به گزارش پایگاه خبری نشان :

طراحی ارگونومیک ایستگاه کار با رایانه، در هر محیطی که مشغول کار باشید ضروری است و تأثیر زیادی در رعایت وضعیت‌های بدنی مناسب و کاهش خطر ابتلا به آسیب‌های اسکلتی- عضلانی دارد.

میز کار خود را چگونه تنظیم کنیم؟

فضایی را با یک میز یا میز تحریر برای استفاده از کامپیوتر اختصاص دهید. هرگز به مدت طولانی روی تخت یا کاناپه کار نکنید. دقت کنید صفحه نمایش را به گونه‌ای تنظیم کنید که بالاترین نقطه آن، در سطح ارتفاع چشمانتان یا کمی پائین‌تر قرار داشته باشد.

صفحه نمایش را به اندازه طول بازو از خود دور کنید. این فاصله می‌تواند از ۴۵ تا ۷۰ سانتی متر متفاوت باشد. ساعدهای خود را نزدیک تنه بر روی دسته‌های صندلی قرار دهید. مچ و ساعد خود را هم‌راستا و موازی با زمین قرار دهید. طوری بنشینید که کف پاهایتان بر روی زمین، زانوها در ارتفاع لگن و یا پایین تر از آن و ۲.۵ الی ۵ سانتی متر از لبه صندلی فاصله داشته باشد.

اگر سطح کارتان خیلی بلند است، یا از یک صندلی بلندتر استفاده کنید، یا با استفاده از یک بالش، ارتفاع نشستن خود را بالاتر برید. برای جلوگیری از آویزان شدن پاهایتان، می‌توانید از یک زیرپایی یا جعبه استفاده کنید. حتما از صندلی‌هایی استفاده کنید که پشتی داشته باشد. اگر از صندلی آشپزخانه استفاده می‌کنید، یک کوسن را روی سطح نشیمنگاه قرار داده و یک حوله یا پتوی کوچک نرم را لوله کنید و در محل گودی کمر خود بگذارید و اگر از مبل یا کاناپه استفاده می‌کنید برای جلوگیری از فرو رفتن داخل عمق آن یک کوسن را پشتتان قرار دهید.

اهمیت تحرک ما بین انجام کار

به یاد داشته باشید ورزش کردن، تحرک داشتن و فعالیت ماهیچه‌ای، به بهبود گردش خون، سطح انرژی و حالت خلقی شما کمک می‌کند و باعث می‌شود هنگام دوباره از سر گرفتن کارتان احساس سرزندگی و شادابی کنید. استراحت دادن به بدن بعد از مدتی کار مداوم یا فعالیت تکراری، به کاهش خطر آسیب‌های اسکلتی – عضالنی کمک می‌کند.

چه میزان نور برای محل کار مناسب است؟

تا حد امکان محلی را به کار کردن اختصاص دهید که از نور طبیعی بهره‌مند باشد. منطقه کار خود را در گوشه‌های تاریک قرار ندهید و در صورت لزوم از لامپ استفاده کنید. بهتر است میز کارتان را با زاویه ۹۰ درجه نسبت به پنجره قرار دهید تا خیرگی به مانیتور، میز و...کم شود.

بنابر اعلام دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، فراموش نکنید بعد از هر ۲۰ دقیقه کار با صفحه نمایش، به مدت حداقل ۲۰ ثانیه به نقطه‌ای در فاصله ۶ متری خود نگاه کنید و چشمانتان را مرطوب نگه دارید و پلک زدن را فراموش نکنید.