به گزارش پایگاه خبری نشان :

 به نقل از پایگاه اینترنتی کنگره آمریکا [هیل]، جو بایدن ، معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا شب گذشته ضمن سخنرانی در فیلادلفیا، سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را «نزدیک به حماقت» توصیف کرد و اظهار داشت آنچه اکنون در عراق رخ می‌دهد «قابل پیش‌بینی» بود.

بایدن در جمع هواداران خود در گلادوین واقع در حومه فیلادلفیا که همزمان با حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه نظامی عین الاسد آمریکا در عراق بود، واکنش نشان داد. او گفت باید اطلاعات بیشتری در این زمینه دریافت کند تا در مورد آن صحبت کند، اما آنچه امروز در عراق رخ داد «قابل پیش‌بینی» بود.

بایدن با اشاره به خروج یکجانبه سال گذشته دولت ترامپ از توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و ترور هفته گذشته سردار قاسم سلیمانی، فرماند سپاه قدس ایران که تهران برای آن وعده انتقام سخت داد، ادامه داد: «دقیقاً مشخص نیست چه اتفاقی می‌افتد، اما بحران حتمی است.»

بایدن گفت: بعضی از اقداماتی که او (ترامپ) انجام داده و گفته، «نزدیک به حماقت و مضحک» بوده است. از جمله تهدید به بمباران اماکن فرهنگی و تاریخی ایران و من دعا می‌کنم او به فرماندهان نظامی خود گوش دهد. شرایط تاکنون اینگونه نبوده است.

بایدن پس از آن با انتشار پیامی توئیتری برای سربازان آمریکایی که قربانی اقدامات احمقانه آمریکا می‌شوند دعا کرد.

آمریکا بامداد روز جمعه با حمله هوایی به فرودگاه بغداد سردار سپهبد قاسم سلیمانی و ۱۰ تن دیگر از جمله فرمانده نیرو‌های بسیج مردمی عراق را به شهادت رساند. دونالد ترامپ در یک کنفرانس خبری رسما اعلام کرد به دستور مستقیم او عملیات ترور سردار سلیمانی انجام شده است. آمریکا مدعی شده است ترور سردار سلیمانی یک اقدام پیشگیرانه برای جلوگیری از درگیری نظامی و محافظت از نیرو‌ها و منافع خود در منطقه بوده است.

در پی ترور سردار سلیمانی، ایران اعلام کرد از آمریکا به عنوان عامل اصلی ترور انتقام سختی بگیرد. به همین منظور بامداد امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پایگاه عین الاسد آمریکا در عراق را موشک باران کرد./باشگاه خبرنگاران