به گزارش پایگاه خبری نشان :

سید علی جواد موسوی، فوق تخصص ریه و استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که «مصرف قلیان چه تاثیری بر سلامت بدن دارد؟»، اظهار داشت: مصرف قلیان و توتون یکی از عوامل مؤثر ایجاد بیماری‌های ریوی است؛ به طوری که دانشمندان معتقدند هر نوبت مصرف قلیان برابر با مصرف صد نخ سیگار است.

وی با بیان اینکه خطر ابتلا به سرطان زبان در افرادی که از قلیان استفاده می‌کنند، زیاد است، افزود: یکی از علل بیماری‌های ریوی آلودگی هوای مناطق سربسته است که این آلودگی می‌تواند بیشتر از مناطق دیگر باشد. یکی از محیط‌های سربسته قهوه‌خانه‌ها و رستوران‌های سنتی است که در این‌ها افراد تحت تاثیر دود ناشی از مصرف قلیان قرار می‌گیرند.

این فوق تخصص ریه با اشاره به اثرات سوء دیگر مصرف قلیان بر سلامت بدن، ابراز داشت: افرادی که قلیان مصرف می‌کنند باید تا ۹ ساعت بعد از مصرف با کسی ارتباط کلامی نداشته باشند؛ چرا که خطر انتقال اثرات سوء آن به دیگران وجود دارد؛ ضمن اینکه اثر سوء مصرف قلیان برای افرادی که در این محیط‌ها کار می‌کنند نیز وجود دارد.

موسوی با اشاره به اثرات مصرف قلیان بر باروری، بیان داشت: یکی از موضوعات مهم که باید در این خصوص مورد توجه جدی قرار بگیرد، این است که مصرف قلیان و سیگار باعث افزایش شیوع ناباروری در افراد می‌شود و اگر مادری باردار باشد، خطر اینکه جنین آن زودتر به دنیا بیاید و دچار اختلالات جسمی شود، بسیار زیاد است.

وی تصریح کرد: جنین چنین افرادی دارای وزن کمتری بوده و بروز عفونت‌های ریوی بعد از تولد این نوزادان در آن‌ها بیشتر است./ فارس