به گزارش پایگاه خبری نشان :

فیلمی در فضای مجازی منتشر شده است که بر اساس آن فردی از مدعیان طب سنتی اقدام به آتش زدن کتاب هاریسون یکی از مرجع های اصلی علم پزشکی در دنیا کرده است تا به این شکل مخالفت خود را با طب روز دنیا نشان دهد.

او در فیلم منتشر شده هنگام کتاب سوزی برای «تمام شدن طب شیمیایی در کل جهان» ابراز امیدواری می‌کند.

این فیلم و اقدام ناپسند واکنش های مسئولان حوزه علمیه و حوزه سلامت کشور را در پی داشته است.

واکنش حوزه علمیه قم به کتاب سوزی تبریزیان

آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیامی اقدام کتاب سوزی اخیر را محکوم کرد و با صدور بیانیه ای ضمن اعلام انزجاز از اقدام حجت الاسلام والمسلمین تبریزیان در آتش زدن کتاب علمی به نام طب هاریسون بیان کرد: این گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته است و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.

در متن این بیانیه آمده است که حوزه های علمیه و بزرگان آن با تاکید بر جایگاه علم و اندیشه و نقد عالمانه، حرکت ناپسند و جاهلانه اخیر در تعرض به یکی از متون مهم علم پزشکی را که در فضای مجازی انتشار یافته است ناروا می دانند و حوزه های علمیه و بزرگان آن و شورای عالی و مدیریت حوزه های علمیه آن را محکوم می کنند، آشکار است که این گونه تفکرات و اقدامات در حوزه علمیه جایگاهی نداشته و انتسابی به حوزه و روحانیت ندارد.

مدیر حوزه های علمیه کشور اظهار کرد: اسلام عزیز، روحانیت معظم، حوزه علمیه و بزرگان آن در طول تاریخ همواره پرچم دار و مشوق رشد و شکوفایی علمی در همه قلمرو ها و در بسیاری از این زمینه ها بویژه در زمینه بهداشت و پزشکی پیشگام بوده اند و این سنت دیرپا همچنان ادامه دارد و انتظار می رود دستگاه های ذی ربط در این زمینه اقدام لازم بعمل آوردند و امید است پیشرفت های علمی ایران و رشد مراکز علمی و دانشگاه ها که در پرتو انقلاب اسلامی رشد چشمگیر داشته است، استمرار و ارتقا یابد.

کتابسوزی کار افراد جاهل و افراطی بوده است

حجت الاسلام رسول جعفریان استاد گروه تاریخ دانشگاه تهران و رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران در واکنش به سوزاندن کتاب هاریسون اظهار کرد: اقدام شرم‌آور یک روحانی مروج طب سنتی به اسم طب دینی، با آتش زدن یک کتاب علمی با نام طب هاریسون ـ بر اساس فیلمی که انتشار یافته کار زشتی است که هیچ دانش دوستی، در هیچ سطحی، آن را نمی‌پذیرد. متاسفانه این شخص، سالهاست با استفاده از باورهای عامیانه در میان مردم، تلاش در ترویج بافته‌های خود به اسم طب دینی دارد و برای تقدیس آنها، از روایاتی که بارها محدثان آنها را نقد کرده‌اند، استفاده می‌کند.

او افزود: این رفتار وی، در حوزه قم، مورد تأیید هیچ کس، جز شماری از هواداران ساده‌لوح او که مانند آنها همه جای دنیا هستند، نیست. روشن است که طب سنتی، به عنوان یک شاخه علمی، در مراکز دانشگاهی می تواند مطرح و توصیه های آن پس از بررسی‌های علمی، و تأیید مراکز رسمی، مورد استفاده قرار گیرد، اما نامبرده نه از نظر تحصیلات علمی و نه حوزوی، در مقامی نیست که بخواهد چنین ادعایی را بکند. طبعا در قم یا مشهد، هیچ نوع شاخه درسی وجود ندارد که او به استناد تحصیل در آن، چنین ادعایی را داشته باشد.

