به گزارش پایگاه خبری نشان :

سید محمد علوی پیش از ظهر دوشنبه در حاشیه انعقاد تفاهم‌نامه با سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) خوزستان و نشست خبری، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا جلسات با کمترین تعداد نفرات ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حفظ فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار می‌شود.
 

 آنچه دیگران می خوانند:
 

وی افزود: در ابتدا نام این ویروس، کرونا ویروس ووهان بود و بعدها با تداوم شیوع سازمان جهانی بهداشت نام آن را کووید ۱۹ گذاشت چون نمی‌خواست نام کشور یا ملتی را داشته باشد که باعث تفرقه بین مردم شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه تمام کشورهای دنیا به طور تقریبی به این ویروس مبتلا شده‌اند و اکنون دیگر پاندمی است، تصریح کرد: کرونا ضربه‌های سنگینی به حوزه اقتصادی، اجتماعی فرهنگی و روابط بین کشورها وارد کرد و هیچ عاملی تاکنون این طور نبوده است و حتی رئیس سازمان بهداشت اعلام کرد که این اتفاق در ۵۰ سال اخیر برای سازمان بی‌سابقه است.

علوی یادآور شد: کرونا ویروسی است که حیات اجتماع بشریت را تهدید می‌کند و میزان اطلاعات ما در خصوص آن خیلی زیاد نیست و این کار را سخت می‌کند؛ یعنی ندانسته‌های ما بیشتر از دانسته‌ها است.

وی عنوان کرد: آمریکا با بیشترین اطلاعات ولی بیشترین مرگ‌ها را هم دارد که نشان می‌دهد در مقابل این ویروس باید اقدامات خیلی بیشتر از قبل را انجام دهیم.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: هرچه اطلاع‌رسانی به خصوص در فضای مجازی افزایش پیدا کند، اطلاعات صحیح و علمی‌تری به دست مردم رسیده و در زمینه مبارزه با ویروس کرونا موفق‌تر می‌شویم.

علوی در خصوص رعایت نکردن اصناف و بازگشایی آنها گفت: برخی از اصناف با وجود ثبت‌نام در سامانه ولی به تعهدات خود عمل نکردند؛ با این وجود بازرسی‌های مستمر از بخش اصناف انجام می‌شود.

وی ادامه داد: رفتار مردم با قوه قهریه قابل اصلاح نیست و باید برای حفظ سلامتی خود نکات بهداشتی را بیش از قبل رعایت کنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز تأکید کرد: مردم باید بدانند که دیدوبازدید باعث هدیه کردن عفونت به افراد مورد ملاقات می‌شود؛ افراد با بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فرزندان و یا اولیا خود را گرفتار می‌کنند.

علوی خبر داد: متأسفانه ۱۳ بیمار کودک مبتلا به کرونا ویروس در بیمارستان ابوذر اهواز داریم که سه نفرشان نوزاد و در بخش آی. سی. یو بستری هستند.

وی عنوان کرد: خدمات پیشگیرانه و تشخیصی در ۵۰۰ خانه بهداشت توسط بهورزان، در ۹۰ پایگاه سلامت شهری و روستایی توسط مراقبان بهداشت و در ۲۰۰ مرکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی تحت نظارت پزشکان انجام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز بیان کرد: بر اساس تصمیم هیئت دولت مساجد، مصلاها، زیارتگاه‌ها، حرم مقدس امام رضا (ع) و سایر امامزاده‌ها تا آخر اردیبهشت‌ماه امسال تعطیل اعلام شد چرا که در اجتماعات انتقال ویروس زیاد است.

علوی اضافه کرد: به طور مثال برای مشهد ناوگان حمل‌ونقل، هتل‌ها، مراکز استقرار مسافران و همه خدمات جانبی امکان انتقال بیماری را بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به اینکه هرچقدر حجم و مساحت مکان نسبت به جمعیت کم باشد، انتقال بیشتر صورت می‌گیرد، گفت: سال ۷۳ بسیج ملی فلج اطفال را داشتیم که تا سال ۷۷ تداوم داشت و بسیج با بیشترین حجم همکاری قطره فلج اطفال را خانه به خانه به فرزندان این کشور رساندند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به اینکه «تب» یکی از علامت‌های ویژه و بارز ابتلای افراد به ویروس کرونا است، عنوان کرد: در سطوح مختلف از جمله مراقبت سندرمیک با ابزاری مثل تب‌سنج، گندزدایی، ضدعفونی سطوح مختلف اصناف، ردیابی ارتباط بیماران مبتلا شده با افراد سالم، ضدعفونی کردن منازل افراد مبتلا که منبع عفونت است، فعالیت داریم.

علوی یادآور شد: در غربالگری خودمان باید موارد بیماری را از دل جامعه بیرون بیاوریم؛ در کشور ما که بستر بهداشتی و نظام شبکه (سطح‌بندی ارائه خدمات در مراکز بهداشت و درمان روستایی و مراکز جامع سلامت شهری) وجود دارد، بدون فعالیت گسترده با همان پرونده الکترونیک دسترسی به آن آسان‌تر است.

وی اظهار کرد: در مناطق صعب‌العبور هم مأموران بهداشت به وظیفه خود عمل می‌کنند و خدمات‌رسانی‌ها یکسان است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز به آموزش چهره به چهره عشایر اشاره کرد و افزود: بیماری بیشتر در اجتماع و نقاط بدون رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی شیوع پیدا می‌کند.

به گزارش خبرنگار مهر، دو مورد مهم مفاد تفاهم‌نامه انعقاد شده بین سپاه حضرت ولیعصر (عج) خوزستان با بهداشت استان، کمک به انعکاس عملکرد نهادهای سلامت‌محور خدمات رسان و نقش‌آفرینی مؤثر رسانه‌ها در کاهش التهاب روانی ناشی از ویروس کرونا است./ مهر