به گزارش پایگاه خبری نشان :

یارانه معیشتی یکی از بحث های مهم این روزها است. طبق گفته برخی از مسئولین قرار است میزان یارانه  یارانه معیشتی پس از سال ها پرداخت، افزایش یابد. بحث حذف ارز 4200 تومانی نیز این مساله را پررنگ تر می نماید که پس از آن کالاهای اساسی گران می شود و لازم است به همان تناسب یارانه ها نیز افزایش یابد. محسن رضایی چندی پیش در مصاحبه اختصاصی با صدا و سیما گفت: طبق لایحه بودجه قرار بود یارانه‌ ها را برای سال آینده دو برابر کنیم، اما آقای رئیس جمهور تاکید کرد که افزایش  یارانه معیشتی برای سه ماه باقی مانده سال نیز اعمال شود. یعنی طبق گفته رضایی قرار است که یارانه ها در ماه های پایانی سال دی ، بهمن و اسفند ماه با افزایش دو برابری مواجه شود.یارانه معیشتی دی ماه بدون تغییر به حساب سرپرستان واریز شد. جزئیات افزایش یارانه معیشتی را می توانید در این خبر مشاهده فرمائید

یارانه معیشتی

بر اساس اخبار واصله هفته گذشته نمایندگان مجلس در اصلاحیه‌ای که به لایحه بودجه ۱۴۰۰ وارد کرده‌اند، میزان ۶۶ هزار میلیارد تومان را که پیش از این مربوط به صندوق توسعه و پیشرفت بود، به جداول تبصره ۱۴ قانون بودجه (تبصره هدفمندی یارانه‌ها) به منظور اعطای یارانه به مردم در قبال حذف ارز ۴۲۰۰ اضافه کرده‌اند.

این میزان برابر با اعطای یارانه حدوداً ۱۰۰ هزار تومانی به ۶ دهک اول معادل ۶۵ میلیون نفر است و اضافه کردن آن به جداول قانون بودجه به معنای اعطای قطعی یارانه به مردم در طول سال است. لازم به ذکر است در لایحه اعطایی دولت به مجلس علی‌رغم حذف ارز ۴۲۰۰، یارانه‌ای برای مردم در نظر گرفته نشده بود.

در همین رابطه محسن امینی، کارشناس اقتصادی گفت: یک نکته بسیار مهم این است که دولت به تمام مردمی که تاکنون یارانه می‌گرفتند یارانه را بدهد. یعنی به دهک ۷، ۸ و ۹ هم باید یارانه حداقل ۱۳۰ هزار تومانی تعلق بگیرد تا قدرت خرید جبران شود.

وی افزود: مبنای منابع تبصره ۱۴ این بود که نصف درآمدهای آن به مردم برسد ولی اکنون این میزان به زیر ۱۵ درصد رسیده و دولت باید با برگرداندن منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها معیشت خانوار را تقویت کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه تحریک تقاضا می‌تواند منجر به تحریک عرضه و خروج اقتصاد از رکود شود، افزود: در بودجه آینده منابع خوبی به تبصره ۱۴ اضافه می‌شود و مصارف اضافی هم که آمده و دولت می‌تواند از بودجه خودش برای آن‌ها هزینه کند، باید از این جدول حذف شود.

امینی خاطرنشان کرد: فقط با منابع حاصل از ارز ۴۲۰۰ می‌توان یارانه ۲۵۰ هزار تومانی و با اصلاح تبصره ۱۴ این میزان می‌تواند به ۵۰۰ هزار تومان برای همه مردم و یا در حالت حداقلی به دهک‌های پایین برسد.

وی در پایان تأکید کرد: دولت با حذف ارز ۴۲۰۰ میزان حداقل ۲۴۰ هزار میلیارد تومان منابع به دست می‌آورد که با محاسبه یارانه فعلی نهایتاً ۸۰ هزار میلیارد تومان آن به طور مستقیم به مردم برمی‌گردد که قطعاً باید این مبلغ افزایش یابد

منبع : مهر