به گزارش پایگاه خبری نشان :

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی جایزه مصطفی(ص)، پروفسور جکی یینگ، برگزیده جایزه مصطفی(ص)  ۲۰۱۵ و رییس آزمایشگاه نانوزیستی سنگاپور است. او برای تلاش ها و دستاوردهایش در زمینه ساخت مواد و سیستم‌های پیشرفته نانو، مواد زیستی با ساخت نانویی و سیستم‌های زیستی مینیاتوری شده از برگزیدگان جایزه مصطفی(ص)  است.

یینگ کیت تستی ارائه کرده که قادر به تشخیص ویروس کرونا در مدت زمان ۵ دقیقه است.

این درحالی است که در همه کشورهای جهان، آزمایش تشخیص اولیه بیماری کووید ۱۹ و جداسازی فوری بیماران مبتلا به این ویروس بسیار مهم است. پروفسور یینگ و تیم او کیت تشخیص ویروس کرونا را تولید کردند که در صورت تأیید و دریافت مجوز، سریعترین تست تشخیص کووید۱۹ در جهان خواهد بود.

برای انجام این تست با استفاده از یک سُواب از ترشحات تنفسی فرد مشکوک به ابتلا نمونه‌گیری می‌شود تا ماده ژنتیکی ویروس (RNA) مورد بررسی قرار گیرد. سپس با استفاده از یک دستگاه قابل حمل، نمونه مورد بررسی قرار گرفته و با به کارگیری روش سریعی که پروفسور یینگ و تیمش آن را Cepat  (به معنی فوری به زبان مالایی) نامیدند، نتیجه تست پس از مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه مشخص می‌شود.

یینگ در این باره گفت: در بیمارستان زنان و کودکان KK، با استفاده از نمونه‌های واقعی بیماران اعتبارسنجی بالینی اولیه این کیت را انجام داده و حساسیت و دقت این تست را ارزیابی کردیم.

وی افزود: در صورت تأیید نهایی، می‌توان با بهره گیری از این فناوری، از این کیت‌های تشخیص  در بیمارستان‌ و حتی درمانگاه‌های عمومی استفاده کرد.

از آنجایی که به گفته یینگ رقابت بر سر ساخت کیت دقیق و سریعی است که بدون استفاده از تجهیزات گران قیمت قابل استفاده باشد، این تست بسیار ارزشمند است؛ زیرا روش متفاوتی را برای شناسایی ویروس به کار می‌گیرد. درحالی که تست های فعلی به ۲ تا ۳ ساعت زمان و تجهیزات اختصاصی نیاز دارد.

برگزیده جایزه مصطفی(ص)  ۲۰۱۵ و تیم او پس از ۶ هفته تلاش و تحقیق، روش جدیدی را ابداع کردند که مثل تست RT-PCR ماده ژنتیکی ویروس را تکثیر می کند؛ با این تفاوت که در این روش می توان در مدت یک دقیقه، به یک میلیون نسخه از DNA دست یافت و حصول این نتیجه فقط با استفاده از آنزیم ویژه‌ای که در آزمایشگاه او ساخته شده، امکان‌پذیر است.

یینگ درباه کیت‌های تشخیصی فعلی در آزمایشگاه‌ها اظهار داشت: هنگام استفاده از آنها باید حساسیت را مدنظر قرار داد. تست های رایج ممکن است همیشه قادر به تشخیص ویروس نباشند یا اینکه نتیجه تست را منفی نشان دهند. این مسئله زمانی رخ می‌دهد که بیماری در بدن فرد مبتلا به کووید۱۹ نهفته و بیمار بدون علامت است یا بار ویروسی بیمار پایین است (عفونت هنوز در مراحل اولیه بوده و قابل شناسایی نیست).  

وی خاطرنشان کرد: بهترین تست، تستی است که خیلی سریع عفونت بیمار را در مراحل مختلف بیماری صرف نظر از بار ویروسی بالا یا پایین نشان دهد و ما به پژوهش های لازم در این باره ادامه داده و کیت‌های تشخیصی خود را توسعه می‌دهیم.

طبق آخرین آمار ابتلا به کرونا در کشور، تاکنون ۳۸ هزار و ۳۰۹ نفر به طور قطعی در ایران به ویروس کرونا مبتلا شده اند،  ۲ هزار و ۶۴۰ نفر بر اثر این ویروس فوت کرده و ۱۲ هزار و ۳۹۱ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

جایزه مصطفی(ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. این جایزه به نام حضرت محمد(ص) و به دلیل تأکید بسیار پیامبر به علم‌آموزی به نام یکی از القاب او، مصطفی، به معنای برگزیده نام‌گذاری شده است. مبلغ پرداختی به برنده این جایزه ۵۰۰ هزار دلار است که از راه‌هایی چون وقف دارایی‌های مؤسسات بزرگ اقتصادی و دانش‌بنیان، صاحبان سرمایه یا عموم علاقه‌مندان به رشد علمی جوامع اسلامی تأمین می‌شود.