به گزارش پایگاه خبری نشان :

شیوع بیماری سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ابتلای ۱۳ گیلانی به بیماری فصلی فاسیولا خبر داد و از مردم خواست حتی‌المقدور از مصرف فرآورده‌ها با سبزی‌های محلی خودداری کنند.

آبتین حیدرزاده  با اشاره به شیوع بیماری فاسیولا در گیلان، اظهار کرد: بیماری فاسیولا به دلیل وجود سبزی‌های محلی ازجمله «چوچاق» و «خالی واش» و عادت مصرف آن‌ها بر اساس فرهنگ گیلانیان یکی از بیماری‌های شایع در استان است.

وی با بیان اینکه تمامی مراکز درمانی و پزشکان در گیلان نسبت به شیوع بیماری فاسیولا آگاه هستند، افزود: بیماری فاسیولا در دو مرحله (از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد و از مهرماه تا آبان ماه) شایع است و با درگیر کردن کبد و ایجاد خارش و تب ظهور و بروز می‌کند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به درگیر شدن چند تن از گیلانیان به بیماری فصلی فاسیولا، گفت: تاکنون ۱۳ نفر از گیلانیان بنا بر اعلام نتایج مثبت آزمایش‌ها مبتلابه بیماری فاسیولا شده‌اند و احتمال افزایش آن در آینده نیز وجود دارد.

حیدرزاده با بیان اینکه بیماری فاسیولا بیماری انگلی و غیر واگیر است و همچون بیماری کووید ۱۹ با عطسه و سرفه و سایر شیوه‌های انتقال، منتقل نمی‌شود، تصریح کرد: مردم برای پیشگیری از بیماری فاسیولا گیلانیان حتی‌المقدور نباید از سبزی‌های خام مصرف کنند و در صورت استفاده باید سبزی‌های کاملاً پخته و یا در مقابل آفتاب کاملاً خشک‌شده، مصرف شوند.

وی با بیان اینکه نمی‌توان با شست‌وشو، بیماری فاسیولا را از سبزی‌های محلی به سبب تبدیل طولانی‌مدت متاسرکر‌های فاسیولا به کرم از بین برد، افزود: بیماری فاسیولا برخلاف میکروب‌های اسهال خونی، وبا و تیفوئید با شست‌وشوی سبزی‌های با محلول‌های غلظت پایین پرکلرین و یا سایر شوینده‌های توصیه‌شده مخصوص سبزی‌ها، از بین نمی‌رود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اذعان به اینکه «زیتون‌پرورده» و «نمک سبز» از دو محصول پرمصرف گیلانیان در فصل فعلی است که در آن‌ها از سبزی‌های محلی استفاده می‌شود، تصریح کرد: با توجه به بارش‌های کنونی و شیوع بالای فاسیولا در پی آن، تأکید می‌شود مردم از مصرف سبزی‌های محلی در فراورده‌های مذکور حتی‌المقدور پرهیز کنند و یا ترجیحاً از سبزی‌های کشت‌شده در حیات خانه‌های خود که تنها با آب سالم غیر رودخانه‌ای تغذیه‌شده است، مصرف داشته باشند.

حیدرزاده با بیان اینکه فاسیولا در دمای فریزر از بین می‌رود، گفت: درصورتی‌که فرآورده‌های سبزی‌های محلی گیلان از بیرون تهیه‌شده، توصیه می‌شود این محصولات قبل از مصرف در فریزر با دمای ۲۰- درجه تا سه روز نگه‌داری و سپس مصرف شوند.

بیماری فاسیولا چیست؟

با این همه پرسشی که برای بسیاری مطرح می شود این است که بیماری فاسیولا چیست و نگرانی در رابطه با این بیماری تا چه میزان باید باشد؟

در پاسخ به این سئوال باید گفت که بیماری فاسیولا بیماری انگلی و غیر واگیر است که تخم این انگل از طریق آب آلوده وسبزیجات محلی (بیشتر در شمال کشور) منتقل می‌شود.

لارو (تخم) انگل به سبزیجات چسبیده و وارد بدن می‌شود؛ انگلی که با شستشو، نمک سود کردن و حتی فریز کردن از بین نمی‌رود و به همین دلیل نگرانی در مورد آن جدی است.

سیر بیماری

در مرحله ورود این انگل به کبد، فرم حادّ بیماری ظاهر شده که فرد دچار تب، خارش شدید، درد معده و حالت تهوّع و استفراغ می‌شود، اما وقتی انگل وارد کبد شد این علائم دیگر از بین می‌رود.

وقتی این انگل وارد بدن می‌شود، مخاط روده باریک و اثنی عشر را سوراخ کرده وارد حفره صفاقی شده و از آنجا به کبد راه یافته و در آنجا جایگزین می‌شود.

مهم‌ترین اشکالی که این انگل می‌تواند در کبد ایجاد کند این است که اگر تعدادشان زیاد باشد، به کبد حمله ور شده و می‌توانند بافت کبد را به صورت وسیع تخریب کنند.

باید دقت داشت که نمی‌توان با شست‌وشو انگل فاسیولا را از سبزی‌زدود و از بین برد؛ این انگل برخلاف میکروب‌های اسهال خونی، وبا و تیفوئید با شست‌وشوی سبزی‌های با محلول‌های غلظت پایین پرکلرین و یا سایر شوینده‌های توصیه‌شده مخصوص سبزی‌ها از بین نمی‌رود.

علائم بیماری

علائم اولیه این بیماری (در مرحله حاد) تب متناوب، ایجاد خارش، طدرد شکم، بی اشتهایی، تهوع، استفراغ، اسهال، تغییر در عادت‌های روده و کاهش وزن و کم خونی به ویژه در کودکان است و علائم ثانویه بیماری (در مرحله مزمن) تخریب کبد است.

اقدامات پیشگیرانه

برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری نیاز است به نکات زیر توجه کرد؛

-از مصرف سبزی خصوصا سبزی‌های محلی خودداری کنید.

-درصورت استفاده باید سبزی‌های کاملاً پخته و یا در مقابل آفتاب کاملاً خشک‌شود.

-از سبزی‌های کشت‌شده در حیات خانه‌های استفاده کنید.

-مطمین باشید سبزی که مصرف می‌کنید با آب سالم غیر رودخانه‌ای تغذیه‌شده است.

-در صورتی‌که فرآورده‌های سبزی‌های محلی را از بیرون تهیه می‌کنید قبل از مصرف در فریزر با دمای ۲۰- درجه تا ۳ روز نگه‌داری و سپس مصرف شوند. زیرا فقط فاسیولا در این دما از بین می‌رود./ فرارو