به گزارش پایگاه خبری نشان :

علی رضا زالی، در بیست و هشتمین کنگره بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران، اظهار داشت: این کنگره در حالی برگزار می‌شود که به رغم دگرگونی چهره بیماری‌ها، همچنان بیماری‌های عفونی و نحوه درمان آن موضوعی جدی در نظام سلامت تلقی می‌شود.

وی افزود: بیماری‌های نوپدید باعث پیچیدگی هر چه بیشتر درمان مبتلایان به بیماری‌های عفونی را فراهم آورده است.

زالی با بیان اینکه همه گیری و یا ابتلاء به آنفلوانزا می‌تواند تمام کشور را دست خوش چالش‌های جدی کند، خاطرنشان کرد: با تغییرات شگرفی که در ساختار ویروس آنفلوانزا ایجاد شده، عمدتاً درمان بیماران با روش‌های ارزان‌تر و ساده‌تر میسر نیست.

وی با اشاره به اینکه ویروس آنفلوانزا متناسب با بازه زمانی دچار جهش ژنتیکی می‌شود، اظهار کرد: در فصلی که گذشت پیش بینی می‌کردیم که ۱۵ درصد مردم در معرض ابتلاء به آنفلوانزا قرار بگیرند که خوشبختانه آمار مبتلایان کمتر از پیش بینی‌ها بود.

زالی ایجاد تمهیدات لازم برای کاهش بار نگرانی‌ها و هیجانات ناشی از ابتلاء به آنفلوانزا در کشور را ضروری ذکر کرد.

وی توضیح داد: با مصرف خودسرانه از داروها و یا واکسن هم راستا با موج نگرانی از ابتلاء به این بیماری، ویروس آنفلوانزا با درهم آمیختگی با مقاومت آنتی بیوتیکی دچار تغییرات جدی می‌شود.

زالی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین مسائل مبتلا به کشور ما مقاومت در برابر آنتی بیوتیک هاست تاکید کرد: اگر چنانچه به هر دلیلی اثربخشی با آنتی بیوتیک ها تحت الشعاع مقاومت دارویی قرار گیرد، سایر درمان‌ها باطل است.

به گفته وی، سرانه مصرف آنتی بیوتیک در ایران ۱۴ تا ۱۶ برابراستاندارد جهانی است به شکلی که معمولاً در هر نسخه‌ای یک مورد آنتی بیوتیک برای بیماران تجویز می‌شود.

زالی ضمن انتقاد از مصرف نابجا از آنتی بیوتیک ها در کشور خاطرنشان کرد: با مصرف بالای آنتی بیوتیک ها به مقاومت‌های میکروبی دامن نزنیم.

وی توضیح داد: مقاومت در برابر آنتی بیوتیک ها یکی از چالش‌های فراسوی نظام سلامت تلقی می‌شود که باید با تدابیر لازم این مهم کنترل شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در ادامه تدوین پروتکل ملی، استقرار برنامه منطقه‌ای، استفاده کارا و منطقی از آنتی بیوتیک ها و مشارکت صاحبان فرآیندهای علمی در تجویز و درمان با آنتی بیوتیک ها را ضروری دانست.

زالی وضعیت جغرافیایی ایران و همجواری با کشورهایی که عمدتاً از نظام بهداشتی مناسبی برخوردار نیستند را تهدیدی جدی در برابر انتقال ویروس آنفلوانزا دانست و تاکید کرد: اگر چنانچه توجه کافی به تجویز و مصرف درست آنتی بیوتیک نداشته باشیم، ممکن است در آینده از سلاح‌های درمانی تهی شویم.

وی با بیان این مهم که بسیاری از بیماری‌های نوپدید ریشه در کشور ما ندارد، از وضعیت مطلوب کشور در حوزه پیشگیری و بهداشت خبر داد.

رئیس دانشگاه در بخش دیگری از سخنان خود موضوع عفونت‌های بیمارستانی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: عفونت‌های بیمارستانی نیز موضوع مهم دیگری است که می‌تواند نظام ارائه خدمات درمان را دچار چالش کند.

زالی در پایان، شناسایی، ارزیابی وضعیت ژنتیکی، تدوین پروتکل منطقی ومداخلات به موقع بانگاه علمی تیم فعال مراکز پیشگیری از عفونت‌های بیمارستانی را راه حل مؤثری برای کاهش و کنترل عفوت بیمارستانی دانست و تاکید کرد: تمامی برنامه‌ها باید با نگاهی پیشگیرانه دیده شود./مهر