به گزارش پایگاه خبری نشان :

«رابرت مک ایر» سفیر انگلیس در ایران شب گذشته (شنبه) در تجمع غیرقانونی مقابل دانشگاه امیرکبیر بعنوان تبعه مجهول‌الهویه خارجی توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

بنا بر گزارش هفته‌نامه نیوزویک، این دیپلمات انگلیسی در حالی بازداشت شد که برخی از حاضران در صحنه تأکید داشتند که وی در حال تهیه عکس و فیلم از اتفاقات و حوادث تجمع شب گذشته و گفت‌وگو با تجمع‌کنندگان بوده است.

واشنگتن اما در دخالتی آشکار در امور داخلی ایران و در حمایت از اقدام غیرقانونی سفیر انگلیس از ایران خواسته تا برای بازداشت سفیر بریتانیا در ایران عذرخواهی کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مک‌ایر در بدو دستگیری صرفاً به زبان انگلیسی صحبت می‌کرده و از معرفی خود اجتناب کرده است.

«دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس در پی بازداشت سفیر این کشور در بیانیه‌ای گفت که مقام‌های ایران روز شنبه برای مدت کوتاهی سفیر بریتانیا در تهران را بازداشت کردند.

وی ادامه داد: «بازداشت بدون پایه و توضیح سفیر ما در تهران، نقض آشکار قوانین بین‌المللی است». این ادعای وزیر خارجه انگلستان در شرایطی مطرح شده که به باور بسیاری از ناظران، «رابرت مک‌ایر» با اقدام غیرقانونی خود ثابت کرده که از منظر دیپلماتیک یک «عنصر نامطلوب» است و باید از ایران اخراج شود.

از طرف دیگر «مورگان اورتگاس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا بدون اشاره به سفیر بریتانیا با حضور در یک تجمع غیرقانونی در ایران در حال تهیه عکس و فیلم بوده، از ایران خواست تا برای بازداشت این دیپلمات بریتانیایی عذرخواهی کند.

وی در یک پیام توییتری در این خصوص نوشت: «این (بازداشت سفیر انگلیس)، نقض کنوانسیون وین است که این رژیم (ایران) سابقه ننگینی در نقض آن دارد. ما از این رژیم می‌خواهیم تا رسماً از پادشاهی متحده (انگلیس) برای نقض حقوق وی (سفیر انگلیس) و احترام به حقوق تمامی دیپلمات‌ها عذرخواهی کند».

سفیر انگلیس مدتی بعد از باداشت به زبان فارسی خود را معرفی و سمت دیپلماتیک خود را عنوان کرده است.

وی بهانه حضور خود در میان شرکت‌کنندگان در یک تجمع غیرقانونی که شعارهای ساختارشکنانه علیه نظام سر می‌دادند را ابراز همدردی با جان‌باختگان حادثه هواپیمایی عنوان کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی شناسایی مک‌ایر توسط نیروهای امنیتی با هماهنگی و پیگیری وزارت امور خارجه وی آزاد شده است./فارس