رئیس کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران ادامه داد: درباره اقدام به کتابسوزی، این عمل مشمئز کننده، باید گفت، این اقدام،همیشه کار افراد جاهل و افراطی بوده است، کسانی که هیچ گاه، در هیچ مدلی، چه از نوع کسروی با آتش زدن آثار ادبی، و این شخص، با آتش زدن یک کتاب علمی، در پیشگاه ملت فرهیخته ایران، جایی نداشته و ندارند، خوشحالیم که این شخص، پس از یک دوره تلاش در قم، از این مرکز دینی طرد شده و به دلیل اقدامات ناصوابش، در محاکم مربوط، محکوم هم شده است. مسلما، وظیفه حاکمیت، دفاع از حریم علم و دانش و مبارزه با جاهلانی است که با اقدمات ناصواب خود، زمینه آسیب زدن به دین و سلامت مردم را دنبال می‌کنند.

جعفریان بیان کرد: درباره دادن لقب آیت الله به ایشان، باید عرض کنم، در قم، مع الاسف زمینه ای وجود دارد که کسانی از سوی خود یا نزدیکانشان، لقب آیت‌الله را به خود اختصاص دهند. مسلم است که دادن چنین لقبی، هیچ رسمیتی نداشته و نشان‌دهنده هیچ مقام و منصب علمی و غیرعلمی نیست. باید عرض کنم، یکی از افتخارات ایران در چند دهه اخیر، در مراکز علمی و پزشکی، توسعه پزشکی مدرن است، امری که سبب شده ست تا ایران در منطقه خاورمیانه، یک قطب مهم پزشکی باشد.

او افزود: این راهی است که دولت‌های پس از انقلاب، بشدت از آن حمایت کرده و ایران اسلامی از این زاویه، کشوری سرافزار است. بنابر این، نباید این قبیل رفتارهای زشت و شرم‌آور را در مقابل آن همه تلاش و گسترش علم پزشکی نوین قرار داد، هرچند، نهادهای مربوطه، در تمام سطوح، می باید با اقدامات دقیق نظارتی خود، شائبه اعتنای به این قبیل رفتارهای نادرست را از میان ببرند، کاری که جز با توسعه مراکز علمی و ترویج دانش میان مردم، امکان نخواهد داشت.

WPZPbT5vb7lp

کتاب سوزی اقدامی داعشی و خردستیزانه است

کیانوش جهانپور مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان درباره کتاب‌سوزی یک مدعی طب سنتی اظهار کرد: کتاب‌سوزی در حافظه تاریخی ایرانیان یک مقوله سیاه و تاریک است، فرهنگ اصیل تشیع و اسلام علوی و ساحت مقدس آن در طول تاریخ ۱۴۰۰ ساله از این رفتار‌های خردستیزانه و داعشی مبری بوده است.

او تصریح کرد: قاعدتاً در مقابل چنین رفتارهای شنیعی آن هم با یک کتاب مرجع پزشکی دنیا اقدامی منفی و دور از شأن حوزه و دانشگاه است و  شاهد آن هستیم که یک روحانی نمای جریان انحرافی که عملاً با شیادی و کلاهبرداری در پی سرکیسه کردن مردم است اقدام به آتش زدن کتاب مرجع پزشکی جهانی می‌کند.

باید مجازات ها بازدارنده باشد

او با بیان اینکه وزارت بهداشت در گذشته از فرد مذکور شکایت کرده است، گفت: وزارت بهداشت از این فرد شکایت کرده بود و این فرد در مجامع قضایی محکوم شده است اما به نظر می‌رسد مجازات‌ها بازدارنده نبوده است و تقاضا داریم تا مجازات‌ها برای افراد این چنینی بازدارنده باشد تا بتوان از گسترش اینگونه رفتارها جلوگیری کرد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت بهداشت تصریح کرد: سوای ابعاد منفی و معنوی این اقدام ناپسند باید توجه داشت که این قبیل اقدامات بر سلامت عمومی جامعه تأثیر منفی خواهد گذاشت.

جهانپور ادامه داد: اینکه فردی بخواهد جامعه را به سمت علم ستیزی و مبارزه با واقعیت سوق دهد قاعدتاً هشداری برای سلامت جسم و روان و جامعه است و باید پیش از آن که شاهد رفتارهای این چنینی در فضای فکری و معنوی بخش‌های کوچکی از جامعه باشیم با آن مقابله کرد.

مراجع قضایی به موضوع هاریسون سوزی ورود کنند

ایرج خسرونیا رئیس انجمن متخصصان پزشکان داخلی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان اظهار کرد: متاسفانه چند سالی است که جامعه پزشکی گرفتار برخی مدعیان طب سنتی شده است و این افراد سلامت مردم  را تهدید می کند.

