به گزارش پایگاه خبری نشان :

این خشکی پوست دست گاهی می‌تواند تا ترک خوردن پوست دست هم پیش برود و در ایام تعطیلات نوروز موجب ناراحتی روانی برای خانم‌ها شود.

از طرف دیگر، این روز‌ها باتوجه به شیوع ویروس کرونا، بیشتر ما توصیه‌های فراوانی را مربوط به شستن مداوم دست‌ها در طول روز می‌شنویم که خود این مساله هم می‌تواند موجب خشکی پوست دست شود.

از این رو باید برخی نکات بهداشتی را برای مراقبت از پوست رعایت کرد تا پوست دست آسیب نبیند.

اولین و مهم‌ترین توصیه در پیشگیری از خشک شدن یا آسیب دیدن پوست دست‌ها هنگام مواجهه با مواد شوینده، این است که حتما قبل از تماس با این ترکیبات شیمیایی دستکش پلاستیکی ضخیم بپوشید.

چه نوع دستکشی استفاده کنیم؟

دستکش‌های مخصوص ظرف شستن که ضخامت و جنس محکمی دارند، می‌توانند از این نظر گزینه بسیار مطلوبی باشند. به خاطر داشته باشید همیشه، حتی برای شستن کوچکترین ظرف و لباس یا وسیله، حتما دستکش بپوشید تا تماس محصولات پاک کننده‌های شیمیایی با پوست دست باعث خشکی و ترک پوست دست نشود.

شاید بتوان گفت یکی از خطا‌های خانم‌ها هنگام مواجهه با مواد پاک‌کننده، کم اهمیت دانستن آسیب‌های ناشی از برخی از این مواد است. به عنوان مثال، معمولا کمتر دیده می‌شود که خانمی هنگام استفاده از اسپری‌های مخصوص برای پاک کردن شیشه‌ها، کابینت‌ها، درها، دستگیره‌ها یا شیرآلات دستکش بپوشد.

باید بدانید که همه این محصولات پاک‌کننده حاوی درصدی از الکل و ترکیبات ضدعفونی کننده هستند بنابراین تماس آن‌ها با پوست دست می‌تواند سریع باعث خشکی پوست دست، احساس گزگز، سوزش و خارش در کف دست یا پشت دست‌ها شود.

اجاق گاز را بدون دستکش تمیز نکنید!

متخصصان زیبایی بر این باورند که برای حفظ سلامت پوست دست حتی نباید اجاق گاز را هم بدون دستکش تمیز کرد، چه برسد به وسایلی که از شوینده‌های قوی برای پاک کردن آن‌ها استفاده می‌شود.

از نرم‌کننده‌های دست استفاده کنید:

از دیگر توصیه‌های بسیار مهم برای حفظ سلامت دست‌ها، استفاده به موقع از انواع کرم‌های مرطوب کننده و نرم‌کننده است.

از کرم‌های مرطوب کننده بر پایه آب استفاده کنید، چون معمولا کرم‌های مرطوب کننده بر پایه آب سریع جذب پوست می‌شوند.

زمان مناسب کرم زدن به دست‌ها

در این روز‌ها که توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا دست‌هایتان را مرتب در طول روز با آب و صابون بشویید، باید برای جلوگیری از خشک شدن پوست دست‌ها، بعد از شستن و خشک کردن آن‌ها و زمانی که هنوز پوست مقدار کمی نرمی ناشی از رطوبت آب را دارد، دست‌ها را با کمک کرم مرطوب کننده بر پایه آب ماساژ دهید.

هنگام زدن کرم به دست نباید کف دست‌ها، لای انگشتان و اطراف ناخن‌ها را فراموش کنید تا این قسمت‌های پوست دست هم دچار خشکی شدید نشوند.

چندبار از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنیم؟

بعد از استفاده از کرم حدود ۲ تا ۵ دقیقه اجازه دهید ترکیبات موجود در آن به خوبی جذب پوست شوند، بهتر است در این ایام و برای پیشگیری از آسیب دیدگی پوست دست‌ها حتما روزی ۲ مرتبه هم دست‌ها را با کرم‌های نرم‌کننده حاوی ترکیب روغنی ماساژ دهید. یک بار شب‌ها قبل از خواب این کار را بکنید و یک بار هم در میانه روز و زمانی که می‌دانید حداقل یکی دو ساعت نیازی به شستن دست‌ها ندارید.

اگر این مورد ساده را درباره استفاده از مرطوب کننده‌ها و نرم‌کننده‌ها رعایت کنید، حتما می‌توانید از پوست دست‌ها در برابر انواع مواد شوینده، پا ککننده و ضدعفون یکننده محافظت کنید.

از تکنولوژی کمک بگیرید!

در این ایام که که دست‌ها بیشتر با محصولات پاک‌کننده و شوینده در تماس هستند، بیشتر از تکنولوژی برای تمیز کردن لباس‌ها و ظرف‌ها کمک بگیرید تا پوست را هرچه کمتر در معرض تماس مستقیم با انواع شوینده‌ها قرار دهید.

در هنگام خواب دستکش نخی بپوشید

اگر جزو افرادی هستید که در تماس با محصولات شوینده، حتی صابون‌های مخصوص پوست، دچار خشکی شدید دست می‌شوید، حتما شب‌ها بعد از ماساژ دادن پوست دست‌ها را با کرم‌های مرطوب کننده حدود ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس دستکش نخی بپوشید.

پوشیدن دستکش نخی به نرم شدن پوستتان کمک می‌کند، اما باید توجه داشت که این نوع دستکش‌ها باید هر دو روز یکبار شسته شوند.

برای پیشگیری از خشک شدن پوست دست در اثر شستن زیاد می‌توانید از صابون‌های کرم‌دار یا صابون‌های حاوی روغن‌های گیاهی استفاده کنید تا پوست دست‌تان کمتر دچار خشکی شود.

از چه نوع محصولاتی استفاده کنیم؟

در مورد استفاده از محصولات شوینده، پاک‌کننده و ضدعفونی‌کننده هم باید به خاطر داشته باشید حتما از محصولات دارای مهر استاندارد کمک بگیرید تا کمتر در معرض ترکیبات شیمیایی غلیظ و خارج از حد استاندارد متناسب با مصرف خانگی قرار داشته باشید.

مهر