به گزارش پایگاه خبری نشان :

به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهران قربانی با تشریح علت واژگونی اتوبوس در محور فیروزکوه اظهار داشت: بررسی شواهد، اظهارات شاهدان و مستندات در دسترس، بیانگر این است که بروز نقص فنی در ترمز و نهایتاً عدم کنترل وسیله نقلیه توسط راننده منجر به واژگونی اتوبوس شده است. 

وی افزود: با این وجود،‌ نظر نهایی طبق مقررات، توسط همکاران محترم پلیس راه کشور با بررسی همه جوانب تعیین واعلام خواهد شد.قربانی اظهار داشت: این اتوبوس ساعت ۲۳:۴۵ چهارشنبه هجدهم دی ماه از پایانه شرق تهران به مقصد استان گلستان-شهر کلاله عازم شده است و در ساعت ۲:۳۵ بامداد پنجشنبه نوزدهم دی ماه دچار حادثه شد.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: در سه دقیقه آخر پیمایش مسیر به دلیل از کار افتادن ترمز، راننده قادر به کنترل وسیله نقلیه نشده و اتوبوس با سرعتی حدود ۱۴۵ کیلومتر در ساعت پس از اینکه ابتدا با حفاظ‌های سمت چپ و سپس با حفاظ‌های سمت راست موجود در کناره جاده برخورد کرده، از جاده خارج و در کناره رودخانه موجود در حاشیه جاده، واژگون شده‌ است.

وی اظهار داشت: متاسفانه به دلیل سرعت بالا و شدت حادثه واژگونی اتوبوس و سقوط به حاشیه رودخانه مجموعاً در سر صحنه و در بیمارستان تا عصر روز پنجشنبه، حدود ۱۸نفر از مسافران این اتوبوس جان خود را از دست داده‌اند و حدود ۲۴ نفر نیز مجروح شده اند که تحت درمان و معالجه قرار دارند.

قربانی با اشاره به مشخصات جاده فیروزکوه بیان داشت: نوع راه چهارخطه جداشده با حفاظ و همینطور برخوردار از مجموعه علائم ایمنی، خط‌ کشی و مسیرنما بوده و همچنین شرایط سطح راه در زمان وقوع حادثه کاملا خشک و مناسب بوده است. 

قربانی تصریح کرد: رانندگان اول و دوم اتوبوس در بررسی‌های اولیه هردو دارای کارت هوشمند و شرایط لازم برای رانندگی اتوبوس بوده‌اند و اتوبوس دارای کارت معاینه فنی بوده است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری گفت: جدا از رسیدگی که توسط مرجع قضایی طبق گزارش رسمی کروکی پلیس راه انجام خواهد شد،‌ پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی و بر مبنای بررسی کارشناسی و تکمیلی که در دست انجام است، رسیدگی و پیگیری لازم از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در قالب کمیسیون ماده ۱۲ برای رسیدگی به عملکرد شرکت تعاونی مسافری مربوطه و هر گونه قصورهای احتمالی انجام خواهد شد./ مهر