او افزود: هاریسون سوزی روحیه ۱۰۰ هزار پزشک و دانش پزشکان را زیر سوال می برد و این اقدام موجب ناراحتی جامعه پزشکی شده است، این افراد مردم را گمراه می کنند و مدعی درمان بیماران سرطانی، بیماران ایدزی و صعب العلاج هستند و به سلامت افراد و جامعه آسیب می رسانند. این افراد اقدام به دارو فروشی می‌کنند و پول درمان و دارو را خود به جیب می زنند و تجارت راه انداخته اند.

خسرونیا گفت: باید سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت و دستگاه های قضایی به موضوع ورود کنند، متاسفانه فردی که اقدام به هاریسون سوزی کرده است تا به حال چندین بار در مراجع قضایی محکوم شده اما با این حال همچنان اقدام به چنین کارهایی می کند.

آتش زدن کتاب علمی رشته پزشکی اقدامی سخیف است

حجت‌الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز در واکنش به این موضوع در صفحه اینستاگرام خود نوشت : به یاری خداوند متعال و برکت انقلاب اسلامی فضای علمی کشور به سطحی از تکثر ذیل عقلانیت انقلابی رسیده است که اگر کسی ادعای علمی داشته باشد بتواند از طریق مختلف آن را محک زده و نیازی به کارهای رادیکال نداشته باشد.

او افزود: اقدام سخیف آتش زدن کتاب علمی مهم رشته پزشکی و انتشار آن خطای بزرگ است که ساحت علم، عقل و منطق را خدشه‌دار می‌کند. اگر این اقدام توسط فردی که ملبس به ردای روحانیت است، صورت گیرد که خطایی مضاعف است.

کتاب سوزی اقدامی سخیف و جاهلانه 

علیرضا رئیسی  معاون بهداشت وزارت بهداشت بر لزوم موضع گیری قاطع در برابر اقدام سخیف و جاهلانه کتاب سوزی اخیر تاکید کرد و گفت: از داستان کتابسوزان اسکندر و یونانیان و اقوام جاهل و مغول تا جشن های واقعی و مستند کتابسوزان »نازی ها« و  عید کتاب سوزی «کسروی» در یکم دیماه هر سال حکایت های بسیار شنیده وخوانده ایم، اما اکنون و مقارن با عید کتابسوزان پیروان کسروی در مراسمی آئینی با فیلم و تصویر فردی به نام «تبریزیان» که پیروانش او را آیت الله میخوانند و تحت عنوان طب اسلامی تجارتخانه ای برپا کرده است به خود جرات داده و کتاب «اصول طب هاریسون» از کتب مرجع پزشکی را به آتش می کشد.

معاوت بهداشت وزارت بهداشت گفت: آنچه مایه تاسف است فقط خالی بودن دست این گروه جاهل و پرمدعا از نقد علمی نیست بلکه سکوت و عدم برخورد قاطع  مراجع علمی ،فرهنگی، دینی و قضایی در برابر چنین رفتارهای نابهنجار به نام اسلام و ایران است. به نظر می رسد که این اتفاق نادر و عجیبی نیست و در حال تبدیل شدن به رویه و قاعده ای است که به اشکال مختلف شاهد تکرار آن بوده ایم.

رئیسی اظهار کرد: در این برهه وظیفه خود می دانیم که به تمامی مراجع دینی، دانشگاهی و قضایی هشدار داده شود که در برابر این چنین اقدامات سخیف و جاهلانه ای بایستند و واکنشی در خور از خود نشان دهند.

کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز در این رابطه در توییتر خود نوشت: جاهلی به نام عباس تبریزیان به شیوه اسلاف اموی خود، قتیبه بن سهل باهلی و امثال محمود غزنوی، قوم مغول و تاتار، احمد کسروی و دیگر قشریون و داعشیان تاریخ، درس‌نامه هاریسون را آتش زده است. غافل از آن‌که حتی در قیاس با آن اسطوره‌های بلاهت نیز: ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست.

مسامحه و تأخیر در محکومیت این ننگ جایز نیست

محسن اسماعیلی، حقوقدان، عضو خبرگان رهبری و استاد دانشگاه تهران در صفحه توئیتر خود و در واکنش به اقدام بی خردانه یک روحانی مدعی نوشت: آتش زدن کتاب پزشکی هاریسون و انتشار وسیع تصویر آن را نباید ساده انگاشت و فقط به جهالت و حماقت یک مدعی فروکاست؛ خصوصا در این زمان هیچ نادان فرومایه ای نمی توانست بهتر از این به بد نام سازی ایران عزیز و ترویج اسلام هراسی و بردن رونق مسلمانی کمک کند.

