به گزارش پایگاه خبری نشان :

گوشت بلدرچین یکی از مواد غذایی با ارزش و سالم است که مانند یک بمب قوی برای جذب ویتامین عمل میکند. بلدرچین، کوچک ترین پرنده از خانواده قرقاول ها می باشد. هر چقدر ماهیچه های بلدرچین در طول حیات خود فعال تر باشد گوشت آن نیز لذیذتر است. بلدرچین جثه ی کوچک و تو پری دارند و از حشره ها و سایر جنبندگان ریز و معمولی تغذیه می کنند.

 

گوشت پرندگان یکی از منابع مهم پروتئین شناخته می شود. سالانه سرمایه گذاریهای بسیاری روی صنعت پرورش طیور از جمله بلدرچین در کشورهای مختلف انجام میگیرد. گوشت بلدرچین 5 تا 10 درصد بیشتر از سایر پرندگان و نشخوار کنندگان داراری پروتئین می باشد. به همین دلیل در اغلب نقاط دنیا متخصصان برای افراد مسن و از کار افتاده که احتیاج مبرمی به ترمیم سلول های از دست رفته بافت های خود دارند، مصرف گوشت بلدرچین را تجویز می نمایند.

گوشت بلدرچین منبع خوب نیاسین، فسفر، کلیسیم ،مس، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، روی، آهن و سلنیوم است که برای بیماری هایی چون آسم، تشنج ، فشار خون بالا ، ضعف اعصاب و یا در مواردی ناراحتی های روانی و همچنین بی خوابی بسیار مفید می باشد.

ترکیب گوشت بلدرچین در 100 گرم:

  • آب 62/65 %
  • چربی 3/2 %
  • پروتیئن 26%
  • مواد کانی6/3%
  • انرژی (کیلو کالری /100 گرم 80)

تقویت و استحکام استخوان ها

فسفر و کلسیم موجود در گوشت بلدرچین فواید زیادی برای سلامت استخوان ها دارند. بنابراین، می توان برای پیشگیری از ابتلا به مشکلات استخوانی مانند پوکی استخوان از گوشت بلدرچین استفاده کنیم . چرا که کمبود کلیسیم و فسفر در بدن، نقش موثری در شکل گیری پوکی استخوان ایفا می کند.

ویتامین دی موجود در گوشت بلدرچین باعث می شود تا رشد استخوان ها به درستی انجام شود و باعث تقویت دستگاه عصبی بدن می شود. ویتامین کا موجود در این گوشت باعث استحکام استخوان ها و انعقاد خون می شود .

مراقبت از سلامت قلب

پروتئین موجود در گوشت بلدرچین در پایداری سطح کلسترول بد خون (LDL) در بدن بسیار موثر است. به همین متخصصان توصیه می کنند که از گوشت بلدرچین برای مراقبت از سلامت قلب استفاده کنید. البته برای بهره مندی از فواید گوشت بلدرچین برای قلب، نباید این گوشت را با روغن های اشباع برای خوردن آماده کنید.

ترمیم بافت های بدن

ترمیم بافت های آسیب دیده در بدن از فواید یگر گوشت بلدرچین است. پروتئین موجود در گوشت بلدرچین می تواند به بازسازی بعضی از بافت ها و سلول ها در ناخن ها، موها و پوست کمک کند و همچنین باعث افزایش میزان تولید هورمون ها و آنزیم ها در بدن شود.

مقابله با کم خونی

آهن موجود در گوشت بلدرچین با کمبود خون در بدن و حتی بیماری کم خونی مقابله می کند. همچنین با تقویت تولید هموگلوبین و اریتروسیت ها در بدن ، مشکل کم خونی را برطرف می سازند.

تقویت سیستم ایمنی

با مصرف منظم گوشت بلدرچین ، به دلیل دارا بودن ترکیبات مغذی موجود در آن ، سیستم ایمنی را تقویت کنند. تقویت سیستم ایمنی بدن از ابتلای سریع بیماری ها جلوگیری می کند و باکتری ها و انگل هایی که احیانا وارد بدن شده اند را از بین می برد.

رفع مشکلات گوارشی

اگر دستگاه گوارش دچار اختلال می شود، فرآیند هضم و جذب مواد غذایی نیز آسیب می بیند و مشکلات مختلفی در سیستم بدن به وجود خواهد آمد. مصرف گوشت بلدرچین به طور منظم می تواند بسیاری از این مشکلات را برطرف کند و دستگاه گوارشی را در وضعیت مطلوب قرار بدهد. همچنین برای تنظیم عملکرد روده و معده خود می توانید از گوشت بلدرچین استفاده کنید.

رفع مشکلات تنفسی

یکی از مهم ترین فواید گوشت بلدرچین، تاثیر بسیار مهم در رفع مشکلات تنفسی است. محققان می گویند که مصرف گوشت بلدرچین می تواند به رفع مشکلاتی همچون:آسم، توبرکلوزیس و دیستروفی عروقی کمک کند.

مراقبت از پوست

چنانچه در این بخش از سلامت نمناک و در غالب خواص گوشت بلدرچین می خوانید گوشت بلدرچین علاوه بر ویتامین A و ویتامین B دارای ویتامین E هم می باشد. ویتامین E موجود در گوشت بلدرچین ویتامین E موجود در میوه ها و سبزی ها ، از پیری زودرس جلوگیری کند و برای بازسازی پوست نیز مفید باشد.

