به گزارش پایگاه خبری نشان :

ویروس‌شناسان و متخصصان بیماری‌های عفونی بر این باورند که حشرات در انتقال ویروس کرونا از فردی به فرد دیگر نقشی ندارند و مردم نگران این موضوع نباشند. 

دکتر حسین کیوانی، ویروس‌شناس و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، با اشاره به این‌که حشرات در انتقال بیولوژیک بیماری کرونا اصلا نقشی ندارند، گفت: هیچ‌گونه مدرک علمی که بتواند ثابت کند حشرات ویروس را از طریق بیولوژیک انتقال می‌دهند تاکنون گزارش نشده و بسیار بعید است که این موضوع از نظر علمی تایید شود.

  • جابه‌جایی ویروس توسط حشرات 

این ویروس‌شناس بیان کرد: هرچند حشرات مانند پشه و مگس ناقل بیماری کرونا از فردی به فرد دیگر نیستند، اما امکان جابه‌جایی مکانیکی ویروس به وسیله آنان وجود دارد. به این معنی که ویروس می‌تواند به پاها، بال و حتی دهان آن‌ها بچسبد و به مکان دیگر انتقال یابد.

وی ادامه داد: این جابه‌جایی در مورد انواع ویروس، باکتری و میکروب امکان‌پذیر است و تاکنون با رعایت اصول بهداشت فردی و جمعی و عمل به توصیه‌های پزشکان متخصص از این انتقال تا حد زیادی جلوگیری شده است.

دکتر کیوانی افزود: این جابه‌جایی اصلا به معنی انتقال ویروس کرونا از فرد بیمار به سایر افراد نیست، بلکه به این معنی است که حشرات مانند مگس، پشه و سوسک می‌توانند ویروس را از محل آلوده به مکانی دیگر جابه‌جا کنند که با رعایت اصول بهداشتی به خصوص شستن مرتب دست با آب و صابون می‌توان با این موضوع مقابله جدی کرد.

  • انتقال ویروس کرونا از طریق نیش حشرات 

موسسه ملی تحقیقات سلامت ایران اعلام کرد که در حال حاضر بررسی‌های مختلفی به دنبال پیدا کردن سرمنشا و میزبان ویروس کرونا هستند. از آنجا که حشرات نیز یکی از بیماری‌زاترین موجودات بوده و منشأ انتقال بسیاری از بیماری‌ها به انسان هستند، این سوال مطرح می‌شود که آیا احتمال انتقال بیماری ویروس کرونا از طریق نیش حشرات نیز وجود دارد؟

  • شواهد موجود در مورد کرونا

طبق گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت تا به امروز هیچ‌گونه اطلاعات و مدرکی که نشان‌دهنده انتقال ویروس کرونای جدید توسط حشرات باشد وجود ندارد. همچنین با مرور منابع و بررسی گزارش‌های مراکز کنترل بیماری‌های آمریکا و اروپا هیچ‌گونه شواهدی گزارش نشده است که تایید کند ویروس کرونا از طریق نیش حشرات منتقل می‌شود.

در واقع ویروس کرونا یک ویروس تنفسی است که در درجه اول از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی هنگام صحبت کردن، سرفه یا عطسه فرد مبتلا یا آلودگی سطوح به این قطرات و ترشحات گسترش می‌یابد. از این رو برای محافظت از خود به طور مرتب دست‌هایتان را با آب و صابون یا شوینده‌های با پایه الکل ضدعفونی کنید. همچنین از تماس نزدیک با هر فردی که سرفه و عطسه می‌کند اجتناب کنید./ ایرنا