به گزارش پایگاه خبری نشان :

به نقل از مهر، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری با اهالی رسانه اظهار داشت: درهفته‌ای که گذشت، هنوز از داغ فقدان سردار شهید قاسم سلیمانی فارغ نشده و عزادار از دست دادن این سردار بزرگ مقاومت بودیم که داغ دیگری از راه رسید و بر سینه‌هایمان آوار شد.

وی افزود: حادثه هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶ مسافر این هواپیما که عمده آنها هموطنان ایرانی و سایرین نیز از هم نوعان ما بودند دل‌های ما را غمگین کرد و از آن غم انگیزتر و مصیبت بارتر این بود که بعد از تقریباً سه روز با خبر شدیم که این هواپیما در نهایت تأسف با آتش پدافند خودی ساقط شده است و این دردی مضاعف بر دل‌های ما نهاد.

ربیعی با بیان اینکه اکنون ما هم عزادار شده‌ایم و هم دغدغه مند و نگران، گفت: ما عزادار و سوگواریم چراکه جان انسان‌ها که زن و بچه و عروس و داماد و بچه‌های خوب و نخبه ما و برخی از هم نوعان ما در این حادثه که ناشی از یک خطا بوده از بین رفته است.

واقعیت این است که ما به مردم دروغ نگفتیم

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما دغدغه‌مند و نگران هستیم چون به هرحال ذهن همه ما و ملت ما را درگیر کرده است. دغدغه اینکه چه باید بکنیم که دیگر هیچگاه این خطای بزرگ اتفاق نیفتد و دغدغه دیگر اینکه چگونه این لطمه بزرگی که به اعتماد عمومی مردم و مرجعیت رسانه‌ای و اطلاع رسانی کشور وارد شد را جبران کنیم.

وی افزود: انتقادات زیادی در این روزهای غم انگیز متوجه مسئولان و مقامات ذیربط کشور شد. ما متهم به دروغگویی و پنهانکاری شدیم در حالی که واقعاً اینگونه نبود. حتی در بیانیه‌ای که من در پنجشنبه شب منتشر کردم برداشت عدم صداقت صورت گرفت. اما واقعیت این است که ما دروغ نگفتیم.

ربیعی خاطرنشان کرد: دروغ به معنی جعل آگاهانه و عامدانه واقعیت است. این چیزی بود که از جانب ما به هیچ وجه اتفاق نیفتاد. همه کسانی که در آن روزها و در اوج جنگ روانی آمریکا علیه ملت ایران اظهار نظر می‌کردند مبتنی بر عرق ملی و با استناد به اطلاعات موجود در همان لحظه اظهار بود و همه موضع گیری‌ها ریشه در بی اطلاعی و یا بهتر بگویم بی اطلاع گذاشتن آنها داشت.

سخنگوی دولت افزود: آنچه که من نیمه شب پنجشنبه بیان کردم مبتنی بر مشاهده جنگ روانی گسترده آمریکا علیه ملت ایران و از سوی دیگری مبتنی بر اطلاعاتی بود که در اختیار کل دولت بود مبنی بر اینکه موشک هیچ نقشی در این حادثه نداشته است. حالا الان قصد ندارم در این مجال از تماس‌های مکرر و اقداماتی که تا نیمه شب ادامه داشت سخن بگویم اما فرجام همه پرسش‌ها بر این قرار گرفت که موشکی اصابت نکرد.

نتایج تحقیقات ستاد کل نیروهای مسلح روز جمعه به اطلاع روحانی رسید

وی تصریح کرد: روزجمعه نتایج تحقیقات نهایی شده ستاد کل نیروهای مسلح در دبیرخانه شورای امنیت ملی بررسی و به اطلاع رئیس جمهور رسید و پس از آن جلسه‌ای در دفتر رئیس جمهور تشکیل شد. همه بهت‌زده، ناراحت و نگران بودند. هیچیک از مقامات دولت از جمله شخص رئیس جمهور تا عصر روز جمعه از علت اصلی سقوط هواپیما که همان آتش پدافند غیر عمدی خودی بوده مطلع نبودند و تا آن ساعت همان گونه که سردار حاجی زاده هم عنوان کردند صرفاً بر اساس اطلاعات و داده‌های موجود همان موقع اظهار نظر می‌کردند.

