به گزارش پایگاه خبری نشان :

 این بازیگر در سریال‌هایی چون روزهای زندگی، کودکی یک نویسنده، پرونده‌های مجهول، مشق عشق، برگه‌های سفید، چه کسی به سرهنگ شلیک کرد؟، شکر تلخ، عبور از پاییز و قفسی برای پرواز نیز حضور داشت. شیرین بینا در سریال‌های پرمخاطبی مانند «مسافری از هند» و «گوهر کمال» نیز ایفای نقش کرده است. شیرین بینا در سریال «مسافری از هند» نقش یک مادر زجرکشیده را بازی می‌کند که از بی‌مهری‌های همسرش ضربه خورده و گوشه‌گیر شده است. این سریال روایتگر عشقی میان یک جوان ایرانی و دختری هندی است که قصد دارد دین اسلام را بشناسد. هم‌اکنون این سریال از آی‌فیلم انگلیسی در حال پخش است. به همین بهانه گفت‌وگویی را با شیرین بینا ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

به نظرتان سریال مسافری از هند گزینه مناسبی برای پخش مجدد از شبکه‌های برون‌مرزی صداوسیماست؟

امکان دارد مخاطبان این شبکه، ایرانی‌هایی باشند که از کشور رفته‌اند. قطعاً برای آن‌ها دیدن سریال‌های پرمخاطب ایرانی خالی از لطف نیست. از طرف دیگر، این شبکه‌ها مخاطبان غیرایرانی و انگلیسی زبان نیز دارند که فکر می‌کنم مسافری از هند برای آن‌ها هم جذاب خواهد بود. موضوع این سریال طوری نیست که مختص به یک فرهنگ و کشور خاصی باشد و می‌تواند برای همه دیدنی باشد. از سوی دیگر، قصه سریال تاریخ مصرف ندارد.

چقدر با نقش فروغ همراه شدید و همذات‌پنداری کردید؟

وقتی یک نقش به ما سپرده می‌شود، باید بخشی از کار را براساس نظر کارگردان و نویسنده پیش ببریم، اما بخش دیگری از کار برعهده خودمان است. به‌عنوان بازیگر سعی کردم با فروغ همذات‌پنداری داشته باشم و به او نزدیک شوم. فکر می‌کنم اگر نتوانی به نقش نزدیک شوی، باورپذیر نمی‌شود. تلاش کردم که نقش را در بیاورم و هرجا که به مشکل بر می‌خوردم با آقای جعفری صحبت می‌کردم. فکر می‌کنم به‌عنوان یک بازیگر تا وقتی نسبت به نقش قانع نشوی و نتوانی دوستش داشته باشی، نمی‌توانی به خوبی ایفاگرش باشی.

خانم بینا، این اواخر کم‌کار هستید، دلیل خاصی دارد؟

خیلی از دوستان و آشنایان از من می‌پرسند که چرا کار نمی‌کنی؟ جواب من این است که دوست دارم کار کنم اما نمی‌خواهم ایفاگر نقش‌های تکراری باشم. دوست ندارم شرایطی پیش بیاید که تا نام من در تیتراژ آمد، همه بدانند که قرار است چه چیزی ببینند. از این تکراری بودن فراری هستم. فکر می‌کنم نویسنده‌ها و کارگردان‌ها باید آنقدر جسارت داشته باشند تا بازیگر را در عرصه‌های جدیدتر محک بزنند و نقش‌های متفاوتی به او محول کنند. اما متأسفانه کسانی که دست‌اندرکار انتخاب بازیگران هستند، جسارت یا حوصله این کار را ندارند.

کدام نقش‌تان را به‌طور خاص دوست دارید؟

نقش راضیه را که در سریال «گوهر کمال» ایفا کردم خیلی دوست دارم. نقشم در سریال مسافری از هند هم خیلی خوب بود. شخصیت او را دوست داشتم. فکر می‌کنم شخصیت‌هایی که در سریال مسافری از هند بودند، هرکدام کاراکتری خاص و تعریف منحصر به فردی داشتند.

