به گزارش پایگاه خبری نشان :

 به نقل از رسانه فارسی زبان؛ مقام‌های چین روز یکشنبه ۱۰ مه (۲۱ اردیبهشت) اعلام کردند پس از گذشت بیش از یک ماه، مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا را در شهر ووهان شناسایی کرده‌اند.
از تاریخ سه آوریل (۱۵ فروردین) هیچ مورد جدید ابتلا در این شهر که خواستگاه شیوع ویروس کرونا در چین و جهان است، گزارش نشده بود.
 

 آنچه دیگران می خوانند:
 

در همین حال یک مقام ارشد درمانی چین اعتراف کرد که شیوع جهانی ویروس کرونا که تاکنون حدود چهار میلیون نفر به آن مبتلا شده‌اند، «ضعف‌های» نظام خدمات درمانی و اضطراری این کشور را آشکار ساخت.

لی بین، معاون کمیسیون ملی بهداشت چین اظهار داشت: «شیوع ویروس جدید کرونا آزمایش بزرگی بود که آشکار ساخت چین چه ضعف‌هایی در نظام کنترل و پیش‌گیری از بیماری‌های همه‌گیر، و نیز نظام بهداشت و درمان و خدمات اضطراری دارد.» فشار جهانی بر پکن افزایش یافته تا اجازه یک تحقیق بین المللی و آزاد را درباره منشا ویروس جدید کرونا و شیوع آن در شهر ووهان بدهد. واشینگتن می‌گوید که این ویروس از آزمایشگاهی در ووهان به بیرون انتقال یافته است، اما پکن به شدت این مسئله را رد می‌کند. ویروس جدید کرونا تاکنون به مرگ بیش از ۲۷۰ هزار نفر در سراسر جهان انجامیده است. طبق آمار رسمی چین در این کشور نیز حدود چهار هزار و ۶۰۰ نفر بر اثر بیماری کووید-۱۹ جان باخته‌اند، اگرچه به‌ویژه مقامات آمریکا تردیدهایی را درباره صحت این آمار مطرح کرده‌اند.

افزایش دوباره شیوع کرونا در چین و کره جنوبی

گزارش‌های رسمی حاکی از افزایش دوباره شمار مبتلایان به کرونا در چین و کره جنوبی است.

روز شنبه چین اعلام کرد ۱۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در کشور ثبت شده است. برای اولین بار طی ۱۰ روز گذشته شمار مبتلایان جدید در چین دورقمی شده است. ۱۲ مورد از آنها در استان جی‌لین در شمال شرق کشور و یک مورد در استان هوبئی -که مرکز آن ووهان، خاستگاه کرونا است- ثبت شده است. همچنین کره جنوبی اعلام کرده که ۳۴ مورد جدید ابتلا به کرونا در روز شنبه ثبت شده است. ایران برای اولین بار طی یک ماه گذشته است که شمار مبتلایان جدید در کره جنوبی بالاتر از ۳۰ مورد بوده است. این کشور قبلاً با واکنش سریع و قرنطینه گسترده کشور در همان مراحل ابتدایی شیوع کرونا، توانسته بود جلوی انتشار آن را با موفقیت بگیرد و تاکنون تنها ۲۵۶ مورد مرگ داشت، اما آمارهای شنبه نشان می‌دهد که شمار مبتلایان جدید در کشور رو به افزایش است. مون جه-این رئیس‌جمهوری کره جنوبی از مردم خواسته است که دچار وحشت نشوند و قواعد جلوگیری از شیوع کرونا را رعایت کنند. تاکنون ابتلای بیش از ۴.۱ میلیون نفر به کرونا در جهان ثبت شده و بیش از ۲۸۰ نفر فوت کرده‌اند.