اسماعیلی افزود: مسامحه و تأخیر در محکومیت این ننگ و پیراستن دامان اسلام و روحانیت از آن جایز نیست.

HEMh3SnEdPh1

راجع قانونی با چنین عوام فریبی هایی مقابله کنند

حقدوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی اظهار کرد: متاسفانه مدتی است که بعضی با استفاده از ابزارهای مختلف در جهت تخریب جایگاه پزشکی گام برمی دارند و در این مسیر از هیچ چیز فروگذار نمی کنند. اقدام اخیر در آتش زدن کتاب مرجع طب داخلی نیز در راستای چنین نگاهی است. اما به دلیل اثرات اجتماعی این اقدام نازیبا، لازم است موارد زیر روشن شود: آیا شما که در ظاهر کسوت یک عالم دینی خود را معرفی می کنید، اجازه می دهید به منابع شما اهانت شود؟ آیا اهانت شما به منابع سایرین نمی تواند زمینه ساز اهانت متقابل شود. در این صورت پاسخ گو چه کسی خواهد بود؟

او افزود: قبول نکردن یک موضوع ابداً دلیل بر حق داشتن شما بر آتش زدن یک کتاب مرجع شناخته شده بین المللی نیست. حرکت های تند از این جنس بر پایه هیجانات قطعاً منطبق بر یک برخورد عالمانه نیست و در طول تاریخ عالمان و دانشمندان با نگاهی باز و روی گشاده حتی با مخالفین سرسخت خود مناظره علمی، اما در محیط آرام را، داشته اند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان  و آموزش پزشکی  گفت: آیا شما و کسانی که به ظاهر پیروی از شما را دارند، هرگز از دستورات پزشکان حاذق که با این کتابها تعلیم دیده اند پیروی نمی کنند. اگر همین امروز مبتلا به یک درد شکم و آپاندیسیت شوید به جراحی پشت می کنید و صبر می کنید که بدلیل پارگی آن از عفونت شکم جان به جان آفرین تسلیم کنید.

او افزود: اگر چنین کنید که قطعاً کار غیر قابل توجیه ای مرتکب شده اید که هیچ فردی عاقلی چنین اقدامی را تایید نمی کند و اگر مراجعه کنید یعنی قبول دارید که محتوای این منابع علمی هستند که جان هزاران انسان را نجات می دهند اما جان کلام اگرچه باید مراجع قانونی با چنین عوام فریبی هایی مقابله کنند اما مهمتر از این باید تاکید شود که جلوگیری از بروز چنین اقدامات سخیف جز با بالا رفتن درک جامعه ممکن نیست.

کتاب سوزی نتیجه نفوذ بیگانگان برای مخدوش ساختن چهره اسلام

سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در پی انتشار ویدئویی از کتاب سوزی طب هاریسون به دست فردی معلوم الحال که در سال های اخیر به عنوان معجول طب اسلامی مشهور شده است، در نفی و نکوهش این اقدام افراطی و جاهلانه بیانیه ای صادر کرد.

در متن این بیانیه آمده است: روز گذشته انتشار ویدئویی از آتش زدن کتاب طب هاریسون توسط فردی که سال ها از طریق بازی با باورهای عمومی به عنوان معجول طب اسلامی مشهور شده است، موجب بروز واکنش‌هایی از جمله از سوی سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور شد، در همین راستا سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در بیانیه ای ضمن اعلام انزجاز از چنین اقدام سخیف و جاهلانه ای، اقداماتی افراطی نظیر آتش زدن یک کتاب علمی را مصداق نفوذ و تلاش بیگانگان برای مخدوش ساختن چهره اسلام واقعی می داند و از تمام اقشار جامعه خصوصا مراجع علمی، فرهنگی، دینی و قضایی خواستار است تا با وحدت و هماهنگی مقابل چنین فجایعی بایستند و مانع از تکرار چنین رفتارهای تأسف باری شوند.

