به گزارش پایگاه خبری نشان :

رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت: گرم کردن نان‌های سنتی در خانه با حرارت مستقیم برای از بین ویروس کرونا لازم است و بهتر است مردم از گذاشتن نان در پیشخوان و تکه کردن آن در نانوایی خودداری کنند.

جلال الدین میرزای رزاز افزود: در سطح کشور نان به دو صورت صنعتی و سنتی عرضه می شود. نان های صنعتی یا نان های حجیم در کارخانه های صنعتی تهیه و به بازار عرضه می شود و از دقت نظارت بیشتری در تهیه مواد اولیه افزودنی هایی نظیر میزان نمک، مایه خمیر و ... برخوردار هستند و تحت شرایط بهداشتی تهیه می شوند، بنابراین پس از خرید این نوع نان ها با ضد عفونی کردن پلاستیک آن یا دور انداختن پلاستیک حمل آن می توان از آلوده نبودن آن به ویروس اطمینان نسبی داشت.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اما اگر نان های سنتی که در نانوایی های سنتی تهیه و عرضه می شوند به صورت بهداشتی تهیه یا حمل نشوند، می توانند ناقل ویروس باشند. البته خمیر نان تحت هر شرایطی هم که تهیه شود هنگامی که در تنور پخت قرار می گیرد هر گونه آلودگی ویروسی در آن از بین می رود و نانی که از تنور خارج می شود عاری از آلودگی به ویروس کروناست.

رئیس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی اضافه کرد: ویروس کرونا از راههای گوناگون می تواند از طریق نان سنتی انتقال یابد و سوالاتی مطرح است از جمله اینکه آیا نانوا و فروشنده از سلامت برخوردار هستند و ناقل ویروس نیستند، آیا محلی که برای خنک شدن نان ها استفاده می کنیم عاری از ویروس است، آیا رد و بدل کردن پول باعث آلودگی نان می شود. آیا دادن کارت بانکی به فروشنده و وارد کردن رمز در دستگاه دیجیتالی کارتخوان باعث آلودگی دست ها و متعاقب آن آلودگی نان ها نمی شود، آیا هنگام استفاده از پلاستیک برای انتقال نان به منزل ویروس را هم انتقال می دهیم.

میرزای رزاز ادامه داد: اگر نان آلوده باشد، نمی توان مانند سایر مواد و اقلام دیگرمواد غذایی دیگر آن را بشوییم یا ضد عفونی کنیم و خیلی غیر محسوس و چراغ خاموش ویروس را به داخل خانه خود برده ایم اما می توانیم با یکسری اقدامات بهداشتی احتمال انتقال ویروس را کم کنیم.

وی گفت: در صورت وجود افراد شاغل در نانوایی ها که مشکوک به ناقل بودن یا دارای علائم بیماری هستند باید مراتب را به سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت اطلاع دهیم. از منتظر ماندن در نانوایی و پهن کردن نان برای خنک شدن در میز نانوایی خودداری کنیم، از بریدن و خرد کردن نان توسط چاقو و برس های عمومی که معمولاً در نانوائی ها وجود دارد پرهیز کنیم، اگر از نایلون برای حمل نان به منزل استفاده کرده ایم آن را داخل خانه نبریم و پس از خارج کردن نان آن را دور بیندازیم.

رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه و صنایع غذایی گفت: پس از بردن نان سنتی به خانه باید بدانیم که درجه حرارت پایین و حتی فریز کردن نان در فریزر ویروس های احتمالی موجود در نان را از بین نمی برد. تنها راه اطمینان از اینکه نان فاقد آلودگی باشد، حرارت دادن مجدد آن در منزل قبل از مصرف است.

وی گفت: این حرارت دادن به طریق مختلف امکان پذیر است. استفاده از توسترهای برقی و گازی و استفاده از ماکروویو و در صورت نبود این وسایل استفاده از ماهیتابه و قابلمه برای حرارت دادن و گرم کردن نان توصیه می شود.

ایرنا