تعداد مبتلایان به کرونا از ۴ میلیون تن گذشت

وبسایت‌های رصدکننده آمار کرونا شامگاه شنبه ۲۰ اردیبهشت گزارش دادند که شمار مبتلایان به این بیماری در سراسر جهان از ۴ میلیون تن گذشت و تعداد جان‌باختگان به بیش از ۲۷۷ هزار نفر رسید. روز شنبه همچنین تظاهراتی در سوئیس در اعتراض به قرنطینه برگزار شد، روسیه زیر سایه کرونا مراسمی بسیار محدود به یادبود پایان جنگ جهانی برگزار کرد اما در بلاروس مراسمی مفصل و کاملا مشابه سال‌های پیش از کرونا برقرار بود.

ویروس کرونا، تاکنون جان ۸۰ هزار آمریکایی را گرفت

به گزارش نیویورک تایمز، شمار افراد جان باخته بر اثر ابتلاء به کرونا در آمریکا تا صبح امروز یکشنبه به ۸۰ هزار و ۳۷ نفر رسید. بر اساس آمارهای ثبت شده تا کنون در آمریکا یک میلیون و ۳۴۷ هزار و ۳۰۹ نفر به ویروس کرونای جدید (کووید -۱۹) مبتلا شده‌اند.از بین افراد مبتلا شده به این بیماری در آمریکا ۲۳۸ هزار و ۷۸ نفر نیز بهبود یافته‌اند. 

بلاروس، بی‌اعتنا به هشدارها

روز نهم مه در کشورهای تشکیل‌دهنده شوروی سابق «روز پیروزی» نام دارد و مهم‌ترین تعطیل عمومی در این کشورها محسوب می‌شود. با این حال، مراسم امسال زیر سایه کرونا قرار گرفت و بجز بلاروس، سایر این کشورها مراسمی بسیار محدود برگزار کردند. مراسم یادبود پایان جنگ جهانی دوم در روسیه کاملا متفاوت با سال‌های قبل برگزار شد و به جای رژه‌های عظیم در میدان سرخ مسکو، دسته نظامی محدودی در برابر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور، رژه رفت و او در پای بنای «آتش جاودان» دسته‌ای گل قرار داد. در اوکراین نیز مراسمی محدود برگزار شد اما بلاروس بی‌اعتنا به هشدارها، این مراسم را به شکل سال‌های قبل برگزار کرد. الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس، در سخنرانی‌اش در رژه نظامیان گفت: در برابر روزگار سختی که یک نسل قهرمان موفق شد جهان را از طاعون نازی‌ها نجات دهد، دشواری‌های فعلی چیزی نیست. بلاروس تاکنون ابتلای بیش از ۲۰ هزار تن و جان باختن نزدیک به ۲۰۰ نفر بر اثر کرونا را گزارش کرده اما گمان می‌رود این ارقام بسیار بالاتر باشد.

تظاهرات در سوئیس

شمار زیادی از کشورهای اروپایی با ثبات نسبی که در بحران پیش آمده، در حال برداشتن تدریجی محدودیت‌ها هستند و فعالیت‌های اقتصادی بتدریج در حال از سرگرفته شدن است. در سوئیس نیز که از نیمه مارس مقررات قرنطینه برقرار بوده، محدودیت‌ها در حال لغو تدریجی است اما شماری از مردم این کشور روز شنبه در پایتخت و در چند شهر دیگر با برگزاری تجمعات اعتراضی خواستار لغو کامل محدودیت‌ها شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، در حالی که همچنان تجمع بیش از پنج نفر در سوئیس ممنوع است، چند صد نفر در برابر ساختمان پارلمان این کشور تجمع کردند و از جمله پوسترهایی در دست داشتند که بر آنها نوشته بود: سوئد بدون قرنطینه همان میزان تلفات سوئیس با قرنطینه را دارد. سوئیس تاکنون ابتلای حدود ۳۰ هزار تن و جان باختن بیش از ۱۵۰۰ را بر اثر کرونا گزارش کرده است. در حال حاضر آمریکا در هر دو مورد تعداد مبتلایان (۱.۳ میلیون) و تعداد جان‌باختگان (۷۸ هزار) آسیب‌دیده‌ترین کشور بر اثر کرونا به شمار می‌رود.