به گزارش پایگاه خبری نشان :

 عبدالرضا بیگناه در پاسخ به اینکه آیا شکرک زدن عسل نشان دهنده نامرغوب بودن عسل است یا خیر گفت: به دلیل اینکه عسل را نمی‌شناسیم تصور می‌کنیم هر زمان که عسل شکرک زد پس تقلبی است، در حالی که این تفکر کاملا اشتباه است و شکرک زدن عسل دلیل بر نامرغوبی آن نیست بلکه اتفاقا برعکس است، یعنی عسل طبیعی و خالص بعد از چندماه شکرک می‌زند و عسلی که شکرک نزند حتما به آن مواد نگهدارنده اضافه شده است.

وی با بیان اینکه عسل ماندگاری بالایی دارد، گفت:هرچه رطوبت عسل بیشتر باشد زودتر شکرک می‌زند و اگر رطوبت آن نیز کمتر شود این پدیده دیرتر اتفاق می‌افتد.

رییس انجمن ملی زنبورداران و تولید کنندگان عسل ایران در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه سالانه حدود ۸۵هزارتن عسل در کشور تولید و حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن صادر می‌شود، اظهار کرد: استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، مازندران و فارس بیشترین تولیدات عسل را دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان عسل با کیفیت را از عسل بی کیفیت تشخیص داد، گفت: شرکت‌های بزرگ ثبت شده که بسته بندی عسل را انجام می‌دهند مسئول فنی آزمایشگاه دارند و کیفیت عسل تولید شده را بررسی می‌کنند. از طرفی سازمان‌های مربوطه، چون سازمان استاندارد، سازمان غذا و دارو نیز نظارت مستقیم بر این شرکت‌ها دارند و اگر این شرکت‌ها مرتکب تخلفی شوند توسط تعزیرات جریمه خواهند شد؛ بنابراین شرکت‌های معتبر و ثبت شده عسل با کیفیت دست مردم می‌دهند.

به گفته او، گاهی مردم عسل را از افراد متفرقه و بدون هیچ نام یا لیبلی خریداری می‌کنند که سرشان نیز کلاه می‌رود.

رییس انجمن ملی زنبورداران و تولید کنندگان عسل ایران با اشاره به اینکه آب و هوا و میزان رطوبت، تنوع گیاهی، نوع منطقه (کوهستانی، دشت و...) و رنگ گل کیفیت عسل را تعیین می‌کنند و برای شناخت نوع و کیفیت عسل باید با اقلیم مناطق آشنا بود، گفت:مواد اولیه عسل گل است و حدود ۲هزارگونه گل در کشور داریم و همین امر باعث می‌شود تنوع عسل نیز در کشور بالا رود که از انواع عسل نیز می‌توان به عسل گون، کنار، شبدر، کاکوتی، یونجه، آویشن و.. اشاره کرد.

وی اضافه کرد: افراد می‌توانند براساس ذائقه شان عسل مورد نظر را تهیه کنند و شرکت‌های بسته بندی نیز معمولا مشخصات عسل را بر روی بسته ذکر می‌کنند تا افراد با آگاهی از محتویات آن، نسبت به خرید عسل اقدام کنند.

بیگناه در پایان گفت: قیمت عسل معمولی کیلویی ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان و عسل مرغوب کیلویی حدودا ۱۲۰هزار تومان است.

ایسنا