به گزارش پایگاه خبری نشان :

به نقل از لایوساینس ماهواره‌های آمریکایی و اروپایی که برای پایش کیفیت هوا در مدار زمین قراردارند، کاهش قابل‌توجه در غلظت دی‌اکسید نیتروژن (NO2) را از ماه ژانویه گزارش داده‌اند. دی‌اکسید نیتروژن ماده‌ای آسیب‌رسان است که از وسائل نقلیه، نیروگاه‌های حرارتی و سایر ماشین‌هایی که سوخت‌های فسیلی می‌سوزانند، آزاد می‌شود.

IRVHg9iW1mjZ

بر اساس بیانیه «رصدخانه کره زمین ناسا» این کاهش احتمالا مربوط به کاهش فعالیت‌های اقتصادی و محدودیت‌های مسافرتی در چین از هنگام شیوع ویروس کورونا است.

فئی لیو، پژوهشگرمرکز پروازهای فضایی گدار در این باره می‌گوید: «این برای نخستین باری است که من چنین کاهش شدیدی در آلودگی هوا را بر روی پهنه وسیعی به علت یک رویداد خاص مشاهده می‌کنم.»

تصویری که رصدخانه کره زمین ناسا منتشر کرده است، کاهش قابل‌توجه دی‌اکسید نیتروژن را در فاصله ماه‌های ژآنویه و آغاز فوریه نشان می‌دهد.

به گفته لیو موارد قبلی کاهش قابل‌اندازه‌گیری دی‌اکسید نیتروژن وجود داشته است، از جمله در رکود اقتصادی سال ۲۰۰۸. اما هیچکدام از این موارد به این سرعت یا به این شدت رخ نداده‌اند. به گفته او معمول کاهش در میزان آلودگی هوا در حدود تعطیلات سال نوی قمری چین رخ می‌دهد، اما هیچگاه میزان این کاهش این قدر شدید نبوده است./ همشهری آنلاین