به گزارش پایگاه خبری نشان :

زمزمه بسته شدن حرم حضرت معصومه(س) برای جلوگیری از همه‌گیری شیوع ویروس کرونا، از همان روزهای ابتدایی شیوع ویروس کرونا در قم شنیده می‌شد و پس از حدود یک ماه کشمکش بین موافقان و مخالفان، بالاخره غروب روز گذشته این اقدام اجرایی و حرم کریمه اهل بیت(س) به صورت موقت تعطیل شد.

با اعلام خبر بسته شدن حرم حضرت معصومه(س)، عده‌ای که افراد به بهانه اعتراض نسبت به این اقدام با تجمع جلوی حرم، با سردادن برخی شعارها مذهبی، اقدام به ورود اجباری به داخل حرم کردند. 

در حالی که شیعه محب اهل بیت(ع) به هنگام ورود به حرم‌های مطهر اذن دخول می‌گیرد و باادب و احترام وارد این اماکن مقدس می‌شود؛ دیشب اما عده ای که داعیه دینداری دارند، به آستان کریمه اهل بیت(س) هتک حرمت کردند و این سوال را برای بسیاری مطرح کردند که این چه زیارتی است که برایش در خانه صاحبخانه را می‌شکنند؟

عده‌ای معلوم‌الحال پیش تر نیز با آلودن ضریح حرم های امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) به آب دهان خود سعی داشتند به زعم خود ثابت کنند که ویروس کرونا دروغ یا بر مومنان و مسلمانان اثر ندارد یا اینکه در داخل حرم امکان آلودگی ویروسی و انتقال آن بین مردم وجود ندارد، امری که هیچ موافقتی با عقل و تعالیم دینی ندارد. 

این اتفاق نامبارک از همان ابتدا به صورت وسیع در شبکه‌های اجتماعی و رسانه ای داخل و خارج از کشور منتشر شد و تحلیل‌های مختلفی برای آن بیان شد؛ برخی مسببان این اتفاق را فریب‌خوردگان داخلی و برخی نیز آن را به گردن عوامل خارجی انداختند.

به هر سو این عمل شنیع در شهر مقدس قم که پایگاه تشیع و انقلاب است، رخ داد و خوراک تبلیغات رسانه ای بسیاری از مغرضان شد و مطالب مختلفی در تحلیل علل و عوامل این رویداد نوشته و عناوین مختلفی در شبکه‌های اجتماعی به این هنجارشکنان نسبت داده شد اما حادثه دیشب نشان داد این رشته تحجر سر دراز دارد و اگر هوشیاری مردم و مسوولان نباشد ممکن است بیش از این بر دامنه قم هراسی و شیعه هراسی بیفزاید. 

در واکنش به این رخدادها از جمله حمله دیشب عده ای به درهای حرم حضرت معصومه (س)، برخی آن‌ها را کار قشری های افراطی دانسته برخی دیگر نیز از شیعه انگلیسی، طیف خاصی از طلاب و جوانان مدعی انقلابی گری در قم و ... دانستند اما کمتر کسی بود که از این اقدام آنان حمایت و یا حتی با آنان همدلی نشان دهد. 

با این حال سوال درباره ماهیت این افراد و وابستگی های احتمالی جریانی و فرقه ای آنان به یک یا چند منبع تحریک/ حمایت کننده از مهمترین محورهایی است که ذهن فعالان سیاسی، خبرنگاران و نیز کاربران شبکه های اجتماعی در قم طی ۲۴ ساعت گذشته به خود مشغول داشته است. 

فعالان فضای مجازی و رسانه ای در حالی همچنان به ابعاد مختلف این رویداد می پردازند که گاه با کنایه و اشاره و گاه نیز به صراحت، برخی گروهها و افراد را متهم به دست داشتن و یا حمایت از هتک حرمت شب گذشته می کنند. 

به عنوان مثال پایگاه خبری قم نیوز در گزارش تحلیلی نوشته است: ۲۴ اسفند ۹۸ فراخوانی برای تجمعی با عنوان «جاماندگان از مدافعان حرم» در یکی از کانال‌های شناخته‌شده در پیام‌رسان بومی ایتا منتشر شد و حجت‌الاسلام دشتی، مدیر این کانال برای مخاطبان خود که جمعی از طلاب و حوزویان با رویکرد «انقلابی» به شمار می‌آیند، نوشت: «جاماندگان از مدافعان حرم، حرم حضرت معصومه سلام الله علیها را دریابید. با توجه به اینکه شنیده‌شده وزارت کشور دستور تعطیلی کامل حرم حضرت معصومه(‌س) از صبح فردا را به استانداری قم داده، بسیاری از امت حزب الله امشب را در حرم می‌مانند تا مانع این اقدام شوم گردند.»

