به گزارش پایگاه خبری نشان :

شباهت های ویروس کرونا با آنفلوانزا

او در ابتدا گفت: ویروس کرونا 2019 جدید عضو جدید خانواده کرونا ویروس هاست و شباهتی با ویروس آنفلوانزا ندارد، اما از نظر روند بیماری زایی و علائم بالینی تا حدودی به یکدیگر شبیه دارند.

وی اضافه کرد: ویروس کرونای جدید همانند ویروس آنفلوانزا توانایی ایجاد عفونت در بخش تحتانی دستگاه تنفسی را دارد، در صورتی که کرونای انسانی که قبلا شناسایی شده بود تنها محدود به بخش فوقانی دستگاه تنفس و بنابراین عفونت خفیف و محدودی مشابه سرماخوردگی ایجاد می کرد.

تفاوت های ویروس کرونا با آنفلوانزا

دکتر روانشاد همچنین در اینباره اظهار داشت: ویروس کرونا حدود پنجاه سال گذشته در جوامع بشری شایع بوده و فقط علائمی بسیار خفیف مانند سرماخوردگی را ایجاد می کرده است، اما از سال 2003 با پیدایش اولین ویروس کرونای انتقال یافته از حیوان (خفاش) به انسان، بیماری شدید سارس و پس از آن بیماری شدید مرس منتقل شده از شتر به انسان و نهایتا کرونای جدید 2019 شناسایی شد.

عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران گفت: این 3 ویروس اخیر توانایی ورود و ایجاد عفونت در بخش تحتانی دستگاه تنفسی را دارند و بنابراین علائم بالینی شدید برونشیت و ذات الریه را ایجاد می کنند.

او در خصوص تفاوت های ویروس کرونا و آنفلوانزا هم خاطرنشان کرد: آنفلوانزا اغلب به همراه تب بالای 40 درجه و به همراه درد پشت و درد عضلانی می باشد، اما علائم ویروس کرونا تب خفیف تر به همراه تنگی و کوتهای تنفس و سرفه های مداوم و عمیق می باشد.

ویروس کرونایی که در شترهای منطقه جاسک دیده شده!

مهرداد روانشاد در پاسخ به سؤال خبرنگار بهداشت نیوز در رابطه با ویروسی که در منطقه جاسک ایران گزارش شده هم گفت: این ویروس عضو دیگر خانواده کرونا بوده و در گله های شتر شایع و به عنوان ویروس مرس است که با ویروس جدید کرونا دارای تفاوت می باشد.

وی در اینباره تأکید کرد: ویروس مرس از سال 2012 در منطقه خاورمیانه و شبه جزیره عربستان وجود داشته است. بنظر می رسد ویروس مرس از خفاش به شتر منتقل شده و پس از آن توانایی انتقال به انسان را یافته است.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس گفت: ویروس کرونا جدید که این روزها سر تیتر خبر ها می باشد، کرونای 2019 لقب گرفته است و احتمالا از خفاش به حیواناتی چون گربه و راکون منتقل شده و در مناطقی از چین که استفاده خوراکی از این حیوانات را دارند به انسان منتقل شده است.

افراد در معرض خطر ویروس کرونای 2019

او با اشاره به اینکه عفونت ویروس کرونا در بچه ها هم ایجاد می شود، تصریح کرد: علامت بالینی این ویروس در کودکان یا خیلی خفیف و یا بدون علامت است. بنابراین نمی توان گفت بچه ها آلوده به این ویروس نمی شوند بلکه نه تنها آلوده می شوند بلکه می توانند ویروس را به بزرگسالان منتقل کنند.

روانشاد افراد در معرض خطر ویروس کرونا را هم نام برد: افراد بالای سن 65 سال، افرادی که مشکلات قلبی و عروقی دارند، بیماران دیابتی، بیمارانی سرطانی تحت شیمی درمانی و بیمارانی که نقص سیستم ایمنی دارند در معرض خطر بیماری ابتلا و عوارض شدید و کشنده کرونا هستند و میزان ابتلا در این بیماران به برونشیت و ذات الریه بسیار بالاست.

توصیه هایی عمومی و اختصاصی برای مقابله با کرونا ویروس

عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران گفت: بر اساس دستور العمل های سازمان بهداشت جهانی ضرورتی برای استفاده عموم مردم از ماسک نیست و تنها لازم است کادر پزشکی به دلیل در معرض بودن مداوم و مستقیم با بیماران از ماسک تأیید شده استفاده کنند.