ربیعی گفت: به هرحال از عصر روز جمعه که رئیس‌جمهور از موضوع مطلع شدند دستور تشکیل شورای عالی امنیت ملی را داند که منجر به صدور بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح و بیانیه رئیس‌جمهوری در این خصوص شد. از همان ساعت رئیس‌جمهوری تاکید کردند که به سرعت به مردم اطلاع‌رسانی شود.

سخنگوی دولت اضافه کرد: همین جا از همه ملت ایران، افکار عمومی و روزنامه‌نگاران عزیز عذرخواهی می‌کنم. واقعیت این است که دولت خود گرفتار این چرخه معیوب اطلاع رسانی و کسب اطلاعات است. برخی انتقاد می‌کنند که چرا قبل از اعلام موضع تحقیق بیشتری به عمل نیاوردید اما واقعیت این است که پیش از اظهار نظر از همه مسئولان ذیربط استعلام کردم و آنها هم همگی براساس اطلاعاتی که داشتند اطمینان دادند که موشکی در کار نبوده است.

مسئولیت‌پذیری ستاد کل نیروهای مسلح قابل تقدیر است

ربیعی بیان کرد: اقدام روز شنبه ستاد کل نیروهای مسلح در صدور بیانیه‌ای که با صداقت و مسئولیت پذیری این حادثه را بر عهده گرفتند و اعلام کردند که ناشی از یک خطای انسانی بوده؛ قابل تقدیر و شروع خوبی است که قطعاً با شفافیت تا انتها ادامه خواهد یافت. با این حال نمی‌توان منکر شد که غم و اندوه بزرگی بر دل‌های بازماندگان آن عزیزان و همچنین تمام ملت ایران نشست و متأسفانه در اثر تعلل و کوتاهی در اطلاع رسانی به موقع این حادثه، ضربات و لطمات جبران ناپذیری به سرمایه اجتماعی همه ما وارد شد.

وی ادامه داد: دولت در اولین جلسه خود تصمیم گرفت تحقیقات کاملی درباره علت وقوع اشتباه یگان پدافندی و ابعاد آن حادثه از جمله روشن شدن اینکه ناشی از یک خطای انسانی یا یک نقص ساختاری، تشخیص قصور و تقصیر در مسئولیت‌های مربوطه و همدردی و همراهی و رسیدگی به خانواده‌های جانباختگان به عمل بیاید.

سخنگوی دولت اظهار داشت: یکی از مباحث مهم و مورد بحث بررسی ساختارهای اطلاع رسانی و یافتن نواقص است که انتظار می‌رود بعد از این ماجرا به نحوی سیستم‌هایمان را ارتقا دهیم که احتمال خطای انسانی در آنها به صفر برسد و ساختارهای اطلاع رسانی دقیق و بهنگام در مواقع مهم و حیاتی اصلاح شود و ما از این چرخه معیوب خارج شویم.

وی با بیان اینکه در این میان نباید فراموش بکنیم که ریشه این اتفاق ناگوار در کجا بود و از کجا آغاز شد، گفت: از همان شبی که رژیم آمریکا تصمیم به ترور بزدلانه سردار سلیمانی گرفت و سایه جنگ را بر سر این کشور گستراند و یک اضطراب و فشار روانی سنگین اجتماعی و سیاسی بر جامعه ما تحمیل کرد. در خلال این سوگواری مردم ایران، شاهد بودیم که ترامپ به زبان فارسی برای مردم ما اشک تمساح ریخت و ادعا کرد در کنار مردم ایران ایستاده است.

مردم تهدید ترامپ علیه نقاط فرهنگی کشور را فراموش نمی‌کنند

ربیعی تاکید کرد: مردم ایران فراموش نمی‌کنند این فرد همان کسی است که بلافاصله بعد از ترور محبوب ترین سردار این کشور، تهدید به بمباران ۵۲ نقطه فرهنگی کرد و همین حالا ریشه عمده مشکلات اجتماعی و معیشتی، دارویی و غذایی مردم ایران متأثر از تحریم‌های ضد بشری همین فرد است. هم او بود که با خروج از برجام، امید ملت ایران را به ناامیدی بدل کرد و حالا ژست حامی و دلسوز ملت ما را می‌گیرد.

