به گزارش پایگاه خبری نشان :

روزنامه خراسان: در بین گوشت‌های سفید، شتر مرغ کلسترول و چربی پایین تری دارد. گوشت به علت آهنی که دارد، برای بدن بسیارمهم است. آهن بدن ابتدا توسط گوشت و سپس سبزیجات تامین می‌شود. گوشت‌های مختلفی در بازار موجود است از جمله شترمرغ، بوقلمون و بلدرچین که در ادامه به مقایسه ویژگی‌ها و ارزش غذایی این سه نوع گوشت می‌پردازیم.

آیا می‌توان از وعده‌های بیشتر گوشت سفید استفاده کرد؟

به طورکلی متخصصان تغذیه می‌گویند بهتر است که بیشتر از گوشت سفید به جای قرمز استفاده کنید، البته این به معنای استفاده بیشتر از این نوع گوشت نیست و نباید مصرف آن بیشتر از دو تا سه بار در هفته باشد. اما نکته جالب توجه این است که با وجود برتری‌هایی که گوشت‌های سفید به قرمز دارد، اما از نظرمیزان آهن رتبه اول همچنان متعلق به گوشت قرمز است.

ویژگی مشترک گوشت سفید

گوشت‌های سفید شامل مرغ، شترمرغ بلدرچین و بوقلمون است که چربی و اسیداوریک کمتری نسبت به گوشت قرمز دارد.

ویژگی گوشت شترمرغ

از میان گوشت‌های سفید، شترمرغ از بقیه سالم‌تر است، زیرا اسیداوریک، کالری، کلسترول و چربی پایین‌تری دارد که باعث می‌شود برای مصرف گزینه بهتری باشد. برای جبران کمبود آهن و ویتامین E و امگا ۳ گوشت شتر مرغ می‌تواند بهترین گزینه برای تامین آهن و ویتامین باشد.

ویژگی گوشت بوقلمون

مقایسه ارزش غذایی گوشت شترمرغ، بوقلمون و بلدرچین

این گوشت از نظر حجم درپخت وپز خوب است، چون برخلاف گوشت‌های دیگر حجم آن بر اثر طبخ کم نمی‌شود. چربی این نوع گوشت نیز نسبت به گوشت قرمز پایین‌تر است و ویتامین «A» آن از گوشت قرمز بالاتراست که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. به همین دلیل مصرف این نوع گوشت به خصوص در فصل سرما برای گروه‌های درمعرض خطر بهتر است. فسفر بالای گوشت بوقلمون وهمچنین مقاومت آن درمقابل بسیاری از بیماری‌هاست که موجب ارگانیک بودن این گوشت‌ها می‌شود.

بوقلمون دارای انواع ویتامین B ازجمله B۱، B۳، B۶ و B۱۲ است. گوشت بوقلمون دارای اسید آمینه پورین است بنابراین مبتلایان به نقرس باید آن را به میزان خیلی کم مصرف کنند و به دلیل داشتن مقدار کمی اگزالات به بیماران مبتلا به سنگ کلیه اگزالاتی، توصیه نمی‌شود. گوشت تیره بوقلمون (ران ها) چربی بیشتری دارد و به افراد دارای چربی خون پیشنهاد می‌شود که از گوشت سفید (سینه) آن استفاده کنند.

ویژگی گوشت بلدرچین

این گوشت هم مغذی و هم کم کالری است. گوشت بلدرچین نسبت به گوشت مرغ پروتئین بیشتری دارد. پروتئین گوشت بلدرچین ۶/۱۹ درصد، گوشت مرغ، ۵/۱۸ درصد است. مقدار چربی گوشت بلدرچین نسبت به گوشت مرغ کمترو مقدار ویتامین‌های B۱۲، B۶، B۲، C، A و مواد معدنی (کلسیم، آهن، فسفر، پتاسیم، روی و مس) آن بیشتر است. اما مقدار کلسترول آن تقریبا برابر است. گوشت بلدرچین نسبت به مرغ سدیم کمتری دارد بنابراین برای بیماران مبتلا به پرفشاری خون و افرادی که به هر دلیل محدودیت مصرف نمک دارند، مناسب است.

AH0GtYmcjxRR