به گزارش پایگاه خبری نشان :

پرویز صوفیوند اظهار داشت: کرونا از قبل هم بوده این ویروس مکررا جهش می‌یابد و تغییر ژنتیکی می‌دهد و این نوع جدید به نام کویدو 19، یک شکل جدیدی از کرونا ویروس است که شناخته شده نیست.

وی ادامه داد: سیستم ایمنی بدن این ویروس را هنوز نمی‌شناسد و همین دلیلی شده برای بروز عوارض آن؛ کویدو 19 همه‌گیری وسیعی در سطح دنیا با انتقال از فرد به فرد با ترشحات تنفسی و همچنین ترشحاتی که در سطوح مختلف باقی می‌ماند، ایجاد کرده است.

این فوق تخصص روماتولوژی، ماندگاری ویروس جدید کروناویروس روی سطوح جامد را از 2 ساعت تا چند روز اعلام کرد و افزود: فعالیت ویروس در دمای 40 درجه و نور آفتاب مستقیم بسیار کم است و در محیط‌های خنک در واقع بیشتر است.

وی تصریح کرد: کویدو 19 در برابر یخ‌زدگی مقاوم است، اگر مواد غذایی را یخ زده و فریز کنیم این ویروس ازبین نمی‌رود، کرونا ویروس جدید با گرم کردن و دمای بالای 70 درجه کاملا از بین می‌رود.

صوفیوند با تاکید بر مصرف غذاهای پخته شده، گفت: غذاهای نیم‌پز همانند تخم‌مرغ نیم‌پز و فست‌فودها را در این ایام برای حفظ سلامتی خودمان کنار بگذاریم، خیلی بهتر است.

وی به دوره نهفتگی 2 تا 14 روز کرونا ویروس اشاره و بیان کرد: فرد بیمار در این حالت می‌تواند سبب انتقال ویروس شود در حالی که هیچ علامت و بیماری ندارد.

صوفیوند، تب، خستگی، سرفه خشک، دردهای عضلانی و خستگی را در قالب علائم اولیه این بیماری عنوان کرد و گفت: 90 درصد مراجعان کلینیک‌های کرونا و اورژانس سطح استان با این علائم هستند که ضرورتی برای مراجعه ندارند، بهتر است در منزل بمانند و خود را تا 2 هفته قرنطینه کنند.

وی تصریح کرد: این دسته از بیماران قرص‌های سرماخوردگی، آنتی‌بیوتیک‌ها و آنتی‌هیستامین استفاده نکنند چون سبب خشکی مخاط و انتقال ویروس می‌شود و زمینه را برای آسیب‌پذیری سیستم ایمنی فراهم می‌کند.

این فوق تخصص روماتولوژی افزود: چنانچه بیماری با علائمی شدید همراه شد به مراکز درمانی مراجعه کنید هر چند دارویی موثر برای مهار ویروس وجود نداریم، اما درمان‌های علامتی انجام می‌شود، اکسیژن می‌دهیم، اگر عفونت ثانویه اتفاق بیافتد آن را کنترل و همچنین اگر نیاز به تهویه مکانیکی و دستگاه تنفسی وجود داشته باشد آن را استفاده می‌کنیم، یعنی کلا درمان‌ها حمایتی است.

وی در پایان از بیمارانی که دارو مصرف می‌کنند به طوری که روی سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد و آن را تضعیف می‌کند خواست، این روزها در منزل بمانند و توصیه‌های بهداشتی را رعایت کنند./فارس