به گزارش پایگاه خبری نشان :

مینو محرز- فوق تخصص بیماری‌های عفونی و رییس مرکز تحقیقات ایدز ایران که این روزها خودش هم به بیماری کرونا مبتلا شده و در قرنطینه خانگی به سر می‌برد، از مردم خواست که در خانه بمانند، خود را در معرض ویروس کرونا قرار ندهند، در ایام عید به دیدن بزرگ‌ترها نروند تا اوج کووید-۱۹ را از سر بگذرانیم.

دکتر مینو محرز با بیان اینکه به هر حال تعدادی از افراد در زمان اوج بیماری مبتلا می‌شوند، گفت: افرادی که بدون علامت به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شوند، دوره بیماری را گذرانده و بهبود می‌یابند. توصیه ما این است که افراد در خانه بمانند، مایعات گرم بخورند، اقداماتی مانند غرغره آب‌نمک انجام دهند، ماهیانه یک عدد ویتامین D مصرف کنند و به صورت نسبی هم استراحت داشته باشند.

وی که خودش به کرونا مبتلا شده است، افزود: من به تبع شغلم تمام مدت بیرون بودم و در جلسات مختلف در مواجهه با افرادی بودم که ممکن بود به کرونا مبتلا باشند. در عین حال تعداد زیادی بیمار داشتم که باید به آنها سر می‌زدم. بنابراین پزشکان تا حدی با کرونا درگیر می‌شوند. حال ممکن است درصد بالایی از افراد ابتلایشان به این ویروس بدون علامت باشد؛ به طوری که یا بیماری دوره کمونش را طی می‌کند و یا اینکه بیمار بدون علامت دوره بیماری را گذرانده و بهبود می‌یابند.

وی تاکید کرد: درباره افرادی که بدون علامت به بیماری مبتلا هستند، نکته مهم ناقل بودن آنهاست. به همین دلیل می‌گوییم که همه افراد در خانه بمانند. زیرا ممکن است فرد به مسافرت برود و حتی تب هم نداشته باشد، اما ممکن است بیماری را به افراد دیگر منتقل کنند. به همین دلیل است که کشورهای دیگر اعلام کرده‌اند که افراد دو هفته در خانه بمانند و با کسی تماس نداشته باشند. در صورتی که تا دو هفته دچار علائم شدید به مراکز درمانی مراجعه کنید و در غیر این صورت بعد از دو هفته بیرون آیید. در این صورت ویروس اگر وارد بدن شده باشد، طی دو هفته دوره نهفتگی را سپری می‌کند.

محرز با بیان اینکه مردم نگران نباشند که ممکن است در خانه باشند و بدون علامت به بیماری مبتلا باشند، گفت: به مردم توصیه می‌کنیم که از خانه خارج نشوند تا در معرض بیماری نباشند. ما بنابر شغلی که داریم، همیشه در معرض ویروس هستیم و در تماس دائم با بیماران هستیم، اما مردم عادی باید در خانه بمانند و اگر هم بنابر ضرورت از خانه خارج شدند باید دستورات بهداشتی را رعایت کنند؛ به طوری که وقتی از بیرون می‌آیند، دست‌هایشان را بشویند و دست آلوده را اصلا به چشم، بینی و دهان نزنند. البته وقتی در خانه هستید، نیاز نیست هر پنج دقیقه یکبار دست‌هایتان را بشویید که پوست دست‌تان دچار مشکل شود، بلکه هر زمان خواستید که چیزی بخورید، دست‌هایتان را بشویید.

وی با اشاره به اظهارتی مبنی بر اینکه همه مردم  به کرونا مبتلا خواهند شد، گفت: این اظهارات فاجعه است. در حال حاضر در اوج اپیدمی هستیم. به طور کلی هر ویروسی که هیچ مقاومتی در برابرش وجود ندارد، وارد یک جامعه می‌شود بین ۴۰ تا ۷۰ درصد افراد باید به ویروس مبتلا شوند تا بیماری به پیک خود برسد و سپس سیر نزولی به خود بگیرد. این همان اتفاقی است که در چین هم رخ داده است. حالا در کشور ما در مرحله اوج بیماری قرار داریم و به همین دلیل می‌گوییم بیرون نروید و به ویژه در ایام عید مسافرت نروید. در خانه‌هایتان بمانید و خود را در معرض ویروس قرار ندهید. این ویروس سرعت انتقال بالایی دارد. حال از این ۴۰ تا ۷۰ درصدی که باید به بیماری مبتلا شوند، ممکن است ۸۰ درصد به صورت بسیار ملایم به این بیماری مبتلا شوند و ۲۰ درصدشان علائم پیدا کرده و به بیمارستان می‌روند که از این ۲۰ درصد ممکن است چهار درصدشان از نوع خیلی شدید مبتلا شوند که البته به بیماری‌های زمینه‌ای و... بستگی دارد.

محرز با بیان اینکه افرادی که به نوع بدون علامت بیماری مبتلا می‌شوند باید حتما در خانه بمانند، گفت: بر همین اساس از مردم خواهش می‌کنم در ایام عید اصلا به دیدن بزرگ‌ترها نروید. زیرا با این کار آنها را در معرض خطر قرار می‌دهید. در این مواقع می‌گوییم بیرون نروید تا خودتان را در معرض بیماری قرار ندهید تا اوج بیماری تمام شود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در حال حاضر به سمت تعطیلی رفته‌ایم، گفت: ادارات و شرکت‌ها هم تا حد امکان به صورت دورکاری  کار کنند. کسانی هم که مجبورند سرکار بروند، از خودشان مراقبت کنند، دست‌هایشان را بشویند، اگر مجبورند با اتوبوس و مترو رفت‌وآمد کنند، مراقب سرفه و عطسه کردن‌شان باشند، دست‌هایشان را به چشم، دهان و بینی نزنند و به محض اینکه به منزل رسیدند، دست‌هایشان را بشویند.

محرز همچنین اظهار کرد: متاسفانه از آنجایی که رسانه‌های ما هیچ گاه به این اندازه در حوزه سواد سلامت کار نکرده‌اند، سواد سلامت مردم رشد نکرده است. از طرفی فضای مجازی بیشتر مردم را گیج کرده و وسواس گرفته‌اند. این کرونا نیست که مردم را آزار می‌دهد، بلکه اپیدمی اخبار است که هر کسی در فضای مجازی مطلبی را می‌گوید و نمی‌توان صحت و سقم آن را فهمید. این موضوع برای مردم استرس ایجاد کرده است.

وی تاکید کرد: خواهشم از مردم این است که خودتان را دچار اپیدمی اخبار نکنید. این موضوع از کرونا بدتر است. اگر در خانه هستید، فیلم ببینید، کتاب بخوانید، با بچه‌هایتان بازی کنید و فقط در اینترنت به دنبال اخبار نباشید. این بیماری جهانی شده است و باید این مرحله حاد را بگذرانیم. تنها کاری که باید در این مرحله انجام دهیم، این است که تا حد امکان خودمان را در معرض ویروس قرار ندهیم و دستورات بهداشتی را جدی بگیرید. دست ندهید، روبوسی نکنید، به دیدار بزرگ‌ترها نروید تا آنها را بیمار نکنید. سعی کنید عید را کمی عقب بیندازید. در این صورت در حالت خوشبینانه می‌توان امیدوار بود که اوج بیماری تمام شده و از شدت بیماری کم شود./ ایسنا