تامین انرژی بدن

ویتامین B2 در گوشت بلدرچین، کربوهیدرات ها را به قند تبدیل می کند. همین قندها نیز به عنوان ماده انرژی زا توسط بدن مورد استفاده قرار می گیرند.

سلامت مغز و بهبود حافظه

در گوشت بلدرچین به مقدار کافی ویتامین ب یافت می شود ، ویتامین گروه ب موجود در این گوشت شامل ریبوفلاوین، تیامین، نیاسین، اسید پانتوتنیک، پیریدوکسین، بیوتین، فولیک اسید، و کوبالامین می باشد که برای سلامت مغز مفید است. کولین موجود در این گوشت باعث می شود تا عصب های مغز به درستی کار کنند و باعث بهبود حافظه می شود.

سلامت چشم

گوشت و تخم بلدرچین دارای استفاده های زیادی برای سلامت چشم می باشد. زرده ی تخم بلدرچین همانند گوشت آن دارای پروتئین زیادی برای سلامت بدن می باشد ، دو ماده لوتئین و زیکسانتین در زرده تخم مرغ برای سلامت شبکیه چشم مفید می باشد. این مواد باعث می شوند تا از رسیدن نور آبی رنگ به چشم جلوگیری کرده و از صدمات پیشگیری می کند. ، ویتامین آ موجود در بلدرچین با ویتامین آ موجود در هویج برابری می کند.

نکات احتیاطی در مصرف گوشت بلدرچین

با وجود فواید بسیار گوشت بلدرچین ، زیاده روی در مصرف آن می تواند به مشکلات مختلفی منجر شود. برخی از مشکلات که در اثر زیاده روی در مصرف گوشت بلدرچین همراه می باشند، عبارت اند از:

  • پایین آمدن فشار خون
  • صدمه دیدن متابولیسم
  • مشکلات کلیوی
  • تشکیل سنگ کلیه
  • تجمع کلسترول
  • جلوگیری از جذب مواد مغذی

خواص تخم بلدرچین

تخم بلدرچین از نظر کیفیت با تخم سایر پرندگان متفاوت است و به مراتب ارزش غذایی بیشتری دارد. اگر چه از نظر وزنی معادل یک پنجم وزن تخم مرغ معمولی است، ولی در مقایسه با تخم مرغ ، 5 برابر فسفر و کلسیم، 5/4 برابر آهن، 6 برابر ویتامین ب -1 (تیامین)، 15 برابر ویتامین ب-2 (ریبوفلاوین) و 6 برابر ویتامین ب -12 دارد. همچنین حاوی کلسترول و چربی کمتر ،سرشار از ویتامین «آ» اسیدنیکوتینیک، مس و کبالت است.

طعم تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ بهتر است و به سببانیاشت بودن کراتن ویژه در تخم بلدرچین ، در درمان مرض تنگی نفس (آسم) موثر است .غنی بودن آن از ویتامین «ب» موجب تاثیر در مداوای امراض عصبی می شود .تخم بلدرچین به دلیل داشتن آمینواسیدهای فراوان، در تغذیه ی کودکان و بیماران خیلی مؤثر است.

مزایای دیگر تخم بلدرچین

1. تنظیم کننده ی عمل کرد قلب، عروق و دستگاه عصبی

2. انباشته از انرژی، پروتئین و انواع ویتامین ها خاصه «آ» و «ب»

3. مؤثر در افزایش رشد و ضریب هوشی کودکان

4. برخوردار از کراتن جهت رفع مشکل کم خونی و فقر آهن

5. فاقد کلسترول مضر و تقویت کننده ی قوای جسمی و جنسی

6. سرشار از اسیدهای آمینه ی ضروری و املاح معدنی مخصوصاً آهن، کلسیم و فسفر

7. دافع مواد سرطان زا، رادیو اکتیو و فلزات سنگین حاصل از آلودگی هوا

8. کارآمد پیش از فعالیت های تشدید فکری و ورزشی

9. قابل استفاده ی مدام در تغذیه ی تمام گروه های سنی بدون اثر سوء و ایجاد حساسیت

مصرف گوشت بلدرچین در بارداری

مصرف گوشت بلدرچین در بارداری بستگی به شرایط خانم باردار دارد. به همین دلیل به خانم های باردار توصیه می کنیم قبل از مصرف گوشت بلدرچین با پزشک خود مشورت کنند.

راهنمای خرید گوشت بلدرچین

هنگام خرید گوشت بلدرچین، به تاریخ انقضای آن توجه کنید. گوشت تازه ی بلدرچین باید بدون بو، کاملاً تمیز و عاری از هر نوع بقایای پر باشد.

در بسته ای پلاستیکی یا فویل پیچیده و در سردترین قسمت یخچال نگه دارید و در اولین فرصت ممکن بعد از خرید، آن را طبخ کنید.

اگرتا دو روز پس از خرید قصد پختن بلدرچین را ندارید، بهتر است آن را منجمد کنید.

رفع انجماد گوشت بلدرچین

برای باز کردن یخ گوشت بلدرچین منجمد شده ، هرگز از دمای اتاق استفاده نکنید. گذاشتن گوشت یخ زده در یخچال از شب قبل بهترین روش برای رفع انجماد است.

روش دیگر غوطه ور ساختن آن در آب سرد است. برای این کار گوشت بلدرچین منجمد شده را با قرار دادن در بسته ای مقاوم نسبت به آب، داخل آب سرد قرار دهید و هر 30 دقیقه یک بار آب را عوض کنید تا آب گرم نشود./ نمناک