به گزارش پایگاه خبری نشان :

 مریم یعقوبی با اشاره به اینکه که ویروس کرونا چه مدت روی سطوح زنده می‌ماند، در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هنوز دقیقاً مشخص نیست، گمان می‌رود ماندگاری آن روی سطوح، بسته به جنس سطح و دما و رطوبت محیط مانند دیگر ویروس‌های این گروه بین چند ساعت تا چند روز باشد.

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو کاشان گفت: در صورتی که گمان می‌کنید سطح کار شما آلوده شده است، از یک ضدعفونی کننده ساده جهت تمیز کردن آن استفاده کنید.

وی افزود: مطالعات نشان می‌دهند که این ویروس روی سطوح سخت و صیقلی مانند استیل، پلاستیک، میز کار و شیشه تا 72 ساعت و روی سطوح مسی تا 4 ساعت زنده و فعال باقی می‌ماند.

یعقوبی گفت: هرچند تعداد این ویروس طی زمان روی این سطوح کاهش می‌یابد، اما به علت حضور حتی تعداد کم این ویروس در صورت امکان از دست زدن به این سطوح در محیط‌های عمومی خودداری و در صورت اجبار، از تماس دست آلوده با صورت خود پرهیز کنید.

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم دانشگاه خاطرنشان کرد: سطوحی مانند پارچه، مقوا و کاغذ نمی‌توانند مقدار قابل توجهی از این ویروس را روی خود نگه دارند و حتی این مقدار کم نیز پس از 24 ساعت روی این سطوح قابل مشاهده نیست.

وی افزود: حین خرید مواد غذایی ناچاراً باید برخی سطوح مانند قفسه‌ها، چرخ‌های خرید و کانتر را لمس کرد، بهترین کار برای جلوگیری از آلودگی دست‌ها در این مکان‌ها استفاده از ضدعفونی کننده‌ها است و ممکن است این ضدعفونی کننده‌ها در ورودی فروشگاه‌های بزرگ موجود باشند، در غیر این صورت درصورتی که به ضدعفونی کننده‌ها دسترسی دارید از آن‌ها استفاده کرده یا در اولین فرصت دست‌های خود را با آب و صابون بشویید.

یعقوبی در ادامه بهترین راه پرداخت مبلغ را استفاده از نرم‌افزارهای پرداخت اینترنتی عنوان کرد و گفت: در صورت عدم دسترسی اولویت با پرداخت توسط دستگاه کارت‌خوان و در آخر پول نقد است.

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم معاونت غذا و دارو کاشان در خصوص انتخاب مواد غذایی جهت مصرف اظهار داشت: مواد غذایی که امکان پخته شدن، پوست کنده شدن و یا شسته شدن با آب و صابون و سپس آب‌کشی کافی را داشته باشند، جهت مصرف انتخاب کنید.

وی افزود: سلامت موادی که در کارخانه‌ها بسته‌بندی نشده‌اند (بسته‌بندی آزاد دارند) بستگی به سلامتی فرد بسته‌بندی کننده دارند.

یعقوبی افزود: مواد غذایی کنسرو شده به علت آماده‌سازی در دمایی بسیار بالاتر از دمای قابل‌تحمل توسط کروناویروس، خالی از این ویروس است و می‌توان با آسودگی خاطر از آن‌ها استفاده کرد.

کارشناس مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم ادامه داد: شست‌وشوی مواد خوراکی توسط آب و صابون، بخصوص در موادی که سطح صافی نداشته، آب به بسته‌بندی آن‌ها نفوذ می‌کند و یا میوه‌هایی که تکه شده‌اند، باید تنها در صورتی انجام گیرید که مطمئن هستید می‌توانید کل صابون استفاده شده را از روی سطح آن‌ها آبکشی نمایید.

وی در پایان یادآور شد: اگر بسته‌ای قرار است به شما تحویل داده شود، با توجه به این که کرونا ویروس روی سطوح دارای خلال مدت کمتری فعال باقی می‌ماند، درخواست کنید تا این بسته در بسته‌بندی مقوایی، کاغذی و یا پارچه‌ای برای شما ارسال شود و تا حد امکان از تحویل گرفتن بسته‌های پلاستیکی خودداری کنید و در صورت استفاده از تسهیلات عمومی (مانند حمل و نقل، دستشویی، دستگیره درها و ...)، دستان خود را با آب و صابون کاملاً بشویید.

فارس