در ادامه این بیانیه تأکید شده است: اینگونه تفکرات و اقدامات در اسلام ناب جایگاهی نداشته و انتسابی به دین و احکام آن ندارد، فلذا نه تنها اعلام انزجار از چنین واقعه ای بلکه تلاش در جهت رشد و اعتلای هرچه بیشتر فرهنگ اسلامی و معرفی پیشرفت‌های پزشکی کشور در پرتو انقلاب اسلامی در این برهه از زمان به عنوان وظیفه ای همگانی مطرح می شود.

شکایت نظام پزشکی از تبریزیان در مراجع قانونی

محمدرضا ظفرقندی در پی انتشار ویدئویی از کتاب سوزی طب هاریسون بیانیه ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: در این ایام شاهد صحنه نمایش آتش‌زدن یکی از کتب مرجع پزشکی توسط فردی با کسوت ولباس روحانیت بودیم. اگرچه درتاریخ ملل، جهل مقدس هماره قربانیان بی‌شماری را به کام مرگ و نابودی کشیده است ولی در دنیای امروز وجود چنین نگرش و رفتاری نشانه‌ای از غلبه شعار بر شعور و موجب عواقب وخساراتی جبران ناپذیر برای مردم و بیماران خواهد شد.

ظفرقندی افزود: تصور انعکاس چنین صحنه‌ای در داخل و خارج از کشور و در بین مردم و جوانان و عالمان، مقارن تصور جهل مقدس و خانمان‌سوز داعشیان و کتاب‌سوزی جاهلانی است که در دنیای توهم و خرافات خویش غرق شده‌اند.

رئیس نظام پزشکی گفت: تاسف و رنج ما از این رفتارهای موهن در واقع فقط بخاطر آتش‌زدن یک کتاب نیست، تاسف بخاطر تبعات خطیری است که ترویج این تفکر بر سلامت و زندگی مردم به همراه خواهد داشت و رنجی است که بخاطر آتش‌کشیدن باورهای مردم و جوانان در دنیای علم باید تحمل کنیم. اینجانب به حکم وظیفه قانونی، علمی، دینی و ضرورت حمایت و صیانت از حقوق بیماران، ضمن طرح شکایت از طریق مراجع قانونی و قضایی، از مسئولین محترم وزارت بهداشت و درمان می‌خواهم به وظیفه قانونی خود در مقابل این فجایع انسانی و علمی عمل کنند و نیز از علمای بزرگوار حوزه‌های‌ دینی نیز می‌خواهم اجازه اشاعه این خرافات را بیش از این ندهند و به داد باورهای مردم وجوانان برسند.

پیشگامان طب سنتی ایران هرگز به کتاب‌سوزی رو نیاوردند

احسان رضایی تاریخ‌نگار علم پزشکی در ایران هم در یادداشتی نوشته است: به عنوان یک تاریخ‌نگار علم پزشکی در ایران که کتاب و مقالاتی در این باره تألیف کرده، لازم می‌دانم چند نکته را یادآور شوم: اول این‌که هیچ شکی نیست که دانش پزشکی و هر دانش دیگری، نیاز به نقد و شک به یافته‌های موجود دارد. خود مولفان کتاب هاریسون هر چند سال ویرایش جدیدی از این کتاب منتشر می‌کنند که بسیاری از مطالب آن با ویراست قبلی تفاوت دارد «بیستمین ویرایش این کتاب برای ۲۰۱۸ است). از طرف دیگر توجه به طب سنتی و پیدا کردن نکات مفیدی از دل آن هم یکی از روش‌های پیشرفت علم جدید است که تبدیل به رویکردی جهانی شده و سال ۲۰۱۶ نوبل پزشکی را به طب سنتی چین دادند.

او افزود: دوم این‌که آنچه با نام طب سنتی ایران می‌شناسیم، محصول دانش ملل مختلف از جمله طب یونانی، هندی و ایران باستان است. بنیان‌گذاران و پیشگامان طب سنتی ما هرگز به روش‌های سلبی نظیر کتاب‌سوزی رو نیاوردند، بلکه موج ترجمه علوم مختلف از جمله در طب در قرن سوم باعث رونق دانش مسلمین (و بعد هم دانش بشری) بود. خودتان می‌توانید امتحان کنید. سوم این‌که در بسیاری از کتابهای طب سنتی ما هم اشتباهات فاحش هست و اگر پیشینیان ما هم با منطق این شخص هر کتابی را که دارای اشکال می‌دانستند می‌سوزانند، امروز اصلاً چیزی به اسم طب سنتی در اختیار ما نبود./رکنا