به گزارش پایگاه خبری نشان :

به نقل از خبرگزاری «تاس»، "لئونید اسلوتسکی" رئیس کمیته امور بین الملل دومای دولتی روسیه معتقد است که تصمیم ایران برای ادامه کاهش تعهدات خویش در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در واقع در پاسخ به اعمال فشارها و اقدامات تحریک آمیز از سوی ایالات متحده گرفته شده است.

این مقام پارلمانی روس گفت: «این اقدام پاسخ مستقیم تهران به تشدید پی در پی اوضاع و اعمال فشارهای تحریک آمیز از جانب واشنگتن است.»

اسلوتسکی با اشاره به اینکه ترور ژنرال قاسم سلیمانی در حمله هوایی آمریکا به فرودگاه بغداد آخرین اقدام تحریک آمیز بود، افزود: «بدین ترتیب، نتیجه سالها تلاش دیپلماتیک قدرت‌های پیشرو جهان برای انعقاد توافق هسته‌ای با ایران توسط همان موشک آمریکایی که به مجاورت فرودگاه بغداد شلیک شد، باطل گردید.»

رئیس کمیته امور بین الملل دوما تاکید کرد که روسیه همواره طرفدار اجرای کامل برجام از سوی همه طرفین شرکت کننده در این توافقنامه بوده و شکست برجام بسیار تأسف آور است.

وی یادآور شد: «ایران تا قبل از خروج یکجانبه ایالات متحده از برجام، تمامی تعهدات خود در چارچوب آن را کاملاً رعایت می کرد، و تنها پس از  آن براساس اقدامات شرکای اروپایی برای حفظ توازن منافع بر اساس توافق هسته‌ای، کاهش تعهدات خوود را به صورت مرحله به مرحله به مرحله به اجرا گذاشت ولی اکنون با توجه به اوضاع اخیر واضح است که کاسه صبر مقامات تهران دیگر لبریز شده است.»

اسلوتسکی افزود: «هنوز این خوش بینی محتاطانه وجود دارد که ایران از ادامه همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی امتناع نمی‌کند و من اطمینان دارم که گفت‌وگو با تهران در باره برنامه هسته‌ای این کشور باید همچنان ادامه یابد.»

روز یکشنبه، ایران مرحله نهایی کاهش تعهدات خویش در چارچوب توافق هسته‌ای سال 2015 خود را اعلام کرد. قدم جدید تهران به منزله آن است که این کشور دیگر محدودیت های تعیین شده در برجام در زمینه تعداد سانتریفیوژهای غنی سازی اورانیوم را رعایت نخواهد کرد.

بسیار مهم است که برنامه هسته ‌ای ایران همچنان تحت کنترل آژانس قرار خواهد داشت

"میخائیل اولیانوف" نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، از جمله آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز اعلام کرد که برنامه هسته‌ای ایران پس از اعلام مقامات تهران مبنی بر مرحله جدید کاهش تعهدات این کشور در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، همچنان تحت کنترل شدید بین المللی باقی خواهد ماند. به گفته این دیپلمات روس، ایران اعلام کرده است که برنامه هسته‌ای این کشور صرفاً براساس نیازهای فنی توسعه پیدا می‌کند.

اولیانوف صبح امروز در صفحه توئیتر خود نوشت: «این تصمیم گیری هنوز به همه سؤالات پیرامون برجام پاسخ نمی دهد. برای روشن شدن تصویر بزرگ و درک واقعیات جدید، زمان بیشتری لازم خواهد بود. البته ایران تأیید کرده است که همکاری‌های خود با آژانس بین المللی انرژی اتمی را همانند گذشته ادامه خواهد داد. این بدان معنی است که برنامه هسته‌ای همچنان تحت کنترل  دقیق بین المللی، از جمله پروتکل الحاقی برجام باقی خواهد ماند. و از لحاظ منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، این مسئله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»/تسنیم