سخنگوی دولت افزود: در پایان تاکید می‌کنم به رغم اینکه مصیبت رخ داده سنگین است این موضوع نباید بهانه‌ای برای تضعیف و تخطئه نیروهای مسلح کشور شود که حافظ جان و مال و نوامیس ما هستند. بروز یک خطا نباید باعث شود که زحمات و جانفشانی‌های دیگر نهادهای نظامی و دفاعی کشور را زیر سوال ببریم.

اجازه تضعیف نیروهای مسلح را نمی‌دهیم

وی تصریح کرد: قطعاً همه ما اجازه نخواهیم داد عده‌ای در پی تضعیف نیروهای مسلح ما شادمانی کنند.

انگلیس از هرگونه دخالت در مسائل داخلی ما اجتناب کند

ربیعی در رابطه با بازداشت کوتاه مدت سفیر انگلیس، در اعتراضات اخیر عنوان کرد: حضور سفیر بریتانیا در اعتراضات مغایر با وظایف تعریف شده سفیر بود. وی مدت کوتاهی توسط نیروی انتظامی دستگیر شد و پس از شناسایی پس از ۱۵ دقیقه نسبت به آزادی او اقدام شد.

سخنگوی دولت گفت: اقدام سفیر بریتانیا غیرقابل قبول بوده و مراتب اعتراض به ایشان و دولت بریتانیا ابلاغ شده است. بریتانیا کارنامه مناسبی ندارد و ما هشدار می‌دهیم از هرگونه دخالت در مسائل داخلی ما اجتناب کند.

۵ نفر در سیل سیستان و بلوچستان ناپدید شدند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با سیل سیستان و بلوچستان و اقدامات دولت در این استان تصریح کرد: دیروز با استاندار این استان از طرف دفتر رئیس‌جمهور صحبت شد. گفتند ۵ نفر ناپدید شدند. طبق بررسی‌های ما یک نفر جان باخته و دو نفر هم در سانحه ساختمانی جانشان را از دست دادند.

وی افزود: امروز ۳ فروند هواپیما به منطقه اعزام شد. روز گذشته نیز یک فروند هواپیما ارسال شد. کمک‌هایی از ناحیه هلال احمر هم ارسال شده است. قطع برق در ۱۳۰ روستا داشتیم که در حال وصل شدن است.

ربیعی خاطرنشان کرد: ۲ هزار نفر اسکان پیدا کردند و ۲۰۰ خودرو رها شده‌اند. مسئولان اصلی همه دستگاه‌ها در استان مستقر شدند و رئیس‌جمهور مدام پیگیری می‌کنند. تلفات مادی را جبران خواهیم کرد. استاندار این استان بسیار پای کار است. ستادهای بحران استان‌های جانبی هم می‌روند تا مردم را به زندگی عادی برگردانیم.

روحانی به زودی با مردم سخن می‌گوید

سخنگوی دولت در رابطه با لزوم صحبت رئیس‌جمهور با مردم در تلویزیون گفت: به نظر بنده ما در اطلاع‌رسانی عیب سازمانی داریم. از پس این حادثه تلخ دستاورد بزرگی که داریم این است که ساختار معیوب اطلاع دادن به مقامات بالا را برطرف کنیم. ستاد کل تا روز پنجشنبه بازرسان خود را فرستاده است. رئیس‌جمهور نیز در روز جمعه بلافاصله جلسه شورای عالی امنیت ملی را تشکیل شد.

وی افزود: ما بحران داخلی و خارجی داشتیم. رئیس‌جمهور سعی کرد با تمام طرف‌های بین المللی رایزنی کند و مدام در حال صدور دستور و پیگیری بودند و قطعاً به زودی با مردم سخن خواهند گفت. رئیس‌جمهور داشت با استاندار سیستان بلوچستان صحبت می‌کرد و نشد زمان دقیق را بپرسم.

مراسم باشکوهی برای جانباختگان حادثه هوایی برگزار می‌شود

ربیعی در رابطه با اقدامات دولت در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراینی تاکید کرد: ما فعلاً مراسم باشکوه را دنبال خواهیم کرد. برخی افراد تابعیت‌های مختلف داشتند که باید تفکیک شوند. مطابق قوانین سازمان‌های هوایی، مسائل حقوقی و شخصی‌شان پیگیری خواهد شد. در این سلسله مراتب قصور و تقصیر قاطعانه پیگیری خواهد شد. خداراشکر رهبر معظم دستور دادند و ریاست جمهوری هم تمام اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهند.

