به گزارش پایگاه خبری نشان :

دکتر پیمان عشقی با بیان اینکه نتایج تحقیقات بر روی پلاسما درمانی به ستاد ملی مقابله با کرونا اهداء شده و پس از تایید آنها رسما اعلام خواهد شد ‌گفت: اما ما به این نتیجه رسیده‌ایم که هرچه پلاسما زودتر به بیمار تزریق شود، نتایج بهتری را شاهد خواهیم بود. کارآزمایی‌های موازی بر این روش درمانی نه تنها در ایران که در سایر کشورها نیز در حال انجام است.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص تفاوت میان اهدای خون و اهدای پلاسما،‌ تصریح کرد: اهدای پلاسما با دستگاه صورت می‌گیرد و تنها زردآبه خون گرفته شده و خود خون به فرد برمی‌گردد اما فرایند برای اهدای خون به گونه‌ای است که خون به طور کامل وارد کیسه‌های خون می‌شود. البته پس از اهدای خون از همان کیسه می‌توان پلاسما استخراج کرد اما حجم پلاسما با اهدای خون یک سوم حجم پلاسمایی است که می‌توان با دستگاه مستقلا گرفت.

عشقی با تشکر از مردم که اهدای خون را فراموش نکرده‌اند،‌ بیان کرد: اکنون وضعیت ذخیره خون ما در وضعیت مناسبی قرار دارد؛‌ البته این میزان در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است. 

وی تاکید کرد: پایگاه‌های انتقال خون به شکل کنترل شده، استاندارد و با نظارتهای سخت‌گیرانه فعال هستند. امیدوار هستم بهبودیافتگان کووید۱۹ نیز به شکرانه سلامتی که به دست آوردند هرچه سریع‌تر اقدام به اهدای پلاسما کنند چراکه سطح پادزهر ضد کووید۱۹ در خونشان روزبروز کمتر می‌شود و نباید فرصت را از دست بدهند./ایسنا