به گزارش پایگاه خبری نشان :

دیابت یا بیماری قند از جمله بیماری‌هایی است که به طور مستقیم با وضعیت تغذیه‌ای فرد مبتلا در ارتباط است. با توجه به اهمیت تغذیه در وضعیت بیماران دیابتی لازم است این افراد به توصیه متخصصان در این زمینه توجه ویژه داشته باشند؛ زیرا اولین قدم در کنترل دیابت، تغذیه صحیح است؛ اگر بیمار دیابتی با یک رژیم متعادل به وزن مناسب برسد از افزایش قند خون و عوارض بلندمدت آن پیشگیری می‌شود.

کورش صمد پور متخصص تغذیه و رژیم درمانی  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند و قند خون این افراد کنترل و نرمال است، شانس ابتلای این بیماران به کرونا با دیگر افراد عادی تفاوت زیاد ندارد. در واقع اگر مبتلا به کوئید ۱۹ شوند، امکان شدیدتر بودن بیماری وجود دارد که باید این روز‌ها به طور جدی از خود کنترل و مراقبت کنند.

او افزود:صحبت و شایعاتی در سطح جامعه بوجود آمده است که با ورود ویروس کرونا برای یک دوره زمانی دارو‌های مصرفی خود را قطع کنید، در صورتی که توصیه می‌شود، از قطع مصرف دارو‌های خود به طور کامل پرهیز کنید. همچنین مشاهده می‌شود بعضی از این افراد دارو‌های گیاهی را جایگزین دارو‌های قبلی خود کرده اند، اما افراد دیابتی به خصوص افرادی که از انسولین استفاده می‌کنند نباید دارو‌های خود را قطع و جایگزین کنند. در صورت تمام شدن دارو‌های مصرفی حتما یکی از اعضای خانواده برای تامین دارو‌های مورد نیاز به مراکز درمانی مراجعه کند تا روند مصرف دارو قطع نشود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: افراد دیابتی نیاز دارند که بیش از بقیه افراد استرس خود را کنترل کنند، زیرا استرس در تضعیف سیستم ایمنی موثر است و خطر ابتلا به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد. افراد دیابتی برای کنترل استرس و تقویت سیستم ایمنی حتما ورزش خانگی و فعالیت در خانه را انجام دهند. زیرا زیاد نشستن در منزل یا مقابل تلویزیون و سیستم کامپیوتر خطر افزایش قند خون را در پی دارد؛ بنابراین حتما فعالیت بدنی را در روز‌های قرنطینه خانگی پیگیری کنید.

کورش صمدپور در رابطه با رژیم غذایی افراد دیابتی مطرح کرد:رژیم غذایی افراد دیابتی در این روز‌ها باید با دقت بیشتر پیگیری شود؛ به این صورت که از مصرف قند‌های ساده مانند، کیک، شیرینی، بیسکویت و آبمیوه‌های صنعتی به شدت پرهیز شود. همچنین نوع نان و غلات این افراد سبوس دار باشد. توصیه می‌شود بشقاب غذای افراد دیابتی، از موارد زیر تشکیل شود:

یک سوم سالاد و سبزی

یک سوم پروتئین

و یک سوم غلات

باید به این نکته توجه داشت که حدالامکان شب‌ها از مصرف برنج پرهیز و بیشتر از غلات سبوس دار استفاده کنند.

صمدپور بیان کرد:افراد دیابتی باید توجه داشته باشند در مصرف میوه افراط نکنند و حدالامکان از خود میوه استفاده کنند، زیرا مصرف آب میوه به شدت قند خون را افزایش می‌دهد و کنترل آن را سخت‌تر می‌کنند.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی مطرح کرد: افراد دیابتی به مصرف وعده‌های غذایی به موقع، توجه ویژه داشته باشند؛ زیرا این افراد که نامنظمی در وعده‌های غذایی دارند، باعث عدم تعادل قند خون می‌شود و به هیچ عنوان تعداد وعده‌های غذایی خود را کاهش ندهند. همچنین خواب منظم و کافی در تنظیم قند خون این افراد موثر است./باشگاه خبرنگاران