وزیر اطلاعات مسئول پیگیری حادثه کرمان شده است

وی در رابطه با حادثه جان باختن تعدادی در حادثه تشییع پیکر سردار سلیمانی در کرمان گفت: وزیر اطلاعات مسئول شد تا قصور و تقصیر حادثه کرمان را پیگیری کند. آن حادثه را هم تسلیت می‌گوییم. مسئولان با توجه به تفکیک وظیفه باید پاسخگو باشند و دولت مطالبه گر خواهد بود و اگر از سمت خودش هم کوتاهی بوده برخورد خواهد کرد. ما دیگر اجازه نداریم کوتاهی کنیم و هرجا قصوری باشد باید اعلام شود. ما روز گذشته به طور مفصل در دولت در رابطه با بحث دلخراش سقوط هواپیما صحبت داشتیم.

وی در رابطه با تعامل دولت برای برگزاری اعتراضات و تجمعات بیان کرد: آیین نامه‌ای از سوی دولت تهیه شد که در دیوان عدالت اداری به مشکل مواجه شد که به دنبال به ثمر رسیدن آن هستیم. اعتراضات زیادی انجام شده است. بنای نیروی انتظامی برخورد مسالمت آمیز است و بعضاً مسائلی رخ می‌دهد که حوادث تلخ را به همراه دارد. اینکه رفتار خویشتن‌دارانه داشته باشیم از برنامه‌های دولت و رئیس جمهور است.

سخنگوی دولت ادامه داد: سوگواری و مطالبه گری هر دو با هم قابل درک است و اطلاع رسانی در مورد این سوگواری به درستی انجام نشده است. با چند استاندار صحبت کردیم تا در هر استان کاملاً به صورت مسالمت آمیز اعتراضات برگزار شود.

ربیعی تاکید کرد: دیروز در تهران و شهرستان‌ها از هرگونه برخوردی اجتناب شد اما قبول کنید تفکیک سخت است. شعار دادن حق است اما گاهی شعارها به سمتی می‌رود که نیاز به حضور پلیس است. حضور پلیس در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد. البته نیروهای امنیتی باید رفتاری داشته باشند که از امنیت مراسم مراقبت شود.

آمریکا می‌خواهد گلو را فشار بدهد تا ایران وادار به مذاکره شود

سخنگوی دولت در رابطه با فشار آمریکا به خروج کشورهای اروپایی از توافق برجام گفت: ازابتدای روی کارآمدن ترامپ اقدامات مشابهی انجام شده است. حمله به سردار شهید ما درس منطقه‌ای است. نابودی برجام پیامدهای مخربی برای چندجانبه گرایی، صلح و امنیت خواهد داشت. نپذیرفتن درخواست ترامپ توسط کشورهای اروپایی یک گام رو به جلو است که آمریکا در این زمینه تنهاست.

سخنگوی دولت در رابطه با ادعای وزیر خارجه آمریکا مبنی بر احتمال بالا رفتن مذاکره با ایران بیان کرد: آمریکایی‌ها تحلیلشان این است که وقتی گلو را بیشتر فشار می‌دهی، بیشتر آماده مذاکره می‌شود. ما هیچگاه ۱+۵ را ترک نکردیم. ما به دنبال کاهش فشار بر مردممان هستیم. مردم ما بدانند به این آدم اعتباری نیست. این ادعا با توجه به فشاری که به گلوی ما وارد می‌شود محلی از اعراب ندارد.

ادعای پرداخت غرامت ۳ میلیارد دلاری هواپیمای اوکراین توسط قطر، غیرعقلایی است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در تجمع طلاب مقابل سفارت انگلیس همراهی صورت گرفت و پوشش در صدا و سیما داده شد اما در دیگر تجمع‌های اعتراضی پنهان کاری صورت گرفته است، تصریح کرد: من پاسخگوی اقدام تلویزیون نیستم اما اینکه قطعاً با مردم باید بیشتر صحبت کرد، باید صورت بگیرد و باید هر وسیله‌ای برای ما فراهم شود. بیشتر با مردم سخن خواهیم گفت. دیروز در دولت در این زمینه صحبت‌هایی شد. عقیده من هم این است که اگر باب گفتگوی اجتماعی را فراهم و سخن شنیدن خیابانی را تحمل کنیم مقوم امنیت ملی خواهد بود.