به نوشته این کانال تگرامی، حجت‌الاسلام دشتی در این مطلب که نام وی را نیز به عنوان نویسنده پای خود داشت ـ که از امکانات مشابه پیام‌رسان ایتا و تلگرام است ـ‌ برای مخاطبان خود افزوده بود: «لطفا تا قبل از اذان صبح به جمع مدافعان حرم بی‌بی بپیوندید تا نماز جماعت صبح را با هم بخوانیم و با این اقدام آیت الله سعیدی را در این مقاومت یاری نمایید. آجرکم الله.» اما دشتی کیست و از طرف چه جریاناتی در قم حمایت می‌شود؟ این گزارش کوتاه قصد پاسخگویی و واکاوی این سوالات را به دلایل مشخصی ندارد. این مطلب اما مشخص می‌کند که جریانی حساب‌شده برای ایستادن در مقابل مصوبه ملی در جهت تعطیلی موقت حرم حضرت معصومه(س) خود را از ۲۴ اسفندماه برای تجمع غیرقانونی آمده کرده بود. این مطالب به شکل علنی بیان‌شده بود و در فضای مجازی نیز مشخص بود و لذا دستگاه‌های انتظامی و نظارتی قادر به رصد آن بوده‌اند و قطعا با توجه به سابقه این کانال، مورد رصد قرارگرفته است.

برخی کاربران دیگر اما حوادث دیشب در قم و حتی مشهد را به جریان موسوم به شیعه انگلیسی وابسته به یکی از روحانیون قم دانسته و - به زعم خود - شواهد و قرائنی در متن تصاویر  و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی برای اثبات این ادعای خود ذکر کرده اند. 

یکی از کاربران طلبه به نام "مصطفی محدثی" نیز در چندین توییت مدعی شد که "صفحات شیعه های انگلیسی رو تو فجازی شخم میزدم، اون چیزی که متوجه شدم گروه بانوان و هیئتی ها با بیان اشعار و لعن مشغول فحاشی به نظامن و دعوت میکنن برید حرم!!! وقتی هم که رفتن، دوربینهای منوتو اونجا منتظره تا با عبارت "جهل مسلمین" از این جاهلان انگلیسی و بازیچه، استقبال کنن..."

وی در توییت دیگری نوشت: صریحا عرض میکنم لیدر جریانات لیسندگی ضریح و اعتراضات و شکستن درب حرم بر عهده فرقه شیرازی است ... دیشب بنده حدود ۱۶۰ صفحه و ۲۳۹ هشتگ مختلف رو آنالیز کردم، بیشترین افراد تندرو در این زمینه، همین طیف انگلیسی هستند.

برخی دیگر از فعالان رسانه‌ای و شبکه های اجتماعی قم نیز از حضور تعدادی از افراد و جوانانی که در تقسیم بندی های موسوم به متحجر غیر انقلابی جا داده می شود و برخی دیگر از فعالان رسانه ای نیز از حضور برخی جوانان انقلابی از یک طیف خاص در میان تجمع کنندگان شب گذشته مقابل درهای حرم مطهر حضرت معصومه (س) سخن گفته اند.

یکی از فعالان رسانه ای قم که با نام کاربری "خیزران" در توییتر فعالیت دارد اما در نوشته هایی در خصوص حوادث دیشب از جمله مدعی شد که "گروهی از طلاب که در پوشش کانال حوزه انقلابی، فراخوان برای جلوگیری از بستن حرم حضرت معصومه دادند، جزو دسته بندی جریان متحجر حوزه قرار نمی گیرند بلکه جزو دسته بندی طلاب انقلابی جوان به شمار می روند که اتفاقاً در سالهای گذشته هم بر علیه مرجعیت سنتی و هم جریان متحجر موضع گرفته بودند".

این تحلیل های متفاوت و گاه متضاد از عوامل پشت پرده حوادث دیشب قم در حالی است که هنوز منابع مستقل سیاسی و امنیتی هنوز در خصوص صحت و سقم این ادعاها و همچنین واقعیت پشت پرده حوادث دیشب اظهار نظر نکرده اند و تنها حجت الاسلام والمسلمین حسن غریب دادستان قم بود که اعلام کرد: درپی تجمع غیرقانونی در اطراف حرم حضرت معصومه(س) و هتک حرمت تعدادی افراد اجیرشده به حریم حرم مطهر که دیشب در قم رخ داد، ۱۱ نفر دستگیر و در اختیار دستگاه های قضایی قرار گرفتند.

از تلخ صعودی بودن آمار مبتلایان به ویروس کرونا تا جدی نگرفتن قرنطنیه از سوی گروههای از مردم، برخی صنوف و نهادها در قم که بگذریم، حادثه هتک حرم گروهی از افراد به حرم حضرت معصومه (س) اکنون در حالی که درصدر اخبار و مطالب شبکه های اجتماعی قرار دارد که بسیاری از مردم قم با ارسال یام هایی در این شبکه‌ها ضمن این که ناراحتی خود را از تعطیل شدن حرم مطهر حضرت معصومه(س) ابراز و در عین حال از این تصمیم برای مقابله با شیوع کرونا استقبال می کنند، اما خواستار مشخص شدن علل و عوامل پشت پرده این ماجرا نیز هستند.

در پایان باید یادآور شد به دلیل اهمیت این اتفاق نامیمون و ضربه‌ای که این اقدام موهن می تواند به وجهه اسلام و تشیع بزند، ضروری به نظر می رسد مسوولان ذیربط با انجام تحقیقات حرفه ای و دقیق، عوامل بروز چنین هتک حرمتی را شناسایی و ضمن برخورد مناسب قانونی به افکار عمومی معرفی کنند تا ضمن پیشگیری از رخدادهای مشابه، جامعه همچنین از گمانه زنی و رد و بدل شدن اتهامات میان گروهها و جریانات اجتماعی و مذهبی بی نیاز شود. / ایرنا