به گزارش پایگاه خبری نشان :

فیلم شیوع تنها یکی از نمونه‌های ژانر علمی تخیلی است که به همه‌گیر شدن ویروس‌ها در میان مردم می‌پردازد، جالب است بدانید اکثر این فیلم‌ها از حقایق علمی پیروی می‌کنند؛ بنابراین به حقیقت پیوستن آن‌ها جای تعجب ندارد. اما هالیوود است و افسانه‌ها و هیجانی که باید به فیلم‌ها تزریق شود، پس پیازداغ ماجرا بیش‌تر از واقعیت است. مثلا در کنار همه‌گیری بیماری‌ها با ارتش زامبی‌ها هم سروکار داریم! فیلم‌های جنگ جهانی (World War Z) z و امگا من (The Omega Man) را به خاطر بیاورید.

شیوع فیلم‌هایی با مضمون بیماری‌های ناشناخته

 

AndroidOnlineNewsImage.aspx

 

با نگاهی گذرا به تمام فیلم‌هایی که در طول سال‌های اخیر درباره بیماری‌ها ساخته‌شده است، متوجه پیام پنهانی در آن‌ها می‌شوید. بشر در معرض نابودی با سلاح‌های هسته‌ای نیست (موضوع مورد علاقه بسیاری از فیلم‌های تخیلی در دهه 50 و 60 میلادی) بلکه بیماری‌های واگیردار احتمالا تنها چیزی است که نسل بشر را از روی زمین جمع می‌کند.

از اولین نمونه‌های فیلم‌هایی با مضمون شیوع بیماری‌هایی شبیه به کرونا می‌توان به پاک‌سازی آندرومدا 1971(The Andromeda Strain) اثر نویسنده پیشگام، مایکل کریتون اشاره کرد. جالب است بدانید کریتون بارها درباره تهدیدها و خطرات پیشرفت علم و تکنولوژی برای بشر در داستان‌هایش صحبت کرده که از جمله آن‌ها می‌توان ژوراسیک پارک (Jurassic Park) و دنیای غرب را (West world) نام برد.

12 میمون (12 Monkeys) نیز در این ژانر در سال 1995 ساخته شد. در این فیلم علمی تخیلی به استفاده از امکان سفر در زمان برای جلوگیری از بیماری شبیه به طاعون اشاره دارد. پس از 12 میمون، Outbreak شاخص‌ترین فیلم در این ژانر است درباره شیوع نوعی ویروس در آمریکا که منشأ آن از آفریقا است؛ بنابراین در اینجا شاهد مبارزه پزشکان (با رهبری داستین هافمن) با زمان برای نجات شهر از شر این ویروس مرگبار هستیم.

اما تجربه تماشای این آثار تنها محدود به پرده سینما نیست. به‌تازگی نشنال جئوگرافیک سریالی به نام The Hot Zone منتشر کرده که داستان واقعی شیوع ویروس ابولا در سال 1989 است و به واکنش دانشمندان در برابر احتمال ابتلا به این بیماری از میمون‌های وارداتی در حوالی واشنگتن دی سی می‌پردازد.

شیوع (Contagion): نزدیک‌ترین فیلم به حال‌وروز امروز ما

 

بتعق

 

اما فیلم شیوع (Contagion) در میان همه نمونه‌هایی که به بیماری‌های واگیردار می‌پردازند، بیش‌ترین شباهت را با وضعیت کنونی جهان و دست‌وپنجه نرم کردن با ویروس کرونا دارد. این فیلم با بیماری عجیب زنی (با بازی گوئینت پالترو) که به‌تازگی از هنگ‌کنگ به مینه سوتا بازگشته، شروع می‌شود. زنِ داستان پس از چند روز می‌میرد و همسر خود ( با بازی مت دیمون) را در بهت و حیرت فرومی‌برد. اما علائم این ویروس خطرناک به‌زودی در افراد دیگری نیز دیده و باعث قرنطینه آن‌ها می‌شود. کم‌کم ترس و شایعات قوت می‌گیرد و باعث ایجاد حصاری در اطراف مردم این شهر می‌شود. صحنه‌های تاثیرگذار سرما غارت و فرودگاه خالی از مسافر این انزوای ترسناک را به‌خوبی نشان می‌دهد.

از بازی خوب و تاثیرگذار بازیگرانی مثل مت دیمون، ماریون کوتیار،لارنس فیشبرن، جود لا، کیت وینسلت که بگذریم، انتقال پیام جهانی بدون گرفتار شدن در دام درام، چیزی است که شیوع را تا این حد برجسته کرده است. شیوع بر شخصیت‌های گوناگونی متمرکز می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به قربانیان و کسانی که برای یافتن واکسن به‌سختی تلاش می‌کنند، اشاره کرد. به‌طوری‌که مخاطبان با رنج‌ها و مشکلات آن‌ها هم ذات پنداری می‌کنند. اما پیام پنهان فیلم شاید این باشد که یک تصمیم سیاسی غلط و فکر نشده، چطور می‌تواند به‌صورت دومینو وار ویرانگر باشد و دنیا را در معرض نابودی قرار دهد.

جالب است بدانید در زمان اکران فیلم، لوری گرت مشاور فیلم و نویسنده کتاب The Coming Plague گفت: « بخش خیالی و بخش واقعی داستان ممکن است کاملا اتفاق بیافتد.» در هرصورت در شرایطی که جهان در بهت ویروس کرونا به سر می‌برد، تماشای شیوع فیلمی که در آن خبری از حوادث و تهدیدهای ماوراءالطبیعه نیست و بیش‌ترین شباهت را با واقعیت دارد، می‌تواند تجربه جالبی باشد./ویجیاتو