به گزارش پایگاه خبری نشان :

"در دهه هفتاد میلادی وقتی اختلافات سیاسی در جامائیکا تبدیل به جنگ داخلی شد، به خانه باب مارلی، خواننده و گیتاریست جامائیکایی حمله کردند اما او در اقدامی صلح‌طلبانه دو روز بعد کنسرت رایگان موسیقی برگزار کرد تا اعلام کند فقط به دنبال صلح و دوستی است."

PnbduCJ1shb3

سایت شبکه خبری الجزیره به نقل از روزنامه شناخته‌شده روسی "ایزوستیا" درباره باب مارلی ـ خواننده، ترانه‌سرا و گیتاریست ـ که در روزهای گذشته سالروز تولدش بود، چنین نوشت: باب مارلی در فوریه ۱۹۴۵ متولد شد. او یکی از برجسته‌ترین چهره‌های معاصر جامائیکا و فعال اجتماعی بود.

در دوران نوجوانی‌اش طعم تبعیض نژادی را چشید و در جوانی به واسطه فعالیت‌های اجتماعی صلح‌طلبانه مدال صلح جهان سوم را از سازمان ملل دریافت کرد. او خواننده‌ای بود که توانست جنگ داخلی در کشورش را متوقف کند. سیاه‌پوستان افراطی و سفیدپوستان نژادپرست او را مورد انتقاد قرار می‌دادند زیرا او برای وحدت آفریقا تلاش می‌کرد.

مارلی در سال ۱۹۷۲ به واسطه تواضعش در سطح جهانی معروف شد. او در یکی از سخنرانی‌هایش گفته بود: "من عاشق گیتارم هستم اما گمان نمی‌کنم که آن را به خوبی بنوازم". این صحبت او بیشتر به شوخی شبیه بود زیرا اریک کلاپتون (گیتاریست مشهور انگلیسی) به او لقب "الهه گیتار" را داده بود و از او به عنوان بهترین نوازنده گیتار در جهان نام برده بود.

باب مارلی در سال ۱۹۷۷ به سرطان دچار شد و پس از دو سال مبارزه با بیماری در سال ۱۹۸۱ و در ۳۶ سالگی جان خود را از دست داد. با وجود اینکه به چهل سال نرسید اما میلیون‌ها طرفدار داشت.

او در واپسین لحظات عمر خود این جمله قابل تامل را بر زبان آورده است: "با پول نمی‌توان زندگی را خرید."

نخست‌وزیر جامائیکا درباره مارلی چنین گفته است: "نمی‌توان این شخص را از حافظه‌ها پاک کرد. او جزئی از حافظه ملت است."/ ایسنا