سخنگوی دولت در رابطه با صحت ادعای غرامت ۳ میلیارد دلاری از سوی قطر خاطرنشان کرد: مبنای این سخن غیرعقلایی است. ما تعامل خوبی با قطری‌ها داشتیم. در رابطه با امنیت منطقه نیز با قطری‌ها گفتگو داشتیم. اساساً نه وظیفه قطر است که غرامت بدهد نه با عرف بین الملل سازگار است. این بحث‌های داخلی ماست. قطری‌ها به دنبال تعاملات پرقدرت‌شان با ما همانند سابق هستند.

ربیعی در ادامه در رابطه با مراسمات عزاداری اعتراضی اخیر تاکید کرد: ما هیچ مشکلی با عزاداری و ابراز تالم نداریم. من خودم نیز در حاشیه این مراسم بودم. دستوراتی که داده شد مبنی بر برخورد مسالمت آمیز بود و شلیک گلوله‌ای نبود.

اگر واقعیت را می‌دانستم و نمی‌گفتم، باید استعفا می‌دادم

خبرنگاری از سخنگوی دولت پرسید، «با توجه به استعفاهای مطرح شده اخیر، واقعاً چرا کسی استعفا نمی‌دهد؟ شما و آقای آشنا، بخصوص آشنا که چرخه رسانه‌ای را تهدید کردند، چرا استعفا نمی‌دهید؟ شما هنوز هم با مردم شفاف نیستید. اگر شفاف هستید بگویید مسئولان ذی ربط چه کسانی بودند که جلوی اطلاع‌رسانی را گرفتند؟ این اصلاً قابل پذیرش نیست که منتخب مردم ۷۲ ساعت بعد در جریان قرار بگیرد؟

وی در پاسخ به این سوال گفت: اگر من واقعیتی را می‌دانستم و به مردم نمی‌گفتم، یک لحظه هم در این سمت نمی‌ماندم. دروغ آن چیزی است که بدانید اما جعل کنید و قصد فریب داشته باشید. مطمئن باشید رئیس‌جمهور جمعه ۴ بعدازظهر متوجه شدند. چرا وقتی جناب آقای حاجی‌زاده شجاعانه می‌گوید کسی اطلاعی نداشته، شما شک و شبهه وارد می‌کنید؟ مسئولانی که گفتند مربوط به سلسله مراتب خودشان بوده است، به مقامات بالاتر خود گفته بودند.

ربیعی ادامه داد: مسئولان ذی ربطی که در دولت می‌توانستند اطلاع داشته باشند مورد سوال قرار دادیم. ما همه کشورها را در سه بند اول بیانیه خود به ایران دعوت کردیم. مسئولان دولتی همه در ظهر و عصر جمعه مطلع شدند. اینها مقابل دوربین صادقانه بیان می‌کنم. خودشان باید پاسخ بدهند چرا تعلل شده و رئیس‌جمهور دیر مطلع شده است و این مطالبه رئیس‌جمهور هم هست.

وی ادامه داد: ما هم به اندازه شما انقدر جانکاه و بهت زده با این فاجعه زندگی کردیم که حتماً مانند هم وطنانمان هستیم. خودم تجربه شخصی داشتم و می‌فهمم. فقدان ساختارهای مناسب وجود دارد. هیچ قصدی بر کتمان وجود نداشته و اگر روزی حس کنیم نمی‌خواهیم دردی از مردم کم کنیم ماندن یک لحظه هم جایز نیست.

کمیته‌ای در دولت برای پیگیری حادثه هواپیما تشکیل شده است

سخنگوی دولت در پایان در پاسخ به این سوال که آیا طرحی از سوی دولت برای تشییع و عزای عمومی جانباختگان وجود دارد، گفت: ما عزای عمومی را اعلام کردیم و این از سوی دولت انجام شد که البته در کولاک خبرها دیده نشد.

ربیعی ادامه داد: همچنین شنیدید که کمیته‌ای برای رسیدگی به این حادثه در دولت تشکیل شده که یکی از وظایف آن همین موضوع و رسیدگی به چگونگی تشییع جانباختگان است که البته باید اجازه دهیم تصمیمات لازم در این کمیته گرفته شود و از آن مهمتر با خود خانواده‌های داغدار در این زمینه هماهنگی انجام شود.