ایفای نقش‌های تلخی مانند «فروغ» چه تأثیری بر روحیه شما به‌عنوان بازیگر می‌گذارد؟

به هر حال هر بازیگری باید بتواند نقشی را که به او محول می‌شود، براساس نظر کارگردان و نویسنده ایفا کند. به علاوه یک مقداری هم بازیگر خودش در نقش تأثیر می‌گذارد. باید بتوان در قالب شخصیتی فرو رفت که قبلاً شاید با او آشنایی نداشته‌ای. بازیگر معمولاً تحت تأثیر آن شخصیت قرار می‌گیرد. این تجربه جذابی است. فروغ هم توانست مرا تحت تأثیر

قرار دهد.

چه چیزی از «مسافری از هند» در ذهن‌تان مانده است؟

من فروغ را خیلی دوست داشتم و شخصیتش در ذهنم مانده است. او را زنی می‌دیدم که در زندگی ضربه خورده است. از همسرش و از جامعه لطمه دیده و به همین دلیل در خودش فرو رفته است. بیشتر واکنش‌هایی که دارد به این خاطر است که نوعی ترس در وجودش ریشه دوانیده است. به همین دلیل، در تنهایی‌اش فرو رفته و نمی‌گذارد کسی به او نزدیک شود. علی‌رغم اینکه دوست دارد مورد قبول و احترام باشد، از جمع فاصله گرفته است. همچنین با مشکلاتی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و نمی‌تواند بپذیرد که پسرش به جای

دختر برادرش با یک دختر هندی ازدواج کند. اقتدار فروغ هم برایم جذاب بود. اگرچه در زندگی شکست خورده بود اما تسلیم نشده بود و همواره تلاش می‌کرد که تصمیم‌گیری‌های درستی داشته باشد. اینکه دست از مبارزه برنمی‌داشت برایم دوست‌داشتنی بود.

به نظرتان «فروغ» چطور نقشی بود؟

یک نقش خاکستری. مثبت نبود چون به هر حال دارد جلوی یک عشق را می‌گیرد اما منفی هم نیست. در ابتدا که این نقش به من پیشنهاد شد، نمی‌خواستم آن را قبول کنم. دوست نداشتم نقش مادر آقای گودرزی را بازی کنم، در حالی که فقط 7‌سال از او بزرگتر بودم.

اما این نقش را بازی کردید، بعد از این سریال پیشنهادات مشابه به شما نشد؟

بله، دقیقاً بعد از سریال «مسافری از هند» نقش‌هایی به من پیشنهاد شد که بزرگتر از سنم بود. به جای اینکه نقش‌های مناسب سن سی‌و‌خرده‌ای سال به من بدهند، نقش‌هایی پیشنهاد شد که باید خانم‌های میانسال مثلاً 50‌سال را بازی می‌کردم. یک نوع بلوغ زودرس اتفاق افتاد.

الان تمایل دارید چه کارهایی به شما پیشنهاد شود؟

نقش‌هایی که در سناریو شخصیت‌پردازی داشته باشند.

به نظرتان چرا مسافری از هند پربیننده شد؟

فکر می‌کنم یکی از دلایلش این بود که 18-17سال پیش، ماهواره‌ها به اندازه الان در دسترس نبود، شبکه‌های مختلف داخلی و برون‌مرزی نداشتیم و سرگرمی مردم فقط تلویزیون بود. از طرف دیگر، این همه سخت‌گیری هم در تلویزیون وجود نداشت و راحت‌تر می‌شد کار ساخت. متأسفانه الان کیفیت کارها پایین آمده است. باید به سمتی حرکت کنیم که کارهای بهتر و باکیفیت‌تری بسازیم.

این روزها مشغول چه کاری هستید؟

چند فیلمنامه در دست دارم که در حال خواندن آن‌ها هستم. اخیراً تئاتری کار کردم به اسم «برگشتن» که حسین مسافرآستانه کارگردانش بود./صبح نو