به گزارش پایگاه خبری نشان :

روزنامه خراسان : این که پراید در سال های اخیر یکه تاز تلفات جاده ای و تصادفات بین شهری بوده است، تقریبا موضوعی است که هر ساله در روایت پلیس درباره اش بیشتر سخن گفته می شود.

اما این بار در هیاهوی 90میلیون تومان شدن پراید، سخنگوی کمیسیون اصل 90با آمار و عدد به میدان آمده و در واپسین جلسات مجلس،در این باره مطالبی گفته است که خواندنش جالب به نظر می آید.

آقای پارسایی گفته است:  «پنج هزار و441 فوتی از بین سرنشینان پراید و سه هزار و886 فوتی از بین سرنشینان پژو 405 بخشی از 16 هزار فوتی تصادفات جاده‌ای بوده‌اند که ضعف در بدنه خودرو و ضربه به سر دلیل اصلی مرگ آن ها به حساب می‌آید.»

پراید و 405 ارابه های مرگ؟

طبق آخرین آمار سالانه تلفات تصادفات که مربوط به سال97 می شود، (آمار98 هنوز اعلام نشده است) حدود ۱۷ هزار و ۱۳۸ نفر در این سال بر اثر تصادف جان باخته اند که ۲۷ درصد کشته‌ها عابران پیاده بوده اند. یعنی حدود 70درصد در تصادفات جانشان را از دست داده اند. در واقع آمار کشته های سالانه حدود همین 17 هزار است که طبق آمار سخنگوی کمیسیون اصل90 حدود 30درصدشان مسافران پراید بوده اند و کمتر از این درصد نیز مربوط به پژو405 است. آماری که واقعا عجیب به نظر می رسد و چگونه یک خودرو، درمقابل نگاه مسئولان به ارابه مرگ تبدیل می شود؟! این موضوع  چالشی است که جانشین پلیس راهور چندی پیش در گفت وگویی این طور بیان کرده بود: «پلیس راهور بارها موارد و نظرات کارشناسی خود را به وزارت صمت و سازمان استاندارد اعلام کرده است و از طرفی جلسات متعددی نیز با خود خودروسازان داشته، اما خودروسازان بر تولید خودروهای بی‌کیفیتی نظیر پراید و تیبا اصرار دارند.»

 ایمنی پایین، آلایندگی بالا

تازه باید به ایمنی پایین پراید و پژو میزان آلایندگی بالا را هم اضافه کرد، نکته ای که پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل نود دیروزدر نطق میان دستور مجلس چنین گفته است: پایین بودن ایمنی قطعات و آلایندگی بالا گویای این واقعیت است که محصولات ایران خودرو و سایپا مشکلاتی را برای مردم به وجود آورده است.

40 درصد تصادفات جاده ای طبق گزارش های پلیس راهور به دلیل ضعف بدنه خودرو بوده است و با این که از سال 88 سامانه مربوط به ترمز ABS (ترمز ضد قفل) روی خودرو نصب شده است ولی سامانه ترمز EBS (ترمز الکترونیکی خودرو) نصب نشده است و دلیل فوت 56 درصد جان باختگان جاده‌ای ضربه به سر بوده است.

300هزار مصدوم برای نقص ایمنی این ارابه ها

وی این آمار را هم داده است: 300 هزار مصدوم سالانه هم به دلیل نقص ایمنی خودروها بوده است. خودروهای داخلی به ویژه خودروهای شرکت سایپا کیفیت لازم را نداشته و مشکلاتی را به وجود آورده به طوری که ۴۰ درصد تصادفات به دلیل واژگونی ناشی از نداشتن همین کیفیت است.

اگر به حق الناس اعتقاد داریم...

آقای پارسایی در سومین جلسه مجلس دهم این طور به اظهاراتش خاتمه داده است:« اگر به حق‌الناس، حقوق شهروندی و هر واژه دیگری، مسئولان و به خصوص سران قوا باور دارند با اجحاف آشکار خودروسازان به جان و عزت مردم به صورت سریع و عاجل برخورد کنند.»