگرنه ما اثر واقعی افزایش قیمت بر کالاها را حتما در حد خودش می‌پذیریم.

فارس: از توضیحات شما و وقتی که در اختیار ما قرار دادید، سپاسگزارم.

رحمانی: سلامت و موید باشید./فارس