به گزارش پایگاه خبری نشان :

دکتر فرزاد اشرافی با بیان اینکه کرونا ویروسی است که بیشتر سیستم تنفسی را همراه با تب و سرفه و تنگی نفس درگیر می‌کند، اظهار کرد: در مطالعات صورت گرفته متوجه شده ایم که ممکن است سیستم اعصاب مرکزی و محیطی نیز بر اثر این ویروس دچار آسیب شود.

وی با بیان اینکه در بیمارستان شهدای تجریش در حال انجام مطالعه‌ای بر روی هزار بیمار هستیم، افزود: نتایج این بررسی تا چند هفته آینده منتشر خواهد شد؛ بیشترین علائمی که در بیماران مشاهده کردیم سردرد و سرگیجه بود همچنین اختلالات بویایی و چشایی حتی در افرادی که علائم بسیار خفیف کرونا مانند سرفه یا تب خفیف را داشتند دیده می‌شد.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: سایر علائم مربوط به مغز و اعصاب بیماران کرونا شامل تشنج و افت هوشیاری است؛ برخی از بیماران مبتلا به کرونا ممکن است دچار تشنج شوند، این افراد یا به دلیل کرونا، برای نخستین بار تشنج کرده اند یا اینکه از قبل دچار تشنج بوده اند و به دنبال ابتلا به کرونا وضعیت بدتری پیدا کرده اند.

اشرافی با بیان اینکه یکی از مسائلی که در حال بررسی آن هستیم، درگیری عروق مغز و سکته‌های مغزی است، تصریح کرد: افرادی که به کرونا مبتلا شده اند به خصوص افرادی که سن بالا، فشار خون بالا، دیابت، سابقه بیماری‌های قلبی ــ عروقی، سابقه مصرف سیگار دارند بیشتر دچار سکته‌های مغزی می‌شوند.

وی ادامه داد: سکته‌های مغزی به صورت ایجاد لخته در مغز یا حتی پارگی رگ و خونریزی مغزی ایجاد شده است.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به آمار سکته مغزی در افراد مبتلا به کرونا خاطرنشان کرد: در جوامع تا ۵ درصد افراد مبتلا به کرونا دچار سکته مغزی می‌شوند، اما این آمار در کشور ما هنوز جمع آوری نشده و در حال بررسی است.

وی افزود: نیمی از افرادی که به دلیل کرونا دچار سکته مغزی شده اند زیر ۵۰ سال بوده اند؛ علت سکته، اختلال انعقادی یا آسیب به عروق است که در نتیجه ویروس ایجاد می‌شود؛ برای افرادی که سکته می‌کنند به موازات درمان کرونا، درمان سکته مغزی نیز انجام می‌شود که خوشبختانه اکثر این افراد بهبود یافته اند.

اشرافی تصریح کرد: درد و خستگی عضلات در بیماران مبتلا به کرونا دیده می‌شود؛ این افراد دچار خستگی پذیری جسمی می‌شوند، فرد دچار احساس ضعف عمومی و نداشتن انرژی می‌شود و به دنبال این ختسگی جسمی، خستگی روحی به صورت اضطراب و افسردگی نمایان می‌شود.

وی ادامه داد: پیگیری این بیماران نشان داد که در عرض چند هفته، این علائم در آن‌ها بهبود یافت.

اشرافی با اشاره به بررسی‌های در حال انجام بر روی هزار بیمار مبتلا به کرونا متذکر شد: بیماران مبتلا به کرونا از زمانی که بستری می‌شوند توسط دانشجویان پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پیگیری می‌شوند؛ علائم و سیر بیماری مبتلایان کرونا و روند مصرف دارو‌های آن‌ها چک می‌شود و اگر بیماری این افراد تشدید شده باشد به آن‌ها توصیه می‌کنیم به بیمارستان برگردند همچنین وضعیت خانواده نیز از لحاظ درگیر شدن با بیماری کرونا بررسی می‌شود.

این متخصص مغز و اعصاب در پاسخ به این سؤال که "علائم ویروس کرونا جدید هستند یا در سایر عفونت‌های ویروسی نیز ممکن است رخ بدهند؟ " تصریح کرد: حتی یک سینوزیت ساده و آنفلوآنزا نیز می‌تواند باعث ایجاد اختلالات بویایی و چشایی شود، اما با توجه به اینکه بیماری کرونا یک پاندمی است عوارض بیشتری از این بیماری را شاهد هستیم./ تسنیم