وی توصیه هایی عمومی هم برای مردم داشت: افراد سالم اگر بطور متناوب مبادرت به شستشوی دائمی و صحیح دست نمایند، به نحوی که شستشوی دست ها باید حداقل بیست ثانیه انجام گیرد. فاصله یک متر را رعایت و از تماس با اجسام آلوده مانند دستگیره در آلوده یا سطوح آلوده پرهیز نمایند. همچنین اگر از دست دادن و بوسیدن افراد اجتناب نمایند، انتقال ویروس عملا مختل و به احتمال بالا بیمار نخواهند شد.

او مهم ترین قسمت در مورد مدیریت بیماری ها را پیشگیری دانست و عنوان کرد: ویروس کرونا یک بیماری است که از طریق قطرات تنفسی و تماس نزدیک منتقل می شود و افراد ضمن شستشوی مداوم دست ها، حتی المقدور از لمس صورت، بینی و چشم خودداری شود.

افراد مبتلا به کرونا از چه ماسکی باید استفاده کنند؟

همچنین عضو هیئت علمی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس به بهداشت نیوز گفت: شستشوی دست به قدری در کاهش انتقال بیماری های ویروسی و واگیر مهم است که سازمان بهداشت جهانی روزی را به نام روز جهانی شستشوی دست در پانزدهم اکتبر نامگذاری کرده است.

دکتر روانشاد نکته ی مهمی را به افراد مبتلا به ویروس کرونا گوشزد کرد: پیشنهاد می شود اگر فردی به این ویروس آلوده شد، حتما از ماسک استفاده کند تا بیماری را به افراد سالم و مستعد انتقال ندهد. البته پیشنهاد می گردد از ماسک های استاندارد و مورد قبول D95 استفاده نمایند.

در چه صورتی ویروس کرونا همه گیر می شود؟

دانشیار دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس در این خصوص ادامه داد: افراد بیمار در زمان سرفه و عطسه حتما جلوی بینی و دهان خود را با دستمال گرفته تا از انتشار قطرات تنفسی آلوده که حتی با چشم دیده نمی شوند جلوگیری نمایند و پس از آن دستمال استفاده شده را در ظرف زباله در دار بریزند.

وی ضمن بیان اینکه افراد در معرض خطر بالا که قبلا ذکر شد باید مراقبت های بهداشتی را بیشتر رعایت کنند، گفت: اگر این موازین بهداشت اجتماعی رعایت شود، بیماری تبدیل به همه گیری نخواهد شد و تا حدود بسیار زیادی کنترل می شود. خوشبختانه آمادگی های لازم در سیستم بهداشتی کشور هم پیش بینی شده و کادر درمانی و پزشکی کشور آماده کنترل بیماری هستند.

عو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران یک هشدار جدی داد: باید در نظر داشت در صورت عدم رعایت موازین بهداشتی توسط مردم، بیماری کرونا تبدیل به همه گیری خواهد شد که کنترل آن بسیار مشکل و احتمالا سیستم های بهداشتی کفاف جوابگویی به بیماران را نخواهد داشت.

نشانه های مشکوک ابتلا به ویروس کرونا

او گفت: زمانی نیاز است بیماران به پزشک مراجعه کنند که چند علامت مهم را داشته باشند؛ اول تب ماندگار و بالای 38درجه سانتیگراد، دوم سرفه های دائمی و عمیق و سوم تنگی نفس. در صورت عدم وجود علائم ذکر شده نیازی به نگرانی و مراجعه فوری به پزشک متخصص نخواهد بود.

وی اذعان داشت: در افرای با علایم بالینی خفیف پیشنهاد می گردد علاوه بر رعایت کلیه موازین بهداشتی ذکر شده با استراحت در منزل و مراقبت های بهداشتی بیماری را کنترل نمایند.

اگر این علائم را دارید به مراکز اورژانسی مراجعه کنید

دکتر روانشاد این علائم را اورژانسی و خطرناک دانست: اگر فردی علاوه بر تب بالا، سرفه شدید و تنگی نفس، دچار علایم گوارشی نظیر اسهال و استفراغ شود و یا درد شدید در قفسه سینه در زمان تنفس و یا سرفه احساس کند باید سریعا به مراکز اورژانسی و پزشک مراجعه کند.

عضو هیئت مدیره انجمن ویروس شناسی ایران در آخر به بهداشت نیوز گفت: از نظر شدت بیماری ، ویروس کرونا شدت کمتری نسبت به آنفلوانزا دارد و میزان مرگ و میر آن هم کمتر گزارش است و بنابراین با شرایط موجود و در صورت رعایت موازین بهداشتی جای نگرانی وجود ندارد